این آنتی بیوتیک قوی در هیچ عطاری و داروخانه ای پیدا نمی شود

خط سلامت: پنیرک یک گیاه دارویی با فواید درمانی قابل توجه است. نوشیدن دمنوش پنیرک راهی موثر برای درمان سرفه است.

 این آنتی بیوتیک قوی در هیچ عطاری و داروخانه ای پیدا نمی شود

پنیرک حاوی برخی از انواع مواد معدنی مورد نیاز بدن مانند: ویتامین B و C است. این گیاه دارویی در اغلب نقاط ایران به ویژه در خوزستان، دشتستان و کهگیلویه و بویر احمد، در فصل زمستان رشد می کند.

به گزارش خط سلامت دمنوش پنیرک مرهمی برای التهاب گلو و درمانی موثر برای کاهش سرفه است.

پنیرک چه فوایدی دارد؟

پنیرک مزایای فراوانی برای سلامتی دارد.

به عنوان گیاهی با اثرهای مختلف یاد شده است به طور مثال منبع غنی از ویتامین های AوBو C بوده و همچنین دارای مواد لعابی، تانن ها، مواد رزینی، اگزالات کلسیم و اسانس است.

پنیرک؛ چرک خشک کن گیاهی

از پنیرک به عنوان گیاهی با اثرهای مختلف یاد شده است به طور مثال منبع غنی از ویتامین های AوBو C بوده و همچنین دارای مواد لعابی،تانن ها ، مواد رزینی،اگزالات کلسیم و اسانس می باشد البته مهم ترین ماده موثره گل آن موسیلاژ می باشد . گل های پنیرک بیش از 10 درصد موسیلاژ دارند. این موسیلاژ در اثر هیدرولیز، تبدیل به گالاکتوز، آرابینوز، گلوکز، رامنوز و اسید گالاکتورونیک می شود.

از پنیرک برای درمان سرفه و به صورت موضعی به عنوان شستشو دهنده در درمان زخم ها استفاده می شود. دم کرده ی گل ها به خاطر داشتن موسیلاژ، یکی از داروهای خوب ضد سرفه است. هم چنین به عنوان ضد نزله(زکام) و تورم دهان و گلو مصرف می شود. از سویی چون دارای خاصیت قابض ضعیف است، تا حدی به عنوان ضداسهال عمل می کند. در طب عوام از خوراکی آن، به منظور مشکلات مثانه و به صورت ضماد موضعی در التیام زخم ها استفاده می شود.

از رنگ آن(آنتوسیانین های آن)، برای مواد غذایی استفاده می شود. به تاگی مطالعه های زیادی روی خواص ضد میکروبی تیره پنیرکیان انجام شده که فعالیت ضد میکروبی علیه بسیاری از پاتوژن انسانی را اثبات می کند. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید.

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

منبع: مکتوب نامه

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان