فوت و فن تشخیص روغن زیتون اصل از تقلبی

خط سلامت: راه های مختلفی برای تشخیص روغن زیتون اصل از روغن زیتون تقلبی وجود دارد.

فوت و فن تشخیص روغن زیتون اصل از تقلبی

روغن زیتون اصل با انواع تقلبی آن تفاوت های عمده ای دارد.

به گزارش خط سلامت در این مطلب به معرفی روش هایی می پردازیم که با استفاده از آن ها می توانید روغن زیتون اصل را از انواع تقلبی آن تمییز دهید.

نحوه تشخیص روغن زیتون اصل

روغن زیتون یکی از بهترین روغن‌های گیاهی و خوراکی است که می‌شود از آن برای آشپزی و پخت غذا‌های سالم استفاده کرد. روغن زیتون دارای خواص زیادی برای بدن است.

ازجمله به کنترل دیابت نوع ۲ کمک می‌کند و از آنجا که سرشار از پنی فنول است، دارای خواص ضد التهابی است و از رشد باکتری‌های بیماری‌زا در بدن جلوگیری می‌کند. روغن زیتون همچنین برای بهبود گوارش و هضم غذا بسیار موثر است و حرکات روده را تحریک می‌کند. اگر می‌خواهید از پیری زودرس جلوگیری کنید، توصیه ما این است که روغن زیتون مصرف کنید.

روغن زیتون‌های تقلبی موجود در بازار گاه ممکن است روغن زیتون نباشند. در این حالت روغن‌های خوراکی دیگر را با کمی رنگ افزودنی شبیه به رنگ روغن زیتون دربیاورند که سبز رنگ است.

گاه نیز روغن‌های گیاهی ارزان قیمت مانند روغن ذرت و آفتابگردان را با روغن زیتون مخلوط می‌کنند. در مواردی نیز روغن زیتون به دست آمده از زیتون‌های کپک زده و مانده را به جای روغن اصل می‌فروشند یا با روغن زیتون اصل مخلوط می‌کنند که در این صورت خاصیتی ندارد و حتی ممکن است برای بدن مضر باشد.

تشخیص روغن زیتون اصل از تقلبی، روغن زیتون به دلیل ارزش غذایی بالایی که دارد، در رژیم غذایی بسیاری از افراد از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. اما از آنجا که قیمت روغن زیتون خالص بالاست، معمولاً در هنگام عرضه در بازار با روغن‌های معمولی مخلوط می‌شود.

در نتیجه از کیفیت آن کاسته می‌شود؛ بنابراین کسانی که به دنبال خرید روغن زیتون هستند، اغلب می‌پرسند که چطور روغن زیتون اصل را تشخیص بدهیم. البته تشخیص خالص بودن روغن زیتون کار چندان ساده‌ای نیست.

تشخیص روغن زیتون اصل از روغن زیتون تقلبی

برای تشخیص روغن زیتون اصل از روغن زیتون تقلبی چند راهکار وجود دارد که در ادامه این مطلب به آن می‌پردازیم؛ پس با ما همراه باشید.

اول آن را بو کنید

تشخیص روغن زیتون اصل از تقلبی، روغن زیتون خوب باید بوی میوه زیتون، سیب یا علف تازه بدهد که مربوط به نوع زیتون یا زمان برداشت آن است؛ بنابراین اگر بوی فلز احساس کردید، بدانید که روغن نامرغوب یا فاسد است. برای تشخیص بوی اصیل روغن زیتون ابتدا کمی از آن را داخل فنجان بریزید و کف دستتان را روی دهانه فنجان بگذارید.

حالا با دست دیگر ته فنجان را کمی ماساژ بدهید تا روغن زیتون گرم شود. سپس دستتان را از روی دهانه فنجان بردارید و روغن را بو کنید. اگر بوی زیتون یا علف تازه را حس کردید، یعنی روغن زیتون اصل است و اگر بوی نامطبوع احساس کردید، روغن زیتون فاسد است.

 آن را بچشید

اگر ۱ قاشق روغن زیتون را در دهان خود بریزید و در دهان بچرخانید و با استشمام هوا آن را فرو بدهید، باید بعد از چند لحظه در گلوی خود تلخی و تندی شدیدی احساس کنید. به نحوی که گلوی شما بسوزد. در بعضی موارد افراد به دلیل تندی بیش از حد روغن به سرفه می‌افتند.

درست پس از ۱ دقیقه مزه تلخی و تندی از بین می‌رود و خوشمزه می‌شود. ضمن اینکه فرد با خوردن این روغن در دهان خود احساس چربی نمی‌کند. با خوردن روغن زیتون اصل در ابتدای زبان احساس شیرینی و در انتهای آن احساس تلخی و سوزش خواهید داشت.

به رنگ آن دقت کنید

تشخیص روغن زیتون اصل از تقلبی، رنگ روغن زیتون به سه عامل نژاد زیتون، زمان چیدن آن از درخت و عمر روغن زیتون بستگی دارد. معمولا رنگ روغن زیتون باید زرد مایل به سبز باشد.

البته رنگ روغن زیتون معیار مناسبی برای تعیین کیفیت روغن نیست؛ زیرا به‌راحتی می‌توان در آن تقلب کرد. همچنین عمر مفید روغن زیتون ۲ سال است و بعد از گذشت دو سال ممکن است رنگ روغن تیره شود. اما به این معنا نیست که روغن زیتون بی‌کیفیت شده است یا دیگر قابل مصرف نیست.

روغن زیتون را از فروشگاه‌های معتبر خریداری کنید

تشخیص روغن زیتون اصل از تقلبی،  تا خیالتان از اصلی بودن روغن راحت باشد. همچنین می‌توانید در فصل روغن‌گیری که از مهر ماه شروع می‌شود و تا پایان دی ماه ادامه دارد، به کارخانه‌های تهیه روغن زیتون مراجعه کنید و روغن زیتون را مستقیم از کارخانه بخرید.

بردن به آزمایشگاه

تشخیص روغن زیتون اصل از تقلبی، آخرین راه برای تشخیص اصیل بودن روغن زیتون این است که آن را به آزمایشگاه‌های مخصوص ببرید و به مسئولین این کار بدهید تا روغن را با وسایل مخصوص آزمایش کنند و ناخالصی آن را تشخیص بدهند.

توجه به قیمت

علاوه بر درنظرگرفتن تمام موارد گفته شده، توجه به قیمت روغن زیتون نیز می‌تواند راهکار خوبی برای تشخیص روغن زیتون اصل باشد. زیتون میوه‌ای نسبتا گران‌قیمت است و از طرفی مراحل تهیه روغن زیتون نیز دشوار است؛ بنابراین نمی‌توان انتظار داشت محصولات ارزان‌قیمت کیفیت و خلوص بالایی داشته باشند.

آزمایش ساده برای تشخیص روغن زیتون اصل

با دو آزمایش ساده می‌توان تشخیص داد که آیا روغن زیتون خالص و باکیفیت است یا ناخالصی‌هایی در آن وجود دارد.

آزمایش یخچال

مقداری روغن زیتون را به مدت ۲۴ ساعت در یخچال قرار دهید. پس از ۲۴ ساعت اگر مشاهده کردید که روغن زیتون به شکل جامد درآمده، می‌توانید تقریبا اطمینان حاصل کنید که روغن زیتون شما اصل است. اما اگر همچنان به حالت مایع بود احتمالا روغن حاوی مقداری ناخالصی است.

آزمایش فتیله

ضمن رعایت ایمنی، مقدار روغن زیتون را در ظرفی نشکن بریزید و با استفاده از یک انبر فتیله‌ای را در آن نگه دارید. با روشن‌کردن فتیله اگر مشاهده کردید که از فتیله دود برخاسته یا آتش به‌سرعت خاموش شد می‌توانید نتیجه بگیرید روغن زیتون دارای کیفیت چندان بالایی نیست. فتیله در روغن زیتون باکیفیت به مدت طولانی، بدون ایجاد دود، مشتعل باقی خواهد ماند.

ویژگی‌های روغن زیتون تقلبی

چگونه متوجه شویم روغن زیتونی که در فروشگاه‌ها در مقابل خود می‌بینیم اصل یا تقلبی هستند. برای تشخیص روغن زیتون تقلبی می‌توانید به نکات زیر توجه کنید:

طعم ماندگی یا کپک

اگر پس از چشیدن روغن زیتون طعمی مانده یا مشابه کپک در دهان خود احساس کردید، می‌توانید مطمئن شوید که این روغن زیتون دارای کیفیت مناسبی نیست.

باقی‌ماندن اثر چربی در انتهای گلو

پس از خوردن چند قطره روغن زیتون اگر پس از مدتی همچنان آثار آن را در انتهای گلو خود احساس کردید، روغن زیتون نمی‌تواند دارای کیفیت و خلوص بالایی باشد و احتمالا دارای درصد قابل‌توجهی ناخالصی است.

بسته‌بندی نامناسب

روغن زیتون حتی اگر به‌درستی تهیه شده باشد و خلوص بالایی هم داشته باشد، با نگهداری در شیشه‌های به رنگ روشن و جذب نور آفتاب می‌تواند خواص خود را از دست بدهد. البته که تولیدکنندگان حرفه‌ای روغن زیتون به این بخش مهم تولید، یعنی بسته‌بندی استاندارد محصول نیز توجه کافی دارند؛ بنابراین اگر روغن زیتون را در شیشه‌های روشن و شفاف مشاهده کردید، می‌توانید نتیجه بگیرید که محصول درون شیشه دارای کیفیت بالایی نیست.

قیمت ارزان

قیمت خیلی ارزان می‌تواند یک نشانه واضح از تقلبی بودن روغن زیتون باشد؛ بنابراین بهتر است پول خود را، حتی به میزان اندک برای خرید چنین محصولاتی هدر ندهید. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

منبع: چشمک

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان