ویژگی های شخصیتی اختلال شخصیت مرزی چیست؟

خط سلامت: افراد دارای اختلال شخصیت مرزی به شدت به دیگران وابسته می‌شوند و ترس از دست دادن شخص عاطفی خود را دارد. به دلیل داشتن همین ترس و طرز فکر با کوچکترین رفتار های شخص احساسی خود می‌ترسند و احساس می‌کنند در حال رها شدن هستند یا دیگر از طرف آن شخص دوست داشته نمی‌شوند.

ویژگی های شخصیتی اختلال شخصیت مرزی چیست؟

اختلال شخصیت مرزی چیست؟ بزرگترین مولفه ای که در یک شخصی که اختلال شخصیت مرزی دارد می‌‌توانید ببینید، ناپایداری خلق او است.

به گزارش خط سلامت این افراد بسیار بی ثباتی هیجانی دارند یعنی ممکن است یک لحظه شاد باشند و چند لحظه بعد خلق شان به شدت پایین بیاید. تکانشی عمل می‌کنند. تکانشی رفتار کردن به معنای این است که به کاری که می‌خواهند انجام دهند فکر نمی‌کنند. صرفا در لحظه با هیجانات و تنش هایشان تصمیم می‌گیرند و آن رفتار را بروز می‌دهند.

شاید فکر کنید که این رفتار زیاد آسیب زا نیست اما باید بدانید که افرادی که مبتلا به اختلال شخصیت مرزی هستند به خود یا دیگران آسیب های جسمی می‌زنند. خود زنی می‌کنند و برای جلب توجه و محبت شما دست به خودکشی هم خواهند زد. این افراد دائما افکار خودکشی دارند و احساس بی هویتی و پوچی می‌کنند. با دلایل کوچک عصبانیت شدید را تجربه می‌کنند.

ویژگی های اختلال شخصیت مرزی

این افراد به شدت به دیگران وابسته می‌شوند و ترس از دست دادن شخص عاطفی خود را دارد. به دلیل داشتن همین ترس و طرز فکر با کوچکترین رفتار های شخص احساسی خود می‌ترسند و احساس می‌کنند در حال رها شدن هستند یا دیگر از طرف آن شخص دوست داشته نمی‌شوند. 

به همین دلیل دست به آسیب به خود خواهند زد که جلب توجه و ترحم بدست بیاورند و ترک نشوند. اگر نتوانند نظر شما را به خود جلب کنند ممکن است دست به خودکشی بزنند یا شما را تهدید کنند. و باور کنید که تهدید های خود را عملی خواهند کرد!

ویژگی های شخصیتی اختلال شخصیت مرزی در روابط بین فردی

این افراد اعتماد به نفس پایینی دارند. دست به رفتار های افراطی و بدون فکر می‌زنند. روابط جنسی پرخطر دارند. بیشتر به مواد مخدر جذب می‌شوند، با سرعت بالا رانندگی می‌کنند که منجر به تصادف و آسیب های جدی می‌شود. دائما بی حوصله هستند. در برابر کوچکترین تغییرات غوغا به پا می‌کنند.

دائما شخص عاطفی خود را تحت فشار قرار می‌دهند تا به او توجه  و محبت کنند. این افراد بسیار مستعد افسردگی هستند. آن ها افرادی کنترل گر هستند و سعی می‌کنند تا شما و رابطه را کنترل کنند که باعث آزار خواهد شد.

در میان تعداد زیادی از اختلال های شخصیت، این اختلال بیش از همه باعث بروز آشفتگی در روابط می‌شود. افرادی که این اختلال را دارند حتی با اعضای خانواده خود هم این رفتار ها را دارند.

سبب شناسی اختلال مرزی

این افراد معمولا در دوران کودکی مورد غفلت والدین قرار گرفته اند. بسیاری از این افراد مورد سواستفاده های جنسی،آزار و اذیت و تنبیه های جسمانی شده اند. احساس امنیت نکرده اند و والدین شان لحظه ای با آن ها خوب بوده و لحظه ای بعد آن ها را دعوا کرده است. در واقع والدین این افراد نیز افرادی دمدمی مزاج بوده اند.

درمان اختلال مرزی

درمان این افراد جزو درمان های طولانی مدت است. می‌توانند از دارو درمانی نیز کمک بگیرند. رفتاردرمانی به دلیل اینکه تمرکز زیادی بر اصلاح رفتار های این افراد دارد تاثیرات بسیار خوبی بر افراد دارای اختلال مرزی خواهد داشت. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.
منبع: دلتامگ

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان