کاهش چاقی به کمک استفاده از آفتاب

خط سلامت: در این مطلب به معرفی عجیب ترین روش ها برای لاغری می پردازیم.

کاهش چاقی به کمک استفاده از آفتاب

روش های مختلفی برای کاهش وزن و لاغری وجود دارد. امروزه انواع مختلفی از رژیم های لاغری ابداع شده اند که منجر به چربی سوزی و افزایش متابولیسم می شوند و در نهایت تناسب اندام را به دنبال دارند.

به گزارش خط سلامت اخیرا محققان 2 روش جدید و بسیار جالب برای کاهش وزن کشف کرده اند. شاید دور از ذهن به نظر برسد اگر بگوییم اسکلت خارجی برخی حیوانات و قرار گرفتن در معرض آفتاب باعث لاغری می شود، ولی این چیزی است که تحقیقات علمی ان را ثابت کرده است.

روش های جدید برای لاغری و کاهش وزن

دانشمندان بر این باورند که پاسخ ایمنی ناشی از حیواناتی که نمی‌توانند کیتین را هضم کنند، کلید این است که چگونه آن‌ها توانستند با وجود رژیم غذایی خود در برابر چاقی مقاومت کنند.

پژوهشگران اعلام کردند که درمان جدیدی برای چاقی می‌تواند در اسکلت بیرونی خرچنگ‌ها و حشرات نهفته باشد.

ساخت دارویی که بیش از جراحی وزن را کاهش می‌دهد

کیتین (Chitin) که ساختار اسکلتی بیرونی حیاتی و برای محافظت از بندپایان نرم‌تن مانند سخت پوستان، عنکبوت‌ها و حشرات را فراهم می‌کند، ممکن است نقش شگفت انگیزی در تعدیل متابولیسم و مبارزه با افزایش وزن در پستانداران داشته باشد.

کیتین حتی برای کمک به مبارزه با مالاریا نیز مطالعه شده است.

اکنون دانشمندان دانشکده پزشکی دانشگاه واشنگتن در سنت لوئیس در مطالعه خود بر روی موش‌ها دریافتند که کیتین باعث پاسخ سیستم ایمنی در روده می‌شود و سرکوب آنزیم‌های بدن که با تجزیه کیتین مبارزه می‌کنند، می‌تواند راه جدیدی برای درمان چاقی ایجاد کند.

استیون ون دایکن، استادیار پاتولوژی و ایمونولوژی این دانشگاه می‌گوید: چاقی همه‌گیر است. آنچه در بدن خود وارد می‌کنیم تأثیر عمیقی بر فیزیولوژی ما و نحوه متابولیسم غذا دارد. ما در حال بررسی راه‌هایی برای مقابله با چاقی بر اساس چیز‌هایی که در مورد نحوه درگیر شدن سیستم ایمنی بدن با رژیم غذایی می‌آموزیم، هستیم.

مکانیسم عمل کیتین در بدن

هنگامی که کیتین به بدن وارد می‌شود، سلول‌های معده تولید کیتیناز‌ها را فعال می‌کنند که آنزیم‌هایی هستند که پلی‌ساکارید را تجزیه می‌کنند. بدن انسان دارای دو کیتیناز به نام‌های کیتوتریوزیداز ۱ (CHIT ۱) و کیتیناز اسیدی پستانداران (AMCase) است که مدت‌ها در مبارزه با پاتوژن‌های حاوی کیتین در دیواره‌های سلولی، از جمله قارچ‌های سمی و پوشش روده نماتد‌های انگلی نقش داشته‌اند. آن‌ها همچنین با التهاب مرتبط با آسم و سایر اختلالات پاسخ ایمنی مرتبط هستند.

در این مطالعه، سه گروه از موش‌ها با رژیم غذایی پرچرب تغذیه شدند. کیتیناز در یک گروه سرکوب شد تا قادر به تجزیه کیتین نباشد و گروه دیگر تولید کیتیناز منظم داشت و به گروه سوم هیچ کیتینی داده نشد.

حیواناتی که کیتین خوردند و نتوانستند آن را هضم کنند، در مقایسه با حیواناتی که این کار را انجام دادند، کمتر وزن اضافه کردند و کمترین چربی بدن را داشتند.

دانشمندان بر این باورند که پاسخ ایمنی ناشی از حیواناتی که نمی‌توانند کیتین را هضم کنند، کلید این است که چگونه آن‌ها توانستند با وجود رژیم غذایی خود در برابر چاقی مقاومت کنند.

ون دایکن ادامه داد: فکر می‌کنیم هضم کیتین عمدتاً به کیتیناز‌های خود میزبان متکی است. سلول‌های معده خروجی آنزیمی خود را از طریق فرآیندی که ما از آن به عنوان سازگاری یاد می‌کنیم، تغییر می‌دهند. اما شگفت‌آور است که این فرآیند بدون ورودی میکروبی انجام می‌شود، زیرا باکتری‌ها در دستگاه گوارش نیز منابع کیتیناز‌هایی هستند که کیتین را تجزیه می‌کنند.

اکنون پژوهشگران امیدوارند این موضوع را به یک مطالعه انسانی برسانند تا ببینند آیا افزودن کیتین به رژیم‌های غذایی در حالی که مانع تولید کیتیناز می‌شود، می‌تواند مزایای مشابهی برای کنترل وزن و چاقی داشته باشد؟

درمان چاقی به کمک آفتاب

دانشمندان دریافتند که اشعه ماوراء‌بنفش باعث سوزاندن چربی بدن می‌شود.

بر اساس نتایج تحقیق اخیر، قرار گرفتن منظم در معرض نور خورشید ممکن است به‌عنوان عاملی در چربی‌سوز طبیعی عمل کند. معمولاً اعتقاد بر این است که مردم در روزهای آفتابی کمتر گرسنه می‌شوند و اکنون محققان توضیحی برای این موضوع پیدا کرده‌اند.

اشعه ماوراء بنفش هورمون‌های گرسنگی را کاهش اما نوراپی‌نفرین را افزایش می‌دهد که هورمون استرس است و چربی را تجزیه می‌کند و باعث سوختن انرژی می‌شود.

نتایج تحقیق متخصصان پوست در بیمارستان دانشگاه ملی سئول در کره جنوبی بر روی موش‌ها، نشان داد که قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء‌بنفش منجر به افزایش نوراپی‌نفرین می‌شود و از افزایش وزن حتی با دریافت کالری بیشتر جلوگیری می‌کند.

کارشناسان اظهار کردند که این یافته‌ها می‌تواند به راه‌های جدیدی برای استفاده از مزایای اشعه ماوراء‌بنفش برای درمان چاقی بدون افزایش خطر سرطان منجر شود. با این حال، آنها به دلیل خطر ابتلا به سرطان پوست، ازجمله ملانوما، در استفاده از تخت‌های برنزه یا قرار گرفتن در معرض بیش از حد آفتاب احتیاط می‌کنند.

این واقعیت که اشعه ماوراء‌بنفش سطوح لپتین را کاهش و نوراپی‌نفرین را افزایش می‌دهد، در نتیجه قهوه‌ای شدن چربی‌های زیر جلدی و افزایش مصرف انرژی، سرنخ مهمی برای توسعه راهبردهای درمان چاقی فراهم می‌کند.

نتایج نشان داد موش‌هایی که به مدت ۱۲ هفته در معرض اشعه ماوراء‌بنفش قرار گرفتند، چه رژیم غذایی معمولی یا پرچرب داشتند، وزن اضافه نکردند. اشعه ماوراءبنفش سطح نوراپی‌نفرین و تجزیه چربی را افزایش داد و چربی سفید را به چربی قهوه‌ای تبدیل کرد.

محققان قصد دارند راهبردهای جدیدی را برای تقلید اثرات اشعه ماوراء‌بنفش بدون خطرات مرتبط ایجاد کنند.  

دونگ هون لی، یکی از محققان این تحقیق و متخصص پوست در همان موسسه، گفت: از آنجایی که قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء‌بنفش می‌تواند پیری پوست را تسریع کند و سرطان پوست را افزایش دهد، توصیه می‌شود قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراءبنفش را به حداقل برسانید و از پوست خود با ضدآفتاب محافظت کنید.

اشعه ماوراءبنفش، نقش مهمی در سنتز ویتامین دی در پوست دارد که برای سلامت استخوان، عملکرد سیستم ایمنی و کاهش التهاب حیاتی است. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

بهداشت نیوز

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان