سکته مغزی با کمبود کدام ویتامین رابطه دارد؟

خط سلامت: کمبود ویتامین B12 احتمال وقوع سکته مغزی را افزایش می دهد. پژوهش ها نشان داده است مصرف قرص ویتامین B12 می‌تواند بروز سکته را کاهش دهد، پیشرفت آن را به تاخیر بیندازد و پیش آگاهی سکته را بهبود بخشد.

سکته مغزی با کمبود کدام ویتامین رابطه دارد؟

کمبود ویتامین B12 با پیامدهای منفی برای سلامتی همراه است. برای مثال مشخص شده است کمبود این ویتامین منجر به آترواسکلروز شریان مغزی، تغییر در میلین، متابولیسم و ​​انتقال بین بافت عصبی و در نهایت باعث بروز و توسعه سکته مغزی ایسکمیک می‌شود. 

به گزارش خط سلامت مشخص شده است کمبود ویتامین B12 در افراد مسن شایع است. با افزایش سن، متابولیسم و ​​جذب مواد مغذی از جمله ویتامین‌ها نیز تغییر می‌کند. بیش از 20 درصد از افراد مسن (بیش از 60 سال) کمبود ویتامین B12 دارند.

کمبود ویتامین B12 و سکته مغزی

مطالعات صورت گرفته، قویا نشان می‌دهند کمبود ویتامین B12 یک عامل خطر برای سکته مغزی است. ویتامین B12 یک ماده مغذی مهم است که در انواع مختلفی از غذاها یافت می‌شود. کمبود مواد مغذی مدت‌هاست که باعث ایجاد مشکلات سلامتی به ویژه در کودکان و زنان باردار می‌شود.

 

کمبود ویتامین B12 یکی از عوامل کمتر شناخته شده‌ای است که می‌تواند به سکته مغزی در افراد در هر سنی منجر شود و همچنین می‌تواند باعث افزایش خطر سکته مغزی در کودکان و زنان باردار شود.

ارتباط بین کمبود ویتامین B12 و سکته مغزی شامل یک فرآیند چند مرحله‌ای است. کمبود غذایی ویتامین B12 باعث افزایش ماده شیمیایی به نام هموسیستئین می‌شود. هموسیستئین بیش از حد دو مشکل ایجاد می‌کند. یکی از این مشکلات التهاب رگ‌های خونی و مشکل دیگر فرآیندی به نام استرس اکسیداتیو است.

التهاب و سکته مغزی

التهاب یکی از عوامل اصلی سکته مغزی است. التهاب، تجمع گلبول‌های سفید خون برای مبارزه با عفونت است. اما التهاب غیرضروری که با کمبود ویتامین B12 همراه است منجر به آسیب به رگ‌های خونی و رسوب اضافی داخل رگ‌ها می‌شود. این تجمع در نهایت می‌تواند منجر به قطع جریان خون طبیعی در مغز شود که در واقع همان سکته مغزی است.

پیامد دیگر، استرس اکسیداتیو نامیده می‌شود که به رگ‌های خونی آسیب می‌زند و احتمال بیشتری برای گرفتن مواد چسبنده و خون در آن‌ها ایجاد می‌کند که منجر به لخته شدن خون و خونریزی می‌شود. بنابراین، کمبود ویتامین B12 می‌تواند مقصر یک مجموعه از رویدادهای فیزیولوژیکی منجر به سکته مغزی باشد.

کمبود ویتامین B12 چگونه باعث سکته مغزی می شود؟

عمکانیسم‌های دیگری نیز در ارتباط با کمبود ویتامین B12 و سکته مغزی وجود دارند. از جمله این مکانیسم‌ها، تجمع متابولیت سمی ‌متیل مالونیک اسید، اختلال عملکرد سیستم ایمنی، القا استرس شبکه آندوپلاسمی، تاثیر بر ترکیب میکروبی روده و هموستاز ایمنی روده-مغز و پاسخ‌های استرس سمی‌ به مغز است.

کمبود ویتامین B12 در افراد مسن

کم خونی پرنیشیوز نوعی کم خونی مگالوبلاستیک است که منجر به کاهش گلبول‌های قرمز خون می‌شود و بعد از کمبود ویتامین B12 ناشی از سطوح پایین فاکتور داخلی ایجاد می‌شود. افراد مسن معمولا تحت تأثیر کمبود ویتامین یا کم خونی خطرناک قرار می‌گیرند. کمبود ویتامین B12 می‌تواند ناشی از کاهش دریافت از رژیم غذایی باشد که اغلب در اثر رژیم گیاهخواری و یا تغییر در جذب ایجاد می‌شود.

مغز دائما به تامین مواد مغذی وابسته و تحت تاثیر مصرف رژیم غذایی است. در افراد مسن، سطوح پایین ویتامین B12 با کاهش عملکرد شناختی و بیماری آلزایمر مرتبط است. بیماری‌های عصبی ناشی از کمبود ویتامین B12 می‌تواند در مردان و زنان بین 40 تا 90 سالگی رخ دهد و در سنین 60 تا 70 سالگی به اوج خود می‌رسد. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

منبع: مثبت سبز

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان