7 خاصیت چای ترش برای سلامتی

خط سلامت:مطالعات نشان داده‌ است نوشیدن چای ترش به کاهش وزن، بهبود سلامت کبد و حتی کاهش رشد سلول‌های سرطانی کمک می کند.

7 خاصیت چای ترش برای سلامتی

چای ترش یک دمنوش گیاهی معطر است که از گل های گیاه هیبیسکوس سابداریفا  تهیه می شود. هیبیسکوس سابداریفا یک گیاه بومی آفریقا است و در بسیاری از مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری در سراسر جهان از جمله تایلند، چین و مکزیک رشد می کند.

به گزارش خط سلامت چای ترش دارای طعمی میوه ای و با طراوت است که می توان آن را به صورت گرم یا سرد سرو کرد. در این مطلب به معرفی خواص بی نظیر چای ترش برای سلامتی می پردازیم.

خواص بی نظیر چای ترش برای سلامتی

چای ترش یا Hibiscus سرشار از آنتی اکسیدان‌ها و دارای فواید بالقوه برای سلامتی از جمله کاهش فشار خون، کاهش کلسترول بد یا LDLو کمک به مدیریت وزن است.

از آنجایی که محققان هنوز در حال تحقیق در مورد اثرات چای ترش هستند، آزمایشات بیشتری در مقیاس بزرگ برای تایید فواید آن ضروری است.

چای ترش یک چای گیاهی است که از خیساندن قسمت‌هایی از گیاه هیبیسکوس در آب جوش تهیه می‌شود. این چای طعمی شبیه به کرن بری دارد و می‌توان آن را به صورت گرم یا سرد میل کرد. 

خواص چای ترش برای لاغری

محققان بر اساس متاآنالیزی در سال 2023 شواهدی یافتند که نشان می‌دهد چای ترش همراه با گیاهان دیگر ممکن است باعث کاهش وزن در افراد بدون بیماری و افراد چاق شود. آن‌ها پیشنهاد می‌کنند که چای ترش می‌تواند ابزار مفیدی در درمان سندروم متابولیک باشد؛ که گروهی از شرایط است که خطر ابتلا به دیابت نوع 2، سکته مغزی و بیماری عروق کرونر قلب را افزایش می‌دهد.

با این حال، محققان تکید می‌کنند که این نتایج، اولیه است. این بدان معنی است که تحقیقات بیشتری برای تایید اینکه آیا چای ترش می‌تواند برای درمان چاقی یا سندروم متابولیک فوایدی داشته باشد، ضروری است.

خواص چای ترش برای پوست

چای ترش حاوی آنتی اکسیدان‌هایی مانند ویتامین C است. آنتی اکسیدان‌ها از اثرات مخرب رادیکال‌های آزاد روی پوست که می‌تواند منجر به ایجاد لک و چین و چروک شود، جلوگیری می‌کند. همچنین ویتامین C برای ساخت کلاژن در پوست و سایر بافت‌ها ضروری است.

چای ترش برای کاهش فشار خون

یکی از چشمگیرترین و شناخته‌شده‌ترین فواید چای ترش این است که ممکن است به کاهش فشار خون کمک کند. یک بررسی سال 2020 از هفت کارآزمایی قبلی نشان داد که چای ترش به طور قابل توجهی فشار خون را کاهش می‌دهد. این فشار، شامل فشار خون سیستولیک و دیاستولیک بود.

بررسی روی چای متشکل از Hibiscus sabdariffa متمرکز بود، بنابراین مشخص نیست که آیا نتایج برای H. rosasinesis یکسان باشد یا خیر. تحقیقات بیشتر در مورد هر دو نوع هیبیسکوس ضروری است.

کاهش کلسترول بد خون

بررسی 39 مطالعه قبلی در سال 2021 شواهدی را نشان داد که چای Hibiscus rosasinesis ممکن است به کنترل سطح کلسترول بالا کمک کند. این نوعی از هیبیسکوس است که بیشتر در محصولات تجاری چای ترش یافت می‌شود. نویسندگان به این نتیجه رسیدند که غلظت هیبیسکوس در چای ترش خانگی از نظر تئوری برای داشتن اثرات ضد کلسترول کافی است.

در یک مطالعه کوچک در سال 2009، 60 نفر مبتلا به دیابت چای ترش یا چای سیاه مصرف کردند. بعد از 1 ماه، سطح کلسترول خوب (HDL) در افرادی که چای ترش می‌نوشیدند، افزایش و سطح کلسترول تام، کلسترول بد (LDL) و تری گلیسیرید در آن‌ها کاهش یافت.

چای ترش، سرشار از خواص آنتی اکسیدانی

چای ترش سرشار از آنتی اکسیدان‌های قوی مانند بتاکاروتن، ویتامین C و آنتوسیانین است و بنابراین ممکن است از آسیب و بیماری ناشی از تجمع رادیکال‌های آزاد جلوگیری کند.

یک مطالعه در افراد مبتلا به سندروم مارفان، اختلالی که بر بافت همبند تاثیر می‌گذارد، نشان داد که تزریق عصاره چای ترش باعث کاهش استرس اکسیداتیو و افزایش سطح آنتی اکسیدان در خون می‌شود.

سلامت کبد

جالب توجه است که مطالعات نشان داده‌اند که چای ترش ممکن است سلامت کبد را تقویت کند و به عملکرد موثر آن کمک کند. یک مطالعه کوچک در سال 2014 روی 19 فرد دارای اضافه وزن نشان داد که مصرف عصاره چای ترش به مدت 12 هفته باعث بهبود چربی کبد می‌شود.

تجمع چربی در کبد می‌تواند منجر به نارسایی کبد شود. در سال 2022، مطالعه حیوانی دیگری گزارش داد که عصاره هیبیسکوس به بهبود بیماری کبد چرب در موش‌هایی که از رژیم غذایی پرچرب تغذیه می‌کردند کمک می‌کند.

خاصیت ضد سرطانی چای ترش

چای ترش سرشار از پلی فنول است، این ترکیبات دارای خواص ضد سرطانی قوی هستند. البته تحقیقات در این رابطه، مطالعات لوله آزمایشی با استفاده از مقادیر زیادی عصاره هیبیسکوس بودند. برای ارزیابی تاثیر بالقوه چای ترش بر سرطان، تحقیقات در انسان مورد نیاز است. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

منبع: مثبت سبز
ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان