آیا افغانستانی‌ها در ایران مهاجر هستند یا پناهنده؟

خط سلامت: محمدعلی بهمنی قاجار، پژوهشگر تاریخ و کارشناس مسائل افغانستان، با اشاره به حضور گسترده اتباع افغانستانی در ایران، این پرسش را مطرح کرده است که آیا این افراد را می‌توان در دسته‌های گردشگر، مهاجر یا پناهنده جای داد؟ وی با بیان اینکه این افراد به طور دقیق در هیچ‌یک از این دسته‌ها قرار نمی‌گیرند، عنوان کرده است که استفاده از اصطلاح "مهاجر افغانستانی" در ایران دارای معنای خاصی است که ریشه در قرآن دارد و به معنای گروهی از مردم است که به دلیل شرایط خاص به کشوری دیگر پناه می‌آورند.

آیا افغانستانی‌ها در ایران مهاجر هستند یا پناهنده؟

محمدعلی بهمنی قاجار پژوهشگر تاریخ و کارشناس مسائل افغانستان گفت: اتباع خارجی که وارد هر کشوری می‌شوند سه دسته هستد؛ گردشگر یا توریست، پناهجو یا مهاجر.  

به گزارش خط سلامت اکثریت افغانستانی‌هایی که به ایران آمدند، طبعا گردشگر نیستند. مهاجر به معنای اتباع خارجی است که حضور آنها در کشور میزبان مزایایی دارد. یعنی کشور میزبان قوانین و قواعدی وضع کرده که اگر اتباع خارجی این قواعد و استانداردها را داشته باشد می‌تواند به این کشور مهاجرت کند و در عمل ارزش افزوده‌ای ایجاد می‌کند؛ پول‌یا توانایی تجربی و حرفه‌ای بالایی دارند که این مزایا مورد استفاده کشور میزبان واقع می‌شود.

پناهجو کسی است که جان و مالش در معرض خطر است و به دلایل انسانی به کشوری پناه می‌برد یعنی خود را در معرض خطر قطعی می‌بیند. قطعا تا آن شرایط حاکم است به فکر بازگشت به وطن خودش نیست.

مهاجران افغانستانی در ایران در هیچ کدام از این سه طیف جا نمی‌شوند. اصولا اصطلاح مهاجر افغانستانی را ما به معنای متعارف مهاجر استفاده نمی‌کنیم. کاربرد معنای مهاجران که به ایران آمدند اصطلاحی با ریشه قرآنی است.

منبع:خبرآنلاین

برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید.
ارسال نظر

آخرین اخبار
خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
اتاق درمان