قهوه موکا چه تفاوتی با بقیه قهوه ها دارد؟

خط سلامت: قهوه یکی از نوشیدنی های محبوب در جهان است و به روش های مختلفی تهیه می شود. ترکیب آن با شکلات طعمی دلنشین دارد.

قهوه موکا چه تفاوتی با بقیه قهوه ها دارد؟

قهوه یک نوشیدنی محبوب است و به علت داشتن کافئین بسیار پرطرفدار است. این نوشیدنی در انواع مختلف وجود دارد. قهوه مورد استفاده نیز می تواند متفاوت باشد که نت های طعمی مختلفی ایجاد می کند.

به گزارش خط سلامت قهوه دربسیاری از فرهنگ ها جایگزین چای است و به همراه شیر، شکلات یا آب سرو می شود. این نوشیدنی از عصاره دانه های قهوه آسیاب شده به دست می آید.

قهوه موکا چیست؟

قهوه موکا در اصل، نام دانه‌های قهوه خاصی است که در بندر موکا در یمن تولید می‌شود. این دانه‌های قهوه‌ عربیکا، طعم شکلاتی غالبی دارند که باعث می‌شود وقتی دم می‌شود احساس کنید به قهوه، کمی شکلات اضافه شده است. از همین رو، نام نوشیدنی‌ قهوه خوشمزه‌ای که با اضافه شدن شکلات و شیر به قهوه تولید می‌شود را موکا گذاشته‌اند.

این روزها قهوه موکا را در کافی‌شاپ‌ها از ترکیب اسپرسو، شیر فوم گرفته و سس شکلات تهیه می‌کنند. طعم کافه موکا شیرین و شکلاتی است و برای کسانی که دوست دارند از نوشیدن قهوه لذت ببرند، انتخابی فوق‌العاده است. به کافه موکا، موکاچینو هم می‌گویند و در بسیاری از کافی‌شاپ‌ها آن را در فنجان‌های کاپوچینو سرو می‌کنند.

پودر موکا چیست؟

مثل انواع مختلف قهوه‌ی فوری که به صورت پودر به فروش می‌رسد، برندهای مختلف، پودر قهوه فوری موکا را نیز تولید و عرضه می‌کنند.

خواص قهوه موکا چیست؟

قهوه موکا نیز، همه‌ی فواید قهوه را دارد ضمن اینکه با افزوده شدن شکلات می‌تواند خواص شکلات را نیز در خود جای دهد. از خواص قهوه موکا می‌توان به افزایش سطح انرژی، هوشیاری و تمرکز، افزایش سوخت و ساز بدن، کمک به سیستم عصبی و پیشگری از بیماری‌هایی نظیر آلزایمر، کمک به سیستم گردن خون، قلب و عروق، بهبود فعالیت کبد و کاهش خطر بیماری‌های مربوط به کبد، کاهش خطر ابتلا به سرطان و… اشاره کرد. شکلات نیز اکثر این خواص را تقویت می‌کند و به بهبود خلق و خو، بهبود بینایی و تقویت سیستم ایمنی منجر می‌شود. همین طور شکلات و قهوه هر دو برای کاهش وزن مفیدند به شرطی که کافه موکای خود را با شیر پرچرب و شکر فراوان بسیار شیرین و چرب نکنید تا به جای تاثیرات مثبت، تاثیر منفی بر بدنتان نگذارد.

فرق موکا، لاته و کاپوچینو

این سوال که فرق موکا، لاته و کاپوچینو چیست، سوال افراد زیادی است. واقعیت این است که با وجود تفاوت طعم، اما در کل، این ۳ نوع قهوه آنقدرها هم با هم فرقی ندارند. بگذارید ببینیم این تفاوت‌های جزئی، که البته برای عاشقان قهوه بسیار پراهمیت است، کدامند.

موکا، لاته و کاپوچینو، هر ۳ نوشیدنی‌هایی گرم بر پایه اسپرسو هستند. اسپرسو، نوع خاصی از قهوه با روش خاصی از دم‌آوری است که اصالت ایتالیایی دارد. نوشیدنی‌های موکا، لاته و کاپوچینو هم ایتالیایی هستند. وقتی یک یا دو شات اسپرسو دم می‌کنید، انتخاب با شماست که به کدامیک از نوشیدنی‌های بالا تبدیلش کنید.

می‌توانید یک شات اسپرسو را به همراه حداقل 3 شات شیر و مقدار کمی فوم شیر مخلوط کنید و کافه لاته داشته باشید. می‌توانید به یک شات اسپرسوی خود یک شات شیر فوم گرفته اضافه و کاپوچینو نوش جان کنید. در انتها اگر یک شات اسپرسو را با همان‌ مقدار سس شکلات و شیر مخلوط کنید، یک فنجان موکای فوق‌العاده تحویل می‌گیرید. در واقع تفاوت اصلی موکا در داشتن شکلات است. در ادامه به طور دقیق‌تر به طرز تهیه موکا می پردازیم.

موکای سفید چیست؟

موکای سفید همان موکاست فقط به جای شیر و شکلات دارک، از شکلات سفید در تهیه آن استفاده می‌شود.

طرز تهیه موکا

در مجله عالیس، بارها تاکید کرده‌ایم که هر دستور تهیه‌ای را می‌توانید بر اساس ذائقه خودتان تغییر دهید. این موضوع درباره طرز تهیه موکا نیز صادق است. اگر شکلات را بیشتر دوست دارید می‌توانید بیشتر اضافه کنید و اگر طعم تلخ اسپرسو را می‌پسندید، به مقدار بیشتری اسپرسو بیفزایید. اضافه کردن شیر، مقدار فوم‌گیری آن و… همه به ذائقه‌ی خودتان بستگی دارد.

طرز تهیه موکا کافی شاپی

در این بخش، ما به شما آموزش می‌دهیم چطور به سبک کافی‌شاپی موکا درست کنید.

مواد لازم:

  • قهوه
  • شیر
  • شکلات

مرحله تهیه اسپرسو

برای تهیه اسپرسو می‌توانید از موکاپات یا اسپرسوساز برقی استفاده کنید. از پودر قهوه مخصوص اسپرسو استفاده کنید و سعی کنید درصد دانه‌های عربیکا بیشتر از روبوستا باشد تا طعم موکا اصیل‌تر شود. برای تهیه ۲ شات اسپرسو، ۲ قاشق غذاخوری پودر قهوه را در قسمت مخصوص قهوه موکاپات می‌ریزید و می‌‌گذارید تا دم بکشد.

مرحله آماده‌سازی شیر

برای ۲ شات اسپرسو، به حدود 200 میلی لیتر شیر احتیاج است. شیر را می‌گذارید تا داغ شود. سپس برای فوم‌گیری از فرنچ‌پرس یا هر دستگاه دیگری که دوست دارید، استفاده کنید. حتی می‌توانید شیر را در شیشه‌ی درداری که حجم بیشتری از شیر دارد بریزید، در آن را ببیندید و حسابی تکان بدهید تا شیر کاملا کف کند.

مرحله آماده‌سازی شکلات

شکلات را نیز می‌توانید به طرق مختلفی تهیه کنید. به راحتی از 2 قاشق سوپ‌خوری سس‌های شکلات موجود در بازار استفاده کنید یا یک قطعه شکلات را به صورت بن‌ماری ذوب کنید. شاید هم بخواهید ۴ قاشق سوپ‌خوری پودر کاکائو را به همراه نصف فنجان آب و کمی پودر قند روی گاز بگذارید تا به جوش بیاید و یک سس شکلات غلیظ و خوشمزه تحویلتان دهد.

حالا تنها کاری که باید بکنید این است که اسپرسو، شیر و شکلات را با هم مخلوط و نوش جان کنید. اما نحوه‌ی سرو کافی‌شاپی را اینجا توضیح داده‌ایم.

طرز سرو موکا

برای سرو موکا از فنجان‌های پهن 220 میلی‌لیتری کاپوچینو یا لیوان‌های آیریش استفاده می‌کنند. ابتدا شکلات را کف فنجان بریزید. سپس به آرامی شیر فوم گرفته را به شکلات اضافه کنید تا با شکلات مخلوط نشود. حالا نوبت اسپرسوست که از وسط لیوان به آرامی اضافه کنید تا کف شیر را از بین نبرد و روی شیر بایستد. درمرحله بعد، روی فوم شیر را با سس شکلات تزئین کنید یا مقداری خامه فرم گرفته اضافه کنید تا موکایتان خوشمزه‌تر و زیباتر شود.

نکاتی درباره‌ طرز تهیه موکا

  • برای تهیه موکا، با افزودن مقدار کمی دارچین، عطر فوق‌العاده‌ای به نوشیدنی خود بدهید.
  • اگر وگان هستید، از شیرهای غیرلبنی برای تهیه موکا استفاده کنید.
  • برای تهیه موکا، می‌توانید از انواع مختلفی شکلات استفاده کنید و طعم‌های بی‌نظیری خلق کنید. شکلات شیری، فندقی، نعنایی و… می‌تواند موکا را تبدیل به تجربه‌ای فوق‌العاده کند.
  • شیر هر چه کرمی‌تر و چرب‌تر باشد، موکا را خوشمزه‌تر می‌کند. اما اگر اضافه وزن دارید، تهیه موکا با شیر کم‌چرب هم عالی است.

طرز خوردن قهوه موکا

برای خوردن قهوه موکا، می‌توانید خامه و کف روی قهوه را با قاشق کوچکی که عموما کنار فنجان می‌گذارند میل کنید و سپس با هم زدن نوشیدنی، مخلوط درجه یکی از طعم‌های شیر، قهوه و شکلات درست و جرعه جرعه نوش جان کنید.

کلام آخر

در این مطلب به سوال قهوه موکا چیست پرداختیم و همه آنچه نیاز بود درباره قهوه موکا بدانیم، با هم بررسی کردیم. شما به قهوه موکا علاقه دارید؟ فرق موکا، لاته و کاپوچینو را می‌دانستید؟ تا به حال در منزل موکا تهیه کرده بودید؟ نظرات، تجربیات و خاطرات خود را با مخاطبان بلاگ عالیس به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول

موکا تلخ است یا شیرین؟

بسته به اینکه نسبت قهوه، شکلات و شکر در موکا چگونه باشد، ممکن است طعم تلخی غالب باشد یا شیرینی. اما به دلیل بوی شکلات که شیرینی را در ذهن تداعی می‌کند و اینکه عموما از شکلات شیرین و کمی شیرین‌کننده در موکا استفاده می‌کنند، این نوشیدن شیرین است.

آیا موکا را باید هم زد؟

هیچ قانونی وجود ندارد که شما یک نوشیدنی را چطور بخورید، اما در هر صورت موکا مخلوطی از شیر، شکر و شکلات است و وقتی کف و خامه روی آن را نوش جان کردید، با هم زدنش باعث خوشمزه‌تر شدن ترکیب می‌شوید.

فرق موکا، لاته و کاپوچینو چیست؟

لاته و کاپوچینو هر دو از شیر و اسپرسو تهیه می‌شوند اما لاته مقدار زیادی شیر دارد، در حالی که نسبت شیر و اسپرسو در کاپوچینو یکی است. فرق موکا با آن دو، اضافه شدن شکلات به ترکیبات است. یعنی موکا عموما از یک واحد شیر، یک واحد اسپرسو و یک واحد شکلات تهیه می‌شود.

برای تهیه موکا از چه نوع قهوه‌ای استفاده کنیم؟

برای تهیه موکا از قهوه‌هایی استفاده کنید که درصد بالاتری عربیکای مخصوص کشورهای آفریقایی و آمریکای جنوبی دارد.

برای تهیه موکا از چه نوع شکلاتی استفاده کنیم؟

برای تهیه موکا از سس شکلات، شکلات ذوب شده یا پودر کاکائو می‌توان بهره برد. انتخاب نوع شکلات به علایق شخصی شما بستگی دارد. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید.

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

منبع: عالیس

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان