فواید خوردن شلیل + کدام مدل شلیل مقوی تر است؟

خط سلامت: شلیل یکی از محبوب ترین میوه‌های تابستانی است. این میوه منبعی غنی از ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن است که که خوردن آن مزایای فراوانی برای سلامتی دارد.

فواید خوردن شلیل + کدام  مدل شلیل مقوی تر است؟

خوردن شلیل به واسطه دارا بودن مقادیر قابل توجهی از آنتی اکسیدان های مختلف، به بدن در مقابله موثر با رادیکال های آزاد کمک می کند و احتمال ابتلا به سرطان را کاهش می دهد.

به گزارش خط سلامت در این مطلب به معرفی برخی از مهم ترین خواص شلیل برای سلامتی می پردازیم.

جدول ارزش غذایی شلیل

به ازای هر عدد شلیل متوسط

کالری شلیل: 63

چربی: 0.5 گرم

کربوهیدرات: 15 گرم

پروتئین: 1.5 گرم

فیبر: 2.4 گرم

شکر: 11.2 گرم

پتاسیم: 6 درصد

ویتامین ب3 : 10 درصد

ویتامین سی: 8.5 درصد

مس 13.6 درصد. علاوه بر موارد بالا، شلیل دارای مقادیر بسیار کمی از ویتامین‌ها و مواد معدنی زیر است:

آهن زینک ویتامین A

منیزیم، منگنز و فسفر

انواع شلیل

درست است که هر وقت نام شلیل را می‌بینیم و یا می‌شنویم، تنها یک تصویر در ذهن ما نقش خواهد بست؛ اما این میوه دارای انواع مختلفی است که عموم مردم با آن آشنا نیستند. در ادامه به معرفی 8 مورد از آن‌ها می‌پردازیم:

شلیل سفید

یکی از انواع گونه‌های شلیل، شلیل سفید است که دارای طعمی بسیار شیرین است. رنگ پوست آن سفید مایل به زرد است و مختص مناطق آسیایی است. این محصول بسیار کمیاب است و بیشتر در خراسان کشت می‌شود. این شلیل دارای بافتی سفت است و هسته آن به بافت سفت چسبیده است و به سختی از آن جدا می‌شود.

شلیل سبز

این نوع شلیل هم رنگ سبز متمایل به زرد دارد که بافت آن بسیار سفت است و هسته آن به گوشت چسبیده است. این میوه طعم شیرینی دارد؛ اما شاید به خاطر بافت سفتش، به آن صورتی که باید، طرفدار نداشته باشد.

شلیل مغان

یکی از بهترین انواع شلیل، شلیل مغان است. این شلیل معمولا کمی بزرگ‌تر از شلیل معمولی است و دارای رنگ قرمز است که البته کمی هم پس زمینه زرد دارد. هسته‌های شلیل مغان از گوشت آن جدا هستند و بسیاری از این میوه، به عنوان میوه پذیرایی استفاده می‌کنند.

شلیل کیوتا

ریشه‌های درختان این گونه بسیار مقاوم است و می‌تواند به خوبی از پس خشکی و سرما برآید. شلیل کیوتا شلیلی قرمز رنگ و آبدار است و مورد علاقه بسیاری از افراد است.

شلیل رد گلد

تصویری که از شلیل در ذهن شما است، همان شلیل رد گلد است. این نوع از شلیل دارای رنگی قرمز و بافت و طعم بی‌نظیری است که در تابستان در تمامی بازار می‌توانید آن را مشاهده کنید.

شلیل شمس

یکی از خوشمزه‌ترین انواع شلیل، شلیل شمس است. این شلیل بیشتر در مناطق شمال کشور وجود دارد و مدت زمان زیادی طول می‌کشد تا هر درخت آن بار دهد. رنگ آن مخلوطی از رنگ‌های زرد و قرمز است و دارای عطر و طعم خاصی است که بسیار هم محبوب است.

شلیل سان گلد

شلیلی خوش رنگ و لعاب که به سرما مقاوم است و مختص مناطق سرد سیر است. رنگ این گونه نیز چیزی بین سبز و قرمز است و گوشت آن نیز به هسته چسبیده است.

شلیل انجیری

طبیعی است که با دیدن نام شلیل انجیری به یاد هلو انجیری افتاده باشید؛ در واقع این دو، بسیار شبیه یکدیگر هستند. اما یک تفاوت اصلی در مورد آن‌ها وجود دارد و آن هم این است که پوست شلیل کاملا صاف، یکدست و بدون پرز است.

خواص شلیل

همانطور که در جدول ارزش غذایی شلیل مشاهده کردید، این ماده به دلیل داشتن ویتامین‌ها و مواد معدنی گوناگون و فراوان، می‌تواند خواص بسیار زیادی برای بدن داشته باشد. برخی از این خواص عبارت‌اند از:

جلوگیری از ابتلا به کم خونی؛ به دلیل وجود آهن و ویتامین C

موثر در مبارزه با بیماری‌ها؛ به دلیل داشتن مقادیر فراوانی از آنتی اکسیدان‌ها

کاهش خطر ابتلا به سرطان؛ به دلیل وجود آنتی کسیدان‌های فراوان

کمک به کاهش وزن؛ به علت داشتن فیبر بالا و جلوگیری از ایجاد احساس گرسنگی

تقویت و بهبود ساختار پوست؛ به دلیل اینکه حاوی ویتامین‌های زیادی است.

کاهش ریسک بارداری؛ به دلیل داشتن مقدار زیاد پتاسیم

کاربردهای دیگر شلیل

علاوه بر مصرف آن به شکل تازه، این میوه می‌تواند به روش‌های دیگری هم مورد استفاده قرار بگیرد که برخی از آن‌ها بسیار مورد استقبال اکثر افراد قرار می‌گیرند. شرایطی را تصور کنید که مقدار زیادی شلیل در خانه شما وجود دارد که مدت زمان زیادی در یخچال مانده‌اند و یا تعداد زیادی از آن‌ها زدگی دارند. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

منبع: مجله مثبت سبز

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان