چرا دائما تبخال می‌زنید؟

خط سلامت: در اغلب موارد تبخال دهانی خود به خود رفع می شود، با این حال اگر دایما تبخال می زنید یا مبتلا به یک بیماری خاص هستید، مراجعه به پزشک برای انجام اقدامات تخصصی لازم است.

چرا دائما تبخال می‌زنید؟

تبخال که گاهی اوقات به آن تبخال دهانی گفته می شود، لکه های تاول مانندی هستند که در داخل یا اطراف دهان ظاهر می شوند. آنها در اثر عفونت ناشی از آلودگی با ویروس هرپس سیمپلکس ایجاد می شوند.

به گزارش خط سلامت تبخال معمولا روی لب یا کنار آن ظاهر می شود. با این حال گاهی اوقات، این ضایعه پوستی روی بینی، چانه یا داخل دهان ایجاد می شود. تبخال معمولاً پس از 2 هفته خود به خود از بین می رود و هیچ جای زخمی بر جای نمی گذارد.

آیا تبخال مسری است؟

تبخال ها بسیار مسری هستند. ویروس حامل تبخال می تواند از طریق تماس فیزیکی مستقیم با فردی که تبخال دارد(به عنوان مثال، از طریق بوسیدن، تماس پوست با پوست، به اشتراک گذاشتن ظروف، حوله و مسواک) یا تماس با مایعات بدن فرد مبتلا، پخش شود.

علائم تبخال چیست؟

تبخال با احساس خارش و گزگز شروع می شود. سپس تاول های کوچک، دردناک و پر از مایع را تشکیل می دهند. تبخال معمولاً پوسته پوسته می شود و ظرف چند روز بهبود می یابد. علاوه بر این ممکن است علائم زیر نیز مشاهده شود:

تب

سردرد

گلو درد

تورم غدد

علت تبخال چیست؟

تبخال توسط ویروسی به نام هرپس سیمپلکس ایجاد می شود.

2 نوع ویروس هرپس سیمپلکس وجود دارد. تبخال معمولاً توسط ویروس هرپس سیمپلکس نوع 1 (HSV-1) ایجاد می شود. ویروس هرپس سیمپلکس نوع 2 (HSV-2) بیشتر باعث تبخال تناسلی می شود. با این حال، هر دو ویروس می‌توانند باعث تبخال دهانی یا تناسلی شوند.

HSV-1 در جامعه عمومی شایع است و از هر 10 نفر حدود 8 نفر تا زمان بلوغ به HSV-1 مبتلا می شوند. بیشتر افراد در جوانی به این بیماری مبتلا می شوند و این عفونت را تا آخر عمر حمل می کنند.

این ویروس می تواند در بسیاری از افراد غیر فعال بماند، به این معنی که زخم های سرد ممکن است هرگز ظاهر نشوند. ممکن است بدون اینکه بدانید آلوده شده اید به ویروس مبتلا شده باشید. عوامل مختلفی می توانند باعث فعال شدن ویروس و در نتیجه ایجاد یک یا چند تبخال شوند.

آنها می توانند شامل موارد زیر باشند:

خستگی

قاعدگی ( قاعدگی )

ناراحتی عاطفی یا استرس

آسیب به پوست در اثر نور شدید خورشید، سرما یا باد

ابتلا به برخی بیماری ها 

چه زمانی باید به پزشک مراجعه شود؟

در صورت داشتن علائم شدید (مانند زخم بزرگ، عمیق یا دردناک) یا ضعف سیستم ایمنی (به عنوان مثال، اگر HIV دارید یا در حال درمان سرطان هستید )،  مراجعه به پزشک ضروری است. همچنین بهتر است در موارد زیر به پزشک مراجعه کنید:

علائمی وجود دارد که تبخال عفونی شده است، مانند قرمزی اطراف زخم، چرک و/یا تب.

تبخال التیام نمی یابد، در حال گسترش است یا بیش از یک تبخال دارید.

زخم به نزدیک چشمان شما سرایت کرده است.

تجربه تبخال های مکرر 

جدیدترین کشف برای علت تبخال

دانشمندان به تازگی علت ظهور مکرر تبخال را کشف کرده‌اند. 

برای مثال از هر 10 نفر 9 نفر به شکلی با ویروسی به نام هرپس انسانی 6 (6-HHV) آلوده می‌شوند. پس از برطرف شدن علائم اولیه، ویروس در بدن در حالت خفته باقی می‌ماند و گاهی اوقات می‌تواند دوباره فعال شود.

تیمی از دانشمندان دانشگاه وورزبرگ در آلمان چگونگی ایجاد این ویروس‌ها را کشف کردند. این تیم بر روی قطعه کوچکی از ماده ژنتیکی ساخته شده توسط ویروس به نام14 miR-aU تمرکز کردند و دریافتند که مانند سوئیچی عمل می‌کند که ویروس را هنگامی که در بدن انسان است روشن و خاموش می‌کند.

به این ترتیب وضعیتی در بدن ایجاد می شود که سیستم ایمنی بدن دیگر قادر به سرکوب ویروس‌ها نیست و به آن امکان تکثیر می‌دهد.

عامل فعال شدن ویروس حامل تبخال

پروفسور  لارس دولکن، مدیر پژوهش، اخیرا اظهار کرد محرک اولیه فعال شدن مجدد ویروس ممکن است بسیاری از عوامل بالقوه مانند استرس، سایر عفونت ها، سرکوب سیستم ایمنی باشد. هنگامی که این رویداد اولیه باعث رونویسی14 miR-aU ویروسی شد ممکن است با دو روش مختلف باعث فعال شدن مجدد ویروس شود یا به ویروس فعال کننده مجدد اجازه می‌دهد تا از پاسخ‌های ایمنی ذاتی میزبان جان سالم به در ببرد یا ممکن است خود باعث فعال شدن بیان ژن ویروسی شود.

پژوهشگران عقیده دارند ممکن است با هدف قرار دادن14 MiR-U گزینه‌های درمانی جدیدی برای جلوگیری از فعال شدن مجدد ویروس هرپس کشف شود. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
اتاق درمان