بعد از زایمان این موارد طبیعی است ، نگران نشوید

خط سلامت: با مطالعه‌ی این مطلب می‌توانید اطلاعات مفیدی در مورد مشکلات رایج پس از زایمان کسب کرده و برای دوران پس از زایمان بهتر آماده شوید.

بعد از زایمان این موارد طبیعی است ، نگران نشوید

سلامت شما و نوزادتان، اولویت ماست. با مطالعه‌ این مطلب، می‌توانید اطلاعات مهمی در مورد مراقبت‌های پس از زایمان و مشکلات رایج در این دوران کسب کرده و از بروز مشکلات احتمالی پیشگیری کنید.

یک مادر پس از زایمان چه زمانی به حالت سابق باز می گردد

به گزارش خط سلامت، اگر از دنبال کنندگان اینفلوئنسرها و چهره‌های برجسته اینستاگرامی باشید، حتماً مادرانی را دیده‌اید که تازه زایمان کرده ولی خوشحال جلوی دوربین ظاهر می‌شوند، تمام وقتشان را به فرزند ارائه داده و ظاهر خوبی دارند. بسیاری از خانم‌ها با دیدن و دنبال کردن پیج‌های اینستاگرامی افسرده شده و می‌پندارند که تنها خودشان بعد از زایمان به افسردگی ، تغییرات پوستی، افزایش وزن و... دچار هستند.

باید بدانید اینستاگرام ایده‌های غیر واقعی را برای زنان ارائه می‌کند و روان دنبال کنندگان این صفحات را نشانه می‌گیرد. پس از به دنیا آمدن نوزاد و پس از زایمان بسیاری از خانم‌ها دچار تغییراتی می‌شوند که برای بازگشت به حالت قبل از بارداری و بهبود کامل نیاز به گذشت زمان دارند بنابراین با خود مهربان باشید و صبوری کنید تا احساسات ناخوشایندتان از بین برود. در ادامه این بخش از نمناک با بسیاری از تغییرات بدن خود پس از زایمان و زمان بهبود آنها آشنا شوید.

بزرگ بودن شکم و باردار به نظر رسیدن

پس از زایمان و به دنیا آمدن فرزند ممکن است تا چند هفته یا بیشتر همچنان حدودی باردار به نظر برسید. علت این امر، بزرگ بودن رحم و کشیده شدن عضلات شکم در طول بارداری است، رحم پس از زایمان بزرگ است و حدود 500 گرم وزن دارد اما چند هفته بعد وزن رحم به وزن قبل از بارداری یعنی 100 گرم یا کمتر می‌رسد و رحم جمع می‌شود.

بارداری

ترشحات واژن

ترشحات واژن یا نفاس ممکن است برای یک مادر ناخوشایند باشد اما باید بدانید این ترشحات هر روز کمتر می‌شود و 10 روز پس از زایمان تنها مقدار کمی ترشحات سفید یا زرد مایل به سفید باقی خواهد ماند البته ممکن است برخی زنان تا چند هفته لکه بینی متناوب داشته باشند.

تغییر شکل واژن

در خانم‌های تازه زایمان کرده که زایمان طبیعی داشته‌اند، باز بودن دهانه واژن و تورم و شلی واژن طبیعی است اما پس از چند روز تا چند هفته اژن کوچکتر می‌شود،تورم از بین رفته و واژن کم کم حالت ماهیچه‌ای خود را باز می‌یابد البته اگر در ناحیه بین واژن و معقد پارگی نداشته باشید،در صورت داشتن عمل اپیزیوتومی یا یک پارگی بهبود ناحیه پرینه زمان بیشتری خواهد برد.

اضافه وزن

در دوران بارداری بسیاری از خانم‌ها دچار اضافه وزن می‌شوند و همین امرنگرانشان می‌کند که آیا می‌توانند این اضافه وزن را بعد از زایمان کاهش دهند یا خیر، نگران نباشید شما پس از زایمان نزدیک 5 کیلو از وزن خود را بلافاصله کم می‌کنید و روند کاهش وزنتان سرعت می‌گیرد و خیلی زود با پیروی از یک رژیم غذایی سالم و ورزش‌های مناسب می‌توانید به تناسب اندام دست یابید.

مشکلات ادراری

برخی از خانم‌ها در روزهای اول پس از زایمان دچار مشکلات ادراری شده و گاهی نیاز معمول به دفع ادرار را احساس نمی‌کنند. مشکلات ادراری به دنبال زایمان طولانی یا زایمان طبیعی به کمک فورسپس یا زایمان با تزریق بی‌حسی اپیدورال ایجاد می‌شود. پس از زایمان اگر هنگام دفع ادرار مشکل دارید یا مقدار ادرار شما کم است به پرستار اطلاع دهید یا به خودتان فرصت دفع ادرار مکرر داده حتی اگر نیاز به آن احساس نمی‌کنید.

نوسانات خلقی

بسیاری از خانم‌ها پس از زایمان دچار نوسانات خلقی می‌شوند، این نوسانات خلقی در بیشتر خانم‌ها به تدریج کاهش می‌یابد اما چند درصد از خانم‌ها نوسانات خلقی شان تبدیل به مشکلات جدی‌تری به نام افسردگی بعد از زایمان می‌ شود.

بیماری افسردگی بعد از زایمان در صورتی که به موقع تشخیص داده و به موقع درمان شود، بهبودی کامل می‌یابد. اگر بعد از زایمان احساسات ناخوشایندی به سراغتان آمد،نگران نباشید و به خودتان زمان دهید تا بهبود یابید. در صورت ادامه‌دار بودن نوسانات خلقی حتماً به پزشک مراجعه نمایید.

نوسانات خلقی

تغییرات پوست

در دوران حاملگی شما چار تغییرات هورمونی شده و و دچار جوش،تیرگی پوست،ترک های ناشی از بارداری می‌شوید،نگران نباشید مشکلات پوستی شما به مرور زمان و در ماه‌های بعد از زایمان با پیروی از یک روتین مناسب پوستی از بین می‌رود ترک‌های بارداری کمرنگ‌تر می‌شود.

ریزش مو

بسیاری از مادران پس از زایمان چار ریزش موی شدید می‌شوند که این ریزش مو به دلیل پایین آمدن سطح استروژن در بدن بعد از زایمان است،ریزش مو معمولاً بعد از 3 تا 4 ماه پس از زایمان متوقف شده و میزان رشد موهای جدید به حالت اولیه پیش از بارداری باز می‌گردد.

برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید.
ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان