مسمومیت با ویتامین A چه نشانه ای دارد؟

خط سلامت: در این مطلب مجموعه علایم نشان دهنده مسمومیت با ویتامین A را معرفی می کنیم.

مسمومیت با ویتامین A چه نشانه ای دارد؟

ویتامین A یکی از انواع ویتامین های محلول در چربی است که در کبد ذخیره می شود. از آنجاکه امکان دفع این ویتامین از طریق ادرار وجود ندارد، زیاده روی در مصرف آن منجر به بروز مجموعه ای از علایم می شود که بالقوه زندگی فرد را تهدید می کند.

به گزارش خط سلامت از جمله نشانه‌ها و عوارض مسمومیت با ویتامین A می‌توان به تهوع، سرگیجه، سردرد، درد و حتی مرگ اشاره کرد.

نشانه های کمبود ویتامین A 

ویتامین A نقش بسیار اساسی در سلامت بدن ایفا می‌کند. خشکی پوستی، خشکی چشم‌ها، شب‌کوری، ناباروری، اختلال در رشد، عفونت گلو و سینه، ضعف در خوب‌شدن زخم‌ها و آکنه از جمله عوارض و نشانه‌های فقر ویتامین آ در بدن است.

به‌دلیل محلول‌بودن این ویتامین در چربی، ویتامین A در کبد ذخیره‌ شده و امکان دفع آن در بدن وجود ندارد؛ از همین رو مصرف زیاد ویتامین A می‌تواند مسمومیت را در پی داشته باشد و عوارض ویتامین آ در این حالت می‌تواند حتی تهدید کننده زندگی باشد.

با اینکه این مسمومیت بیشتر در اثر مصرف مکمل و قرص ویتامین آ صورت می‌گیرد؛ اما، برخی منابع غذایی ویتامین آ نیز باعث مسمومیت می‌شوند.

البته، اشاره به این مسئله بسیار حائز اهمیت است که دریافت پیش‌ساز ویتامین A از مواد غذایی نسبت به دریافت نوع فعال آن، کمتر خطر مسمومیت را به همراه خواهد داشت.  برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

منبع: خبر آنلاین 

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان