بدون زحمت عزت نفس را بالا ببرید !

خط سلامت: برای دهه‌ها، روانشناسان بالینی بر روابط والدین با فرزندان تمرکز کردند و روابط خواهر و برادری را نادیده گرفتند.<br /> به گزارش خط سلامت مطالعات جدید نشان می‌دهد افرادی که در 18 سالگی روابط ضعیف‌تری با خواهر و برادرشان گزارش کرده‌اند، احتمال بیشتری برای افسردگی دارند، هم چنین مطالعات دیگر، اهمیت رابطه خواهر و برادر در عملکرد تحصیلی، عزت نفس و رفاه را تأیید می کنند.

بدون زحمت عزت نفس را بالا ببرید !

تاثیر روانی رابطه خواهر و برادر

در دو دهه گذشته محققان شروع به انجام مطالعاتی در رابطه با شکل گیری رابطه خواهر و برادر کردند.
کودکان بیشتر زمان خارج از مدرسه را با خواهر و برادر خود می گذرانند و خواهر و برادر معمولا طولانی ترین رابطه را در طول زندگی با هم دارند. از اولین روزهای زندگی مشترک، خواهر و برادر تأثیر عمیقی بر رشد سالم و بهزیستی یکدیگر دارند.
در میان بسیاری از عوامل تأثیرگذار، یک مطالعه شواهد واضحی از چگونگی تأثیر رابطه خواهر و برادر بر بهزیستی یافت. شرکت‌کنندگانی که در سن 18 یا 19 سالگی روابط ضعیف‌تری را با خواهر و و برادرها گزارش کردند، در 50 سالگی افسردگی شدید و استفاده از داروهای تغییر خلق و خوی را گزارش دادند. این مطالعه نتیجه‌گیری کرد که داشتن روابط نزدیک خواهر و برادر در دوران کودکی همچنان بر بهزیستی تا میانسالی تأثیر می‌گذارد.
مطالعات اخیر نشان داده است که رابطه خواهر و برادر تأثیر قابل توجهی بر رشد دارد. مثلا: نوجوانانی که در روابط خواهر و برادری باورها و احساسات آن ها توسط یکدیگر تایید می شد، سطوح بالاتری از عزت نفس را گزارش می کردند. حمایت از خواهر و برادر از یکدیگر و رابطه قوی خواهر و برادر با عملکرد تحصیلی بهتر در ارتباط است.
برای کودکانی که در معرض فقر هستند و با شرایطی مانند اختلاف خانوادگی، بیماری روانی والدین یا طلاق دست و پنجه نرم می کنند، حضور یک فرد که از نظر عاطفی با ثبات، باشد مانند یک خواهر یا برادر بزرگتر، شانس آنها را برای تبدیل شدن به یک بزرگسال سازگار بهبود می بخشد. حمایت و صمیمیت خواهر و برادر با کاهش سطح تنهایی و افسردگی و همچنین رضایت بیشتر در مراحل بعدی زندگی همراه بود.

اهمیت رابطه خواهر و برادر

رابطه خواهر و برادر نسبت به عوامل دیگری مانند نزدیکی به والدین، مشکلات عاطفی در دوران کودکی، طلاق والدین یا حتی شغل هریک از والدین، پیش بینی کننده قوی تری برای بهزیستی مادام العمر در زندگی است، پس منطقی است که تعارض خواهر و برادر نه تنها برای خودشان، بلکه برای کل خانواده نیز استرس زا باشد و به افسردگی و تنهایی در بزرگسالی منجر شود.

والدین چه کار انجام دهند؟

والدین زمینه را برای روابط خواهر و برادر فراهم می کنند و می توانند به فرزندان خود کمک کنند تا ارتباطات قوی ایجاد کنند. در اینجا چند راه وجود دارد که والدین می توانند پیوندهای فرزندان خود را تقویت کنند:

برای ایجاد روابط خواهر برادری سالم، هرگز یک خواهر و برادر را با خواهر و برادر دیگری مقایسه نکنید و هرگز در هنگام بحث و جدل بین خواهر و برادرها طرف نگیرید. در عوض، به کودکان کمک کنید تا راه حلی بیابند که برای آن ها مفید باشد.

مراقب باشید یک کودک را بر دیگری ترجیح ندهید. فرق گذاشتن، باعث ایجاد رقابت ناسالم و درگیری می شود.

به کودکان در مورد چگونگی کنار آمدن با یکدیگر آموزش دهید. به فرزندان خود کمک کنید تا مهارت های مدیریت تعارض را توسعه دهند. هنگامی که اختلاف نظر وجود دارد، به آنها بیاموزید که نظرات خود را بیان کنند و فعالانه برای حل مشکل تلاش کنند.
فرصت‌هایی برای خواهر و برادر ها ایجاد کنید تا از طریق فعالیت‌های مشترک خانوادگی مانند ورزش، بازی، رویدادهای منظم مانند پیاده‌روی خانوادگی یا فیلم دیدن، رابطه خواهر و برادری سالم برقرار کنند.
وقتی خواهر و برادر با هم کنار می آیند آن ها را تشویق کنید. این به کودکان نشان می دهد که والدین آنها برای یک رابطه هماهنگ ارزش قائل هستند.
روابط نزدیک با دوستان و اعضای خانواده را ترویج دهید. یک مطالعه نشان داد کودکان پیش دبستانی که حداقل یک رابطه دوستانه مثبت قبل از تولد خواهر یا برادر داشتند، بیشتر با برادر یا خواهر جدید خود رابطه مثبت داشتند. برای ورود به صفحه ی اینستاگرام کلیک کنید. تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان