دانشمندان سن دقیق پیر شدن را کشف کردند

خط سلامت: پیری لزوماً یک روند تدریجی و آرام نیست. گاهی اوقات، ممکن است ناگهان خود را پیرتر از همیشه احساس کنید. چین و چروک‌های جدید، دردهای عجیب و احساس کلی پیری، همه می‌توانند نشانه‌هایی از یک تغییر ناگهانی در بدن باشند. ت

دانشمندان سن دقیق پیر شدن را کشف کردند

حقیقات نشان می‌دهد پیری ممکن است به جای یک روند پیوسته، در دوره‌های زمانی مشخص با سرعت بیشتری پیشرفت کند.

 پیری یک فرآیند پیچیده و چند مرحله‌ای است. برخلاف تصور عموم، پیری لزوماً یک روند خطی و تدریجی نیست. دانشمندان معتقدند که در برخی موارد، تغییرات قابل توجهی در بدن رخ می‌دهد که منجر به احساس پیری ناگهانی می‌شود. این تغییرات ممکن است با ظهور علائمی مانند چین و چروک و درد همراه باشد.

به گزارش خط سلامت، پژوهشگران با مطالعه و ردیابی هزاران مولکول مختلف از افراد ۲۵ تا ۷۵ ساله، دو موج عمده از تغییرات مرتبط با سن را یک بار در حدود ۴۴ سالگی و بار دیگر در ۶۰ سالگی شناسایی کرده‌اند.

آنان می‌گویند پیر شدن در واقع به صورت عمده در این سنین خاص رخ می‌دهد.

پروفسور مایکل اسنایدر، متخصص ژنتیک در دانشگاه استنفورد و نویسنده ارشد این مطالعه، در این باره می‌گوید: «ما فقط در طول زمان به تدریج تغییر نمی‌کنیم. در حقیقت بعضی تغییرات به صورت دفعی و چشمگیر رخ می‌دهند.»

وی اضافه کرد: «به نظر می‌رسد اواسط دهه ۴۰ زندگی، مانند اوایل دهه ۶۰، زمان تغییرات چشمگیر بوده و صرف نظر از اینکه به چه دسته‌ای از مولکول‌ها نگاه می‌کنید این مسئله در مورد کلیت همه آن‌ها صادق است.»

پژوهشگران در این تحقیق نمونه‌های آزمایشگاهی از خون، مدفوع، پوست و مخاط دهان و بینی ۱۰۸ داوطلب را که هر چند ماه یک بار برایشان ارسال می‌شد برای حدود ۷ سال مورد پیگیری قرار دادند.

آنان سپس ۱۳۵ هزار مولکول مختلف آر‌ان‌ای (شامل پروتئین‌ها و متابولیت‌ها) و میکروب‌ها (شامل باکتری‌ها، ویروس‌ها و قارچ‌های ساکن در روده و روی پوست شرکت‌کنندگان) را تجزیه و تحلیل کردند.

به گفته محققان، فراوانی بیشتر مولکول‌ها و میکروب‌ها در طول زمان تغییر عمده‌ای نمی‌کرد و دگرگونی‌ها زمانی رخ می‌داد که افراد در اواسط دهه ۴۰ و اوایل دهه ۶۰ زندگی خود بودند.

منبع: یورونیوز
برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید.
ارسال نظر

آخرین اخبار
خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان