والدین خودشیفته با این علامت شناسایی می شوند !

خط سلامت: اختلال خودشیفتگی در مرکز بسیاری از روابط خانوادگی ناکارآمد و همراه با سوء استفاده قرار گرفته است.

والدین خودشیفته با این علامت شناسایی می شوند !

به گزارش خط سلامت والدین خودشیفته ، از فرزندان خود به عنوان منبعی برای کسب تایید استفاده می کنند، حتی اگر این کار برای رشد کودک مضر باشد.

والدین خودشیفته، چه ویژگی هایی دارند؟

والدین خودشیفته از نظر هیجانی رشد نیافته اند و شخصیتی شکننده دارند. آسیب‌های ناشی از والدین خودشیفته ، می‌تواند ناشی از بدرفتاری آشکار، از جمله آزار فیزیکی، تجاوزات کلامی، تحقیر، خودداری از عشق و حمایت یا ایجاد اختلال در رشد کودک باشد.

والدین خودشیفته ، به شدت به تحسین یا توجه نیاز دارند و برای رسیدن به آن، هزینه زیادی برای رشد و رفاه فرزندان شان می کنند. این والدین ممکن است ناخودآگاه این کار انجام دهند، اما هدف این است که کودک را وادار کنند برای خشنود کردن آن ها حاضر به انجام هر کاری باشد. این به این معنا نیست که هر والدینی که برای رفاه بیشتر فرزند خود تلاش می کند، خودشیفته باشد. آنچه حمایت واقعی را از رفتار والدین خودشیفته جدا می کند، صرفا هدف والدین از حمایت از فرزندانشان است.

آسیب های والدین خودشیفته

قربانیان والدین خودشیفته معمولاً احساس شرمساری و بی اهمیتی می کنند. آنها همچنین ممکن است در قبال رفتار توهین آمیز احساس مسئولیت کنند یا معتقد باشند که شایسته رفتار توهین آمیز بوده اند. انواع مختلفی از آزار والدین خودشیفته وجود دارد که می تواند جسمی، روانی و عاطفی باشد. انتقادهای تند، توهین‌های کلامی، نسبت دادن ویژگی های منفی خود به کودک، رفتار تهاجمی منفعلانه از جمله نمونه آسیب های عاطفی و روانی این والدین هستند.

والدین خودشیفته ، ممکن است فقط زمانی به فرزند خود محبت نشان دهند که آنها را راضی می کند یعنی محبت این والدین به فرزندان خود، بی قید و شرط نیست. وقتی کودک شکست می خورد، عملکرد خوبی ندارید یا در برابر خواسته‌های آنها سرخم نمی کند، محبت خود را از فرزندشان دریغ می کنند. این والدین خودشیفته ، با فرزند خود به عنوان یک شخص رفتار نمی کنند، بلکه به عنوان یک دارایی، یا وسیله ای برای ابراز وجود از آن ها استفاده می کنند.

به یاد داشته باشید خودشیفتگی یک ویژگی انسانی است و همه ما اندکی از آن را داریم. خودشیفتگی یک طیف است و تنها زمانی که مزمن و فراگیر باشد، اختلال تلقی می شود. هر چه بیشتر درک کنیم والدین خودشیفته چه ویژگی هایی دارند و ممکن است چه آسیب هایی به سلامت روان کودک خود وارد کنند بهتر می توانیم از آن فاصله بگیریم. با شناسایی این الگوهای غلط سعی کنید فرزندان خود را صرفا بخاطر دست آوردهایشان تشویق نکنید بلکه آن ها را بی قید و شرط دوست داشته باشید و فرصت رشد و خودشکوفایی را به آن ها هدیه دهید. برای ورود به صفحه ی اینستاگرام کلیک کنید. تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
اتاق درمان