قاتل خواب در یک قدمی شما است

خط سلامت: انسان برای زنده ماندن علاوه بر غذا خوردن، آشامیدن و تنفس به خواب نیاز دارد. خواب یک نیاز طبیعی و خودکار است، با این حال برخی افراد در عین حال که واقعا خسته هستند، به سختی می توانند بخوابند، یعنی شروع خواب برای آن ها جزء سخت ترین کارهاست.

قاتل خواب در یک قدمی شما است

به گزارش خط سلامت روانشناسان بالینی به این نتیجه رسیده اند که قاتل اصلی خواب ، رسانه های اجتماعی یا تشک سفت نیست بلکه چیزی است درون ذهن انسان به نام نشخوار فکری !

نشخوار فکری و خواب بی کیفیت

نشخوارفکری مانع خواب می شود، زیرا ذهن شما را به خصوص در زمان خواب ، زمانی که تاریک و ساکت است، تحریک می کند. شما بارها و بارها به چیزهایی که خوب پیش نرفته اند یا موجب شرمندگی و پشیمانی شده اند، فکر می کنید؛ برای مثال شما در رختخواب دراز کشیده اید و نظر ساده لوحانه ای که در یک مهمانی داده اید، مرور می کنید؛ حتی اگر همه حاضران آن مهمانی حرف های شما را فراموش کرده باشند.

چگونه نشخوارفکری را متوقف کنیم؟

هیچ فرمول جادویی برای توقف کامل نشخوار فکری وجود ندارد. مغز شما اطلاعات را جمع آوری می کند و آن ها را با آنچه در زمان حال رخ می دهد مرتبط می کند. این مکانیسم مغز همچنین شامل چیزهایی که برای شما ناراحت کننده است، می شود. با این حال در اینجا دو راه برای کاهش نشخوار فکری در شب وجود دارد که انجام آنها فقط 15 دقیقه طول می کشد:

نگرانی را محدود کنید

برای کاهش و متوقف کردن نشخوارفکری ، 15 دقیقه در اواسط تا اواخر بعد از ظهر را به خود اختصاص دهید. این 15 دقیقه زمانی است که شما نگرانی خود را صرفا به همین بازه زمانی محدود می کنید. مطمئن شوید که در این بازه زمانی حواس شما به هیچ چیز یا هیچ کس دیگری پرت نمی شود. در این 15 دقیقه، به خود این آزادی را بدهید که هر بار در مورد یک موضوع نگران باشید. اگر متوجه شدید که در طول روز نگران هستید، به خود بگویید: من فقط باید در آن 15 دقیقه مشخص به نگرانی هایم فکر کنم. اگر نگرانی‌هایتان دوباره هنگام خواب ظاهر شد، از همین تکنیک استفاده کنید؛ بگویید: من برای فردا برنامه ریزی کرده ام که در زمان مشخص به نگرانی هایم فکر کنم. این کار را دو تا سه بار در هفته انجام دهید تا زمانی که نشخوار فکری شما به آرامی شروع به محو شدن کند.

نگرانی سازنده را تمرین کنید.

برای کاهش نشخوارفکری شبانه، روی یک تکه کاغذ، دو ستون با عنوان مشکل و راه حل ایجاد کنید. فهرستی از مسائلی که با آنها سر و کار دارید تهیه کنید. به طور خاص روی چیزی که احتمالاً امشب درباره آن نشخوار خواهید کرد تمرکز کنید. در بخش راه‌ حل‌، یک یا دو راه حل برای مقابله با مسئله، بنویسید. به یاد داشته باشید، هدف ایجاد برنامه ای است که با آن بتوانید قدم به قدم به حل مساله نزدیک شوید نه اینکه به یکباره آن را رفع کنید. سپس کاغذ را تا کنید و کنار تخت خود قراردهید. به خود بگویید: من برای حل مشکلاتم برنامه های عملی دارم؛ پس نیازی به نشخوار فکری نیست. شما با این تمرین، به این نتیجه می رسید که در طول روز به اندازه کافی برای حل مسائل خود وقت گذاشته اید و این می‌تواند ذهن شما را از نشخوارهای شبانه، حفظ کند. برای ورود به صفحه ی اینستاگرام کلیک کنید. تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
اتاق درمان