انگیزه فرزند نوجوانتان را با این جملات نابود نکنید

خط سلامت: نوجوانی مرحله ای از زندگی بین کودکی و بزرگسالی است، از سن 10 تا 19 سالگی. این مرحله یک مرحله منحصر به فرد از رشد انسان و زمان مهمی برای پی ریزی پایه های سلامت است.

 انگیزه فرزند نوجوانتان را با این جملات نابود نکنید

نوجوانان رشد سریع جسمی، شناختی و روانی اجتماعی را تجربه می کنند. این بر احساس، تفکر، تصمیم گیری و تعامل آنها با دنیای اطرافشان تأثیر می گذارد. 

به گزارش خط سلامت علیرغم اینکه به عنوان یک مرحله سالم از زندگی تلقی می شود، مرگ، بیماری و آسیب قابل توجهی در سال های نوجوانی وجود دارد. بسیاری از این موارد قابل پیشگیری یا درمان هستند.

در طول این مرحله، نوجوانان الگوهای رفتاری را ایجاد می‌کنند به عنوان مثال مربوط به رژیم غذایی، فعالیت بدنی، مصرف مواد، و فعالیت جنسی که می‌تواند از سلامت خود و دیگران در اطرافشان محافظت کند یا سلامت آنها را در حال حاضر و در معرض خطر قرار دهد. 

دوران نوجوانی یکی از حساس‌ترین دوره‌های زندگی هر فردی است و نوجوانان در این دوره با تغییرات رفتاری و جسمی فراوانی روبرو می شوند. در این برهه والدین نقش بسیار مهم و اساسی ایفا می‌کنند زیرا هر کدام از اشتباهات پدر و مادر می‌تواند تاثیرات منفی و مخرب زیادی هم بر شخصیت فرزندشان و هم بر رابطه والد- فرزندی آنها تاثیر بگذارد.

یکی از مهم ترین وظایف والدین هدف دار کردن و انگیزه مند کردن نوجوانان است اما برخی از آنها با هدف ایجاد انگیزه اشتباهاتی را مرتکب می شوند و آرزوها و انگیزه فرزندشان را نابود می سازند. در این بخش از نمناک به بررسی 7 اشتباه والدین در بی انگیزه کردن نوجوانان پرداخته ایم.

تکرار بیش از حد وظایف

نوجوانانی که والدین آنها رفتارهای تکراری زیاد انجام میدهند و دائما در حال تکرار کردن یک حرف هستند، یک گوش آنها در و یک گوش دیگر دروازه میشود؛ درواقع صحبت های والدین خود را میشنوند اما گوش نمیدهند. نوجوانها مثل شیشه شکننده و حساس هستند پس بیش از حد تذکر ندهید.

منت گذاشتن

برخی از والدین منت هزینه مدرسه، پول توجیبی، کلاس خصوصی، امکانات رفاهی و... گذاشته و جمله کلیشه ای اینایی که تو داری هیچکس نداره را می گویند تا نوجوان به خودش بیاید و رفتار درست انجام دهد اما منت گذاشتن که معمولا والدین برای ایجاد انگیزه از آن استفاده می کنند، انگیزه درسی و... نوجوان را نابود کرده و احساس گناه و نفرت از خود در درون پدید می آورد. شما به عنوان والد وظیفه دارید که هزینه های فرزندتان را جبران نمایید.

مقایسه کردن

گاهی والدین فرزند خود را با دیگری مقایسه می کنند تا او الگو گرفته و انگیزه لازم را به دست آورد اما اینکار علاوه بر اینکه هیچ انگیزه ای ایجاد نمیکند،باعث دشمنی و حسادت به الگو می شود و مستقیم عزت نفس نوجوان را نشانه می گیرد و او احساس خودکوچک‌بینی و تحقیر می‌کند.

تمرکز بر نتیجه داشتن

برخی از والدین تنها نتیجه کار فرزندشان را می بینند و بر روی آن تمرکز می کنند، این والدین که اغلب حوصله نداشته و مشغله زیادی دارند، تلاش فرزندشان را ندیده و اگر او در درسی نمره بد بگیرد، توبیخش می کنند، به همین خاطر این نوجوانان دچار بی انگیزیگی شده و برای به دست آوردن نتیجه مطلوب دست به هرکاری میزنند.

سبک شمردن کار

یکی دیگر از اشتباهات والدین که موجب بی انگیزگی نوجوان می شود، سبک شمردن کارهای اوست، این نوع والدین اغلب جملاتی مانند "کار خاصی که نکردی وظیفه ات بوده؛حالا انگار چیکار کرده؛ کاری نکردی 2 صفحه درس خوندی، شاخ فیل رو که نشکوندی؛ 18 شد نمره؟ همه میتونن 18 بگیرن" تکرار می کنند و باعث می شوند نوجوان دوست نداشته باشد هیچ کاری را شروع کند.

بی توجهی به علاقه مندی های دیگر

بسیاری از والدین به استعداد های مختلف نوجوانشان توجه نمی کنند و تنها تمرکزشان بر روی درس اوست، این نوع والدین با بی توجهی به علاقمندی های فرزند و فقط تمرکز روی درس گذاشتن انگیزه و آرزوهای فرزندشان را می کشند.

تخریب های کلامی

یکی دیگر از اشتباهات والدین که موجب بی انگیزگی نوجوان می شود، تخریب کلامی و گفتن جمله های چون" کلا تو بی عرضه ای، تو نمیتونی، بلد نیستی، دست نزن خراب میکنی، خیلی تنبلی، به کی رفتی تو؟ و...." شما با این کار موجب تخلیه منفی قدرت، توان و انرژی روحی و جسمی فرزندتان می‌شوید و انگیزه او را از بین میبرید. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.
منبع: نمناک

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان