چه چیزی باعث پرش پلک چشم می شود؟

خط سلامت: پریدن پلک چشم (eye twitching) که به آن تیک یا پرش پلک چشم هم می‌گویند، نوعی اسپاسم و گرفتگی غیرقابل کنترل در ماهیچه‌‌های پلک چشم است. در پزشکی به مشکل پرش پلک چشم مایوکیمیا (myokymia) هم گفته می‌شود. علت پریدن پلک به‌طور دقیق، مشخص نیست و معمولا جای نگرانی ندارد. بااین‌حال، این وضعیت ریشه عصبی دارد و در برخی مواقع خطرناک می‌شود و باید برای درمانش به متخصص چشم مراجعه کنید.

چه چیزی باعث پرش پلک چشم می شود؟

استرس، خستگی، مصرف بیش از حد کافئین، خستگی چشم بر اثر کار زیاد، نوشیدن الکل، خشکی سطح چشم، تغذیه ناسالم و حتی بروز برخی از حساسیت‌ها باعث پریدن چشم می‌شوند.

به گزارش خط سلامت حتما برای شما هم این مسئله به وجود آمده است که پلک یکی از چشم هایتان شروع به پرش های ناگهانی کند و اختیار این موضوع هم در دست شما نمی باشد و گاهی اوقات پرش پلک چشم (eyelid spasm) فوق العاده باعث آزارتان شده باشد.

خوشبختانه این پدیده در اکثر مواقع خطرناک نبوده و پرش های اعصاب خردکن را هم که کنار بگذاریم، با درد خاصی همراه نیست. دانی ساه، از دانشگاه نبراسکا می گوید: «اساسا پرش پلک به خاطر تحریک بیش از حد ماهیچه های چشم است.»

این تحریک بیش از اندازه نتیجه اش انقباض های غیر ارادی ماهیچه ها است و سبب می شود تا پرش پلک ها رخ دهد. اما به طور دقیق تر، چه چیزی باعث این تحریک بیش از اندازه شده و چطور می توان آن را درمان کرد.

چه چیزی باعث پرش پلک می شود؟

اسپاسم پلک می تواند بدون هیچ دلیلی که ما از آن سر در می آوریم رخ دهد. از آنجایی که آن ها به ندرت نشانه ای از مشکل جدی هستند، دلیل رخ دادنشان هنوز مشخص نیست. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

منبع: سلامت

ارسال نظر

آخرین اخبار
خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
اتاق درمان