راز کاچی خوشمزه مادربزرگ‌ها + طرز تهیه

خط سلامت: کاچی و حلوا هر دو از آرد و شیرینی درست می‌شوند، اما کاچی قوام رقیق‌تری دارد و به دلیل تفت کمتر آرد، طعم ملایم‌تری دارد.

راز کاچی خوشمزه مادربزرگ‌ها + طرز تهیه

کاچی یکی از دسرهای سنتی ایرانی است که تفاوت‌هایی با حلوا دارد. کاچی قوام شل‌تر و طعم ملایم‌تری دارد. در ادامه، مراحل تهیه کاچی اصیل را به صورت مرحله به مرحله به شما آموزش می‌دهیم.

کاچی  نوشداروی ایرانیان

به گزارش خط سلامت ایران زمین، سرزمینی است که در گنجینه فرهنگ غنی خود، آداب و رسوم و البته خوراکی‌های سنتی بی‌نظیری را جای داده است.

دسرهای ایرانی، با طعم‌ها و رایحه‌های دل‌نشین‌شان، از دیرباز جایگاه ویژه‌ای در دل ایرانیان داشته‌اند. شله زرد، شیر برنج، فرنی، ماقوت زعفرانی و حلوا، تنها گوشه‌ای از این گنجینه‌اند که هر یک با عطر و طعمی خاص، ذائقه‌ها را نوازش می‌دهند.

در میان این همه دسر خوشمزه کاچی جایگاه ویژه‌ای دارد. کاچی، این نوشداروی سنتی ایرانی، نه تنها یک دسر خوش‌طعم، بلکه یک تقویت‌کننده‌ی طبیعی برای بدن نیز هست. مادربزرگ‌های مهربان ما، کاچی را دارویی برای دوران نقاهت و پس از زایمان می‌دانستند و با دستانی هنرمند، آن را به بهترین شکل تهیه می‌کردند.

اگرچه کاچی بیشتر به عنوان یک غذای مقوی شناخته می‌شود، اما طعم شیرین و دلچسب آن، آن را به یک دسر محبوب نیز تبدیل کرده است. مواد اولیه کاچی شباهت بسیاری به حلوا دارد، اما قوام رقیق‌تر و رنگ روشن‌تری دارد. این تفاوت به دلیل تفت کمتر آرد در کاچی است.

طرز تهیه کاچی

مواد لازم

آرد گندم ۱۱۰ گرم

شکر دانه ‌ریز ۲۶۰ گرم

کره یک پیمانه

گلاب ۶۰ میلی لیتر

خلال پسته نصف پیمانه

پرک بادام نصف پیمانه

طرز تهیه

مرحله اول

شکر رو با حدود 2 و نیم لیوان آب داخل یک قابلمه بریزید و روی حرارت ملایم قرار بدید تا شکر کاملا با آب حل بشه. 20 دقیقه زمان بدید تا مخلوط آب و شکر روی حرارت بمونه. نیازی به قوام آمدن این مایع نیست.

مرحله دوم

آرد رو دو بار الک کنید و داخل یک تابه تفت بدید تا رنگش تغییر کنه؛ این کار رو روی حرارت ملایم و به مدت طولانی انجام بدید. توجه داشته باشید که آرد گندم در کاچی کمتر از حلوا تفت داده میشه. سپس آرد رو از روی حرارت بردارید و اون رو مجددا الک کنید.

مرحله سوم

کره رو داخل یک تابه بریزید و روی حرارت ملایم قرار بدید. آرد گندم تفت خورده و الک شده رو اضافه کنید و با قاشق چوبی مداوم هم بزنید تا کاملا مخلوط بشن.

مرحله چهارم

مخلوط آب و شکر رو در دو مرحله به آرد و کره اضافه کنید و هم بزنید تا کاملا مخلوط و یکدست بشن. اگر کاچی غلیظ بود کمی آب به اون اضافه کنید.

مرحله پنجم

در آخر گلاب، خلال پسته و پرک بادام رو هم اضافه کنید و هم بزنید سپس از روی حرارت بردارید. کاچی رو تا داغ هست داخل ظرف های مورد نظرتون بکشید و سرو کنید. 

منبع: شایانیوز
برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید.
ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان