طالع بینی روانشناسی/ ارتباط بین ویژگی های شخصیتی و فصل تولد + متولدین کدام فصل چالش بیشتری دارند؟

خط سلامت: آیا فصلی که در آن متولد شده‌ایم می‌تواند بر شخصیت ما تأثیرگذار باشد؟ این پرسشی است که از دیرباز ذهن بسیاری را به خود مشغول کرده است.

طالع بینی روانشناسی/ ارتباط بین ویژگی های شخصیتی و فصل تولد + متولدین کدام فصل چالش بیشتری دارند؟

برخی معتقدند فصل تولد ، با تأثیر بر میزان نور خورشید، دما و در نتیجه ترشح برخی هورمون‌ها، می‌تواند بر خلق و خو و رفتار افراد تأثیر بگذارد. اما آیا شواهد علمی از این ادعا حمایت می‌کنند؟

به گزارش خط سلامت در این مقاله به بررسی رابطه میان ویژگی‌های شخصیتی و فصل تولد پرداخته و به این پرسش پاسخ خواهیم داد که آیا متولدین فصل‌های مختلف، شخصیت‌های متفاوتی دارند یا خیر.

ارتباط بین ویژگی های شخصیتی و فصل تولد

فصل بهار

بر اساس یک مطالعه گسترده روی 58000 نفر در بریتانیا در سال 2012، نوزادان متولد بهار بیشتر در معرض هیپرتایمیا هستند. هیپرتایمیا وضعیتی است که با خوش‌بینی بیش از حد و انرژی بالا همراه است. با این حال، این وضعیت لزوماً به معنای عدم وجود افسردگی نیست.

در واقع، مطالعات نشان داده‌اند افرادی که به صورت مزمن هیپرتایم هستند، ممکن است در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به افسردگی‌های شدید قرار داشته باشند. این پدیده به نوعی تعادل منفی در خلق و خو اشاره دارد.

فصل تابستان

متولدین تابستان اغلب ویژگی‌های هیپرتایمیا مانند خوش‌بینی و انرژی بالا را از خود نشان می‌دهند. اما در کنار این ویژگی، آن‌ها ممکن است به سیکلوتیمیا نیز مبتلا باشند که با نوسانات شدید خلق و خو مشخص می‌شود. این یعنی متولدین تابستان ممکن است دوره‌های شادی و انرژی بالا را تجربه کنند و در عین حال، دوره‌های غمگینی و افسردگی را نیز تجربه کنند. همچنین مشخص شده است نرخ ابتلا به اختلال دو قطبی در متولدین مرداد کمتر از سایر ماه هاست.

علل احتمالی این نوسانات خلقی

نور خورشید: قرار گرفتن در معرض نور خورشید در دوران نوزادی می‌تواند بر تنظیم ساعت بیولوژیک و ترشح هورمون‌های مرتبط با خلق و خو تأثیر بگذارد. نوسانات فصلی در نور خورشید می‌تواند به نوسانات خلقی در بزرگسالی منجر شود.

تغییرات هورمونی: تغییرات هورمونی در دوران بلوغ که اغلب در اوایل نوجوانی رخ می‌دهد، می‌تواند بر خلق و خو تأثیر بگذارد.

ژنتیک: عوامل ژنتیکی نیز می‌توانند در ایجاد نوسانات خلقی نقش داشته باشند.

فصل پاییز

متولدین پاییز به عنوان افرادی آرام و متعادل توصیف شده‌اند. دلایل احتمالی این امر عبارتند از:

فراوانی مواد مغذی

در فصل پاییز، به دلیل برداشت محصولات کشاورزی، دسترسی به مواد مغذی بیشتر است که می‌تواند بر رشد جنین و در نتیجه، خلق و خوی فرد در بزرگسالی تأثیرگذار باشد.

فروکش کردن بیماری‌های فصلی

با پایان یافتن فصل زمستان و کاهش شیوع بیماری‌های فصلی، محیطی آرام‌تر برای رشد جنین فراهم می‌شود.

شب‌های طولانی

شب‌های طولانی پاییز ممکن است به تنظیم ریتم‌های شبانه‌روزی و بهبود خواب کمک کند که هر دو بر خلق و خو تأثیرگذار هستند.

فصل زمستان

باورهای رایجی وجود دارد که فصل تولد می‌تواند بر سلامت روان افراد تأثیرگذار باشد. برخی مطالعات، ارتباطی بین تولد در زمستان و افزایش احتمال ابتلا به اختلالاتی مانند اسکیزوفرنی، اختلال دوقطبی، اختلال عاطفی فصلی (SAD) و افسردگی نشان داده‌اند. اما این ارتباط بسیار پیچیده است و عوامل متعددی در آن دخیل هستند.

چرا این ارتباط وجود دارد؟

نور و ویتامین D: کمبود نور خورشید در فصل زمستان می‌تواند بر تولید ویتامین D تأثیر بگذارد و این امر با برخی اختلالات خلقی مرتبط است.

ویروس‌های فصلی: برخی تحقیقات نشان می‌دهند که قرار گرفتن در معرض ویروس‌های فصلی در دوران بارداری ممکن است بر رشد مغز جنین و در نتیجه، سلامت روان کودک تأثیرگذار باشد.

عوامل اجتماعی و اقتصادی: شرایط زندگی، دسترسی به مراقبت‌های بهداشتی و عوامل اجتماعی-اقتصادی نیز می‌توانند بر سلامت روان افراد تأثیرگذار باشند و ممکن است با فصل تولد نیز مرتبط باشند. اما این بدان معنا نیست که همه افرادی که در زمستان متولد می‌شوند به این اختلالات مبتلا می‌شوند. بسیاری از افراد با تولد زمستانی زندگی سالم و موفقی دارند.

جوانب مثبت تولد در زمستان

کاهش تحریک‌پذیری: برخی مطالعات نشان می‌دهند که نوزادان زمستانی نسبت به نوزادان پاییزی، کمتر تحریک‌پذیر هستند.

خلاقیت و حل مسئله: یک مطالعه کوچک نشان داده است که افراد متولد شده در ماه‌های ژانویه و فوریه ممکن است خلاقیت و توانایی حل مسئله بیشتری داشته باشند.

برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید.
ارسال نظر

آخرین اخبار
خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان