مدیریت احساسات در چند دقیقه ! / با این شیوه برنده می شوید !

خط سلامت: آیا کتاب خواندن می تواند به بهبود و پردازش احساسات ما کمک کند؟

مدیریت احساسات در چند دقیقه ! / با این شیوه برنده می شوید !

به گزارش خط سلامت قدیمی ترین کتابخانه که قدمت آن به دو هزار سال قبل از میلاد باز می گردد، از همان دوران به عنوان محل شفای روح شناخته می شده است اما آیا واقعا کتاب خواندن فواید درمانی دارد؟ محققان بررسی می کنند که کتاب خواندن تا چه حد می تواند مفید باشد.

خواندن کتاب راهی برای تخلیه هیجانی

منظور از کتاب خواندن ، خواندن کتاب‌هایی است که مرهمی برای روح هستند، مانند کتاب های داستان، شعر و کتاب های دربردارنده خاطرات نویسنده. بالاترین آرزوی هنر این است که مخاطب را به حرکت درآورد؛ رمان ها این قدرت را دارند که شما را به جسم و روح دیگری منتقل کنند و کمک کنند جهان را از دیدگاهی متفاوت ببینید. انسان به دنبال معنا بخشیدن به وقایع زندگی خود است، گویی زندگی یک نمایشنامه سه پرده با روایتی روشن است. بنابراین کتاب خواندن باعث می شود با هیجانات داستان همراه شوید؛ گاه گریه کنید، گاه بخندید و در کل مقداری تخلیه هیجانی را تجربه کنید.

رابطه مغز و کتاب خواندن

کتاب خواندن ، یکی از راه هایی است که ما با آن دنبال درک دنیای خود هستیم. روانشناسان تکاملی معتقدند مغز، برای کتاب خواندن طراحی شده است، همانطور که برای زبان، تشخیص چهره یا سایر محرک ها طراحی شده است. عمل کتاب خواندن هم فرآیندهای شناختی و هم فرآیندهای احساسی را درگیر می کند.

کتاب خواندن ما را به سفری جذاب دعوت می کند

آثار هنری، اندیشه و احساس را فرا می خوانند. این ارتباط غیرمستقیم ادبیات با تفکر و احساسات ، یکی از امکانات منحصربه‌فردی است که به خوانندگان ارائه می‌کند. یک نویسنده ممکن است به دنبال این باشد که خواننده را به حرکت درآورد، اما اینکه خواننده با احساسات او همراه شود به شرایط و ترجیحات فردی او بستگی دارد. به عبارت دیگر، برخی از کتاب ها همیشه با برخی از خوانندگان صحبت می کنند و همین کتاب‌ها باعث سردی خوانندگان دیگر می‌شوند. آنچه مهم است این است که بتوانید به تناسب سلیقه و اولویت های خود سبک کتاب مورد علاقه خود را پیدا کنید تا بتوانید با لحظات آن زندگی کنید.

آنچه علوم اعصاب در مورد کتاب خواندن می گوید

کتاب خواندن ، روان فرد را با خود همراه می کند، عصب روانشناسان معاصر با مطالعات تصویربرداری مغزی نتایج جالبی را در رابطه با کتاب خواندن ثابت کرده اند. مطالعات نشان داده‌اند وقتی شخصی به‌طور غیرمستقیم یک احساس را تجربه می‌کند، همان مناطق مغز فعال می‌شوند که گویی آن رویداد را مستقیماً تجربه کرده‌ است. کل طرح داستانی ممکن است ساختگی باشد؛ با این حال ما اشک واقعی برای شخصیت مورد علاقه خود در یک داستان می ریزیم.

روانشناسی داستان و کتاب خواندن

محققان توضیح می دهند، کتاب خواندن به ما امکان می دهد دنیای اجتماعی را شبیه سازی کنیم و روش شخصیت های داستان را برای حل تعارضات مشاهده می کنیم. به این ترتیب می توانیم محتوای عاطفی را پردازش کنیم و مشکلات زندگی را به طور غیر مستقیم حل کنیم. تحقیقات همچنین نشان داده است که درگیری طولانی مدت خوانندگان در داستان، به ویژه داستان های ادبی، همدلی و توانایی آنها را برای درک دیدگاه شخص دیگر بهبود می بخشد که خودمحوری و انعطاف ناپذیری را بهبود می بخشد. جدا از فواید علمی، بزرگترین دلیل انسان ها برای کتاب خواندن که نوعی ژیمناستیک شناختی و عاطفی است، لذت بردن از آن است. برای ورود به صفحه ی اینستاگرام کلیک کنید. تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان