این توصیه ها را در فصل گرما جدی بگیرید تا سالم بمانید!

خط سلامت: در فصل گرما استفاده از آب و مایعات، ویتامین و املاح و مواد حاوی آنتی‌اکسیدان باید مورد توجه قرار گیرد تا گرما راحت‌تر تحمل شود، اگر این مواد را به مقدار کافی مصرف نکنیم و آب و املاحی که از طریق تعریق از دست می‌دهیم، جبران نشود به ویژه در مناطق گرم‌سیر افراد با ضعف، بی‌حالی، کاهش آستانه تحمل و پرخاشگری مواجه می‌شوند.

این توصیه ها را در فصل گرما جدی بگیرید تا سالم بمانید!

به طور کلی در فصل گرما باید مصرف مواد غذایی پرکالری و چرب کمتر شود و استفاده از آب، املاح، مواد مغذی، مواد معدنی، ویتامین‌ها و آنتی‌اکسیدان‌ها افزایش یابد.

به گزارش خط سلامت یک متخصص تغذیه به بیان توصیه‌هایی برای تغذیه در فصل گرما پرداخت و گفت: به طور کلی در فصل گرم باید مصرف مواد غذایی پرکالری و چرب کمتر شود و استفاده از آب، املاح، مواد مغذی، مواد معدنی، ویتامین‌ها و آنتی‌اکسیدان‌ها افزایش یابد.

 تغذیه در فصل گرم بسیار با فصل سرد متفاوت است، ما در فصل سرما تمایل زیادی به استفاده از مواد غذایی پرکالری و چرب داریم و اشتهایمان بالا می‌رود چراکه بدن می‌خواهد با مصرف مواد غذایی چرب، پرکالری و گرم انرژی مورد نیازش را تامین و سرمای محیط را تحمل کند اما هوای گرم موجب کاهش اشتها می‌شود چرا که نیاز بدن به دریافت کالری کمتر می‌شود و به همین دلیل بهتر است افراد بیمار، ضعیف در مکانی خنک غذا بخورند.

در فصل گرم بدن به دلیل تعریق فراوان و از دست دادن آب، ویتامین و املاح و از طرفی دیگر به دلیل تابش نور مستقیم به پوست نیاز به مصرف آنتی‌اکسیدان‌ها افزایش پیدا می‌کند و توصیه می‌شود.

در این فصل استفاده از آب و مایعات، ویتامین و املاح و مواد حاوی آنتی‌اکسیدان مورد توجه قرار گیرد تا گرما راحت‌تر تحمل شود، اگر این مواد را به مقدار کافی مصرف نکنیم و آب و املاحی که از طریق تعریق از دست می‌دهیم، جبران نشود به ویژه در مناطق گرم‌سیر افراد با ضعف، بی‌حالی، کاهش آستانه تحمل و پرخاشگری مواجه می‌شوند.

این متخصص تغذیه ضمن اشاره به اینکه به طور کلی در فصل گرم باید مصرف مواد غذایی پرکالری و چرب کمتر شود و استفاده از آب، املاح، مواد مغذی، مواد معدنی، ویتامین‌ها و آنتی‌اکسیدان‌ها افزایش یابد، افزود: میوه و سبزیجات بیشترین مقدار آب، املاح، مواد مغذی، مواد معدنی، ویتامین‌ و آنتی‌اکسیدان‌ها را دارند که نیازهای بدن را در فصل گرما و هنگام گرمازدگی برطرف می‌کنند.

این پزشک متخصص با بیان اینکه بهتر است در روزهای گرم غذاهایی نظیر ماست و خیار و بورانی که کالری کمتر و ویتامین و املاح بیشتری دارند مصرف شود توضیح داد: در فصل گرم کاهش وزن راحت‌تر و تمایل به خوردن کمتر می‌شود و اشتها به حداقل می‌رسد و از این رو بهترین زمان برای رسیدن به وزن ایده‌آل است.

منصوری بیان کرد: میزان آب موجود در شیر که مایع است ۸۷ درصد و میزان آب موجود در کاهو که جامد است ۹۷ درصد است، به همین دلیل استفاده از کاهو در این فصل بسیار توصیه می‌شود چراکه تامین کننده آب و املاح مورد نیاز بدن است و کالری بسیار کمی دارد.

در فصل گرما شیر به سرعت فاسد می‌شود و نگهداریش سخت است و از همین رو برای تامین لبنیات مورد نیاز بدن و پیشگیری از اسهال‌های مسافرتی که در فصل گرما بسیار شایع است می‌توان از ماست استفاده کرد، ماست حاوی مقدار زیادی پروبیوتیک یا همان باکتری‌های مفید دستگاه گوارش است.

وی با اشاره به اینکه متاسفانه رژیم غذایی افراد با فصل تناسبی ندارد و افراد در هر ۴ فصل به استفاده از فست فودها علاقه شدیدی دارند که سبب ایجاد مشکلاتی نظیر چاقی، اضافه وزن، یبوست، دیابت، فشارخون، کبد چرب، انواع سرطان‌ها و مشکلات گوارشی می‌شو عنوان کرد: تعدادی از افراد برای کاهش وزن در فصل تابستان از آب سبزیجات به ویژه آب کرفس استفاده می‌کنند اما آب سبزیجات حاوی موادیست که پوست را به نور حساس می‌کند و از این رو بهتر است این مواد در طول روز مصرف نشود تا پوست آسیب نبیند، توصیه می‌شود آب سبزیجات در عصرها و شب‌ها مورد استفاده قرار گیرد. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

منبع: خبر آنلاین 

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان