حساسیت به هلو چه علائمی دارد؟

خط سلامت: آلرژی به هلو با مجموعه ای از علایم، نظیر: مشکل در تنفس، اسهال، استفراغ و در موارد شدید شوک آنافیلاکسی همراه است.

حساسیت به هلو چه علائمی دارد؟

برخی از افراد چند دقیقه پس از خوردن هلو، علایم آلرژی را نشان می دهند. به طور کلی، نشانه های آلرژی به هلو در ناحیه دهان، صورت، دستگاه تنفسی و... ظاهر می شود و فرد را با مشکلات تنفسی، معده درد، تورم لب ها و... مواجه می سازد.

به گزارش خط سلامت در این مطلب به معرفی علایم آلرژی به هلو می پردازیم. با ما همراه باشید.

علائم آلرژی به هلو چه زمانی ظاهر می شود؟

علائم آلرژی به هلو معمولا ۵ تا ۱۵ دقیقه پس از مصرف میوه هلو ظاهر می‌شود، اما ممکن است پس از مصرف محصولات پخته یا فرآوری شده هلو نیز رخ دهد. در مواردی که حساسیت به هلو به آلرژی به گرده مرتبط باشد، علائم اغلب به صورت واکنش‌های موضعی در دهان و گلو هستند.

حساسیت به میوه‌های هسته‌دار از جمله هلو، یکی از شایع‌ترین انواع آلرژی‌ها است. اگرچه این میوه تابستانی طرفداران بسیاری دارد، اما می‌تواند برای برخی افراد دردسرساز باشد.

حساسیت به هلو چه علایمی دارد؟

علائم حساسیت به هلو می‌تواند بسته به فرد و نحوه مصرف آن، از خفیف تا شدید متغیر باشد. برخی از شایع‌ترین علائم عبارتند از:

دهان: خارش، سوزن سوزن شدن یا تورم

صورت و گلو: تورم، به طور معمول در صورت، لب‌ها، زبان یا گلو

دستگاه تنفسی: احتقان، خس خس سینه، عطسه یا مشکل در تنفس

دستگاه گوارش: درد معده، گرفتگی عضلات، استفراغ و اسهال

در موارد شدید: آنافیلاکسی، یک واکنش آلرژیک شدید است که می‌تواند باعث مشکلات تنفسی، افت فشار خون و از دست دادن هوشیاری شود.

علائم آلرژی به هلو معمولا ۵ تا ۱۵ دقیقه پس از مصرف میوه هلو ظاهر می‌شود، اما ممکن است پس از مصرف محصولات پخته یا فرآوری شده هلو نیز رخ دهد. در مواردی که حساسیت به هلو به آلرژی به گرده مرتبط باشد، علائم اغلب به صورت واکنش‌های موضعی در دهان و گلو هستند.

انواع حساسیت به هلو

انواع آلرژی به هلو به دو دسته تقسیم می‌شوند که به شرح زیر است:

آلرژی غذایی

شایع‌ترین نوع حساسیت به هلو، آلرژی غذایی است که در اثر واکنش سیستم ایمنی بدن به پروتئین‌های موجود در میوه ایجاد می‌شود. این نوع حساسیت می‌تواند منجر به علائمی مانند:

خارش، سوزش و تورم در دهان، لب، زبان و گلو

کهیر، قرمزی و التهاب پوست

احتقان، خس خس سینه، عطسه و مشکل در تنفس

درد معده، گرفتگی عضلات، استفراغ و اسهال

در موارد شدید، آنافیلاکسی

حساسیت به گرده درخت توس

این نوع حساسیت که بیشتر در مناطق شمالی اروپا و آمریکا شایع است، به دلیل شباهت پروتئین‌های موجود در گرده درخت توس به پروتئین‌های هلو ایجاد می‌شود. افراد مبتلا به این نوع حساسیت ممکن است در هنگام خوردن هلو به خصوص میوه هلو، دچار علائمی مشابه آلرژی غذایی شوند.

پختن هلو می‌تواند پروتئین‌های آلرژی‌زا را تا حدی از بین ببرد و علائم حساسیت را در افراد مبتلا به این نوع حساسیت کاهش دهد.

تفاوت آلرژی و حساسیت‌پذیری به هلو

حساسیت به هلو می‌تواند به دو صورت آلرژی یا حساسیت پذیری (غیر آلرژیک) بروز کند. در حالی که بسیاری افراد این دو را به جای یکدیگر به کار می‌برند، اما تفاوت‌های کلیدی در نحوه عملکرد و علائم آن‌ها وجود دارد.

آلرژی به هلو

سیستم ایمنی بدن با تولید آنتی‌بادی‌های IgE به پروتئین‌های موجود در هلو واکنش نشان می‌دهد. علائم آلرژیک معمولاً بلافاصله یا کمی بعد از مصرف هلو ظاهر می‌شوند.

علائم رایج شامل تورم، خارش، عطسه، گرفتگی بینی، درد معده، اسهال، تهوع، استفراغ، کهیر، قرمزی پوست و آنافیلاکسی است.

حساسیت پذیری به هلو (غیر آلرژیک)

سیستم ایمنی با تولید آنتی‌بادی‌های IgG به هلو واکنش نشان می‌دهد. علائم حساسیت پذیری ممکن است چند ساعت یا حتی چند روز بعد از مصرف هلو ظاهر شوند. علائم رایج شامل اسهال، نفخ، مشکلات پوستی مانند اگزما یا پسوریازیس، سردرد و خستگی است.

اگر هر یک از علائم ذکر شده را پس از مصرف هلو تجربه می‌کنید، توصیه می‌شود برای تشخیص دقیق و بررسی احتمال واکنش آلرژیک حتما به پزشک یا متخصص آلرژی مراجعه کنید. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

منبع: عصر ترکیه

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان