خواص درمانی ویتامین E

خط سلامت: ویتامین E می‌تواند به پیشگیری از پیری زودرس پوست و از بروز خطوط و چین‌ و چروک‌ های پوست جلوگیری کند.

خواص درمانی ویتامین E
ویتامین E  یک ویتامین محلول در چربی است که برای حفظ سلامت پوست، مو، چشم، قلب و عروق خونی بسیار مهم است. این ویتامین به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی عمل می‌ کند و از آسیب‌ های ناشی از رادیکال‌ های آزاد و سرطان در بدن محافظت می‌ کند.
به گزارش خط سلامت  ویتامین E یکی از ویتامین‌های مهم برای سلامتی بدن است که تأثیرات بسیاری بر روی عملکرد بدن دارد. این ویتامین از خانواده آنتی‌اکسیدان‌ها است که می‌تواند از آسیب‌های اکسیداتیو و پیری زودرس سلول‌ها جلوگیری کند. در این مقاله، به بررسی جزئیات بیشتر درباره ویتامین E، اهمیت آن برای سلامتی، منابع غذایی آن و عوارض کمبود خواهیم پرداخت.

در بین ویتامین‌های مختلف یکی از ویتامین‌هایی که می‌تواند به سلامت نقاط مختلف بدن کمک کند، ویتامین E است. این ویتامین یک ویتامین محلول در چربی است که در اشکال مختلف وجود دارد. یکی از نقش‌های اصلی این ویتامین آنتی اکسیدان بودن آن است. خاصیت آنتی اکسیدانی ویتامین E باعث می‌شود تا الکترون‌های آزاد یا الکترون‌های سست از بین بروند. این الکترون‌ها می‌توانند آسیب زیادی به سلول‌های بدن برسانند. به غیر از خاصیت آنتی اکسیدانی آن، این نوع ویتامین بر روی پوست، مو و سلامتی بدن نیز می‌تواند تاثیر گذار باشد.

فواید ویتامین E برای پوست و مو

ویتامین E به غیر از قرص به شکل روغن نیز وجود دارد. مصرف این روغن بر روی پوست و مو فواید زیادی را به همراه دارد که در ادامه این فواید را بررسی می‌کنیم.

ویتامین E چه تاثیری روی پوست دارد؟

ویتامین E مانع از پیری بدن و پوست و در نتیجه چروک شدن، کدر شدن و افتادگی پوست می‌شود. این ویتامین تولید اساسی پروتئین کلاژن را افزایش می‌دهد که وظیفه آن حفظ خاصیت ارتجاعی پوست است و در نتیجه خطوط و چین و چروک‌های پوست را کاهش می‌دهد که اولین نشانه‌های پیری پوست هستند.

رادیکال‌های آزاد ناشی از اشعه ماوراء بنفش می‌تواند منجر به لکه‌های تیره و آفتاب سوختگی شود. ویتامین E این آسیب را خنثی می‌کند و پوست آفتاب سوخته را ترمیم و تسکین می‌دهد. تنها کاری که باید انجام دهید این است که چند قطره از روغن ویتامین E را مصرف کنید یا حتی یک کپسول ویتامین E را بشکنید و سپس آن را به آرامی روی ناحیه آسیب دیده ماساژ دهید.

ویتامین E که بر پایه روغن است، نرم کننده سنگینی است که پاکسازی عمیق آلودگی‌ها و ناخالصی‌های سطح پوست و همچنین حفظ تعادل روغن آن را آسان‌تر می‌کند. چند قطره از روغن ویتامین E را در دست یا روی یک تکه پنبه تمیز بریزید و به آرامی صورت خود را پاک کنید.

ترک پوستی خطوط راه راه سفیدی هستند که به دلیل کشیدگی بیش از حد پوست ظاهر می‌شوند و باعث می‌شوند پوست خاصیت ارتجاعی و لطافت خود را از دست بدهد. این یک عارضه جانبی نسبتا شایع بارداری و افزایش وزن است. استفاده منظم و ماساژ ملایم روغن ویتامین E روی ترک‌ها، خاصیت ارتجاعی را باز می‌گرداند و ترک‌های قابل مشاهده را روشن می‌کند.

فواید ویتامین E برای مو

پایه و اساس موهای سالم، داشتن پوست سر سالم است. سلامت پوست سر توسط تعدادی از عناصر مانند سطح PH، تولید چربی، گردش خون در پوست سر و سلامت فولیکول تعیین می‌شود. هنگامی که پوست سر شما خشک می‌شود، غدد چربی شروع به عملکرد بیش از حد می‌کنند و پوست سر شما را بیش از حد لازم چرب می‌کند. روغن اضافی فولیکول‌های مو را مسدود می‌کند، باعث خارش، شوره سر و ریزش مو می‌شود. ویتامین E با تامین رطوبت و تسکین غدد چربی، تعادل مجدد عناصر مختلف، اطمینان از احیای پوست سر و رشد موها سالم و قوی کمک می‌کند.

یکی از ویژگی‌های آنتی اکسیدان‌ها این است که گردش خون را در بدن و پوست سر افزایش می‌دهند. بنابراین، افزایش گردش خون تارهای مو را از ریشه تا ساقه بهبود می‌بخشد؛ علاوه بر این، ویتامین E فولیکول‌های خشک و آسیب دیده مو را نیز ترمیم می‌کند و باعث رشد موهای سالم می‌شود. تنها کاری که باید انجام دهید این است که یک یا دو کپسول ویتامین E را در مقداری روغن زیتون گرم یا روغن نارگیل بشکنید، مخلوط را روی پوست سر و موها ماساژ دهید و بگذارید یک ساعت بماند. برای بهترین نتیجه پوست سر خود را با آب گرم بشویید.

فواید ویتامین E برای بدن

تعداد زیادی ادعا درباره توانایی ویتامین E برای ارتقاء سلامتی و جلوگیری و درمان بیماری‌ها وجود دارد. مکانیسم‌هایی که ممکن است ویتامین E این حفاظت را فراهم کند شامل عملکرد آن به عنوان یک آنتی اکسیدان و نقش‌های آن در فرآیندهای ضد التهابی، مهار تجمع پلاکت و تقویت سیستم ایمنی می‌شود. در ادامه به تاثیر این ویتامین بر روی برخی بیماری‌ها می‌پردازیم.

بیماری قلبی عروقی

شواهدی که نشان می‌دهند ویتامین E می‌تواند به جلوگیری یا تأخیر بیماری عروق کرونر (CHD) کمک کند از چند منبع می‌آید. این ماده از اکسایش کلسترول لو دانسیته (LDL) یا کلسترول بد، جلوگیری می‌کند. ویتامین E همچنین ممکن است به جلوگیری از تشکیل لخته خون که می‌تواند منجر به حمله قلبی یا انسداد رگ‌های خونی شود، کمک کند. چندین مطالعه مشاهده‌ای نرخ کمتری از بیماری قلبی را با مصرف بیشتر ویتامین E نشان داده است. یک مطالعه در مورد حدود ۹۰.۰۰۰ پرستار نشان داد که نرخ بروز بیماری قلبی در افراد با بالاترین مصرف ویتامین E (عمدتا از مکمل‌ها)، ۳۰٪ تا ۴۰٪ پایین‌تر بود.

سرطان

مواد مغذی آنتی اکسیدانی مانند ویتامین E از سلول‌های بدن در برابر اثرات مخرب رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند که اگر کنترل نشود، ممکن است به توسعه سرطان کمک کند. ویتامین E همچنین ممکن است از تشکیل نیتروزامین‌های سرطان‌زای تشکیل‌شده در معده از نیتریت‌های موجود در غذاها جلوگیری کند و با تقویت عملکرد ایمنی از سرطان محافظت کند.

اختلالات چشمی

دژنراسیون ماکولا (که نام دیگر آن تباهی لکه زرد است) و آب مروارید از شایع‌ترین علل کاهش چشمگیر بینایی در افراد مسن هستند. علت آن‌ها معمولا ناشناخته است، اما می‌تواند به دلیل تجمع استرس اکسیداتیو فرض شود. در این صورت، می‌توان از مواد مغذی با عملکرد آنتی اکسیدانی مانند ویتامین E برای پیشگیری یا درمان این شرایط استفاده کرد.

زوال عقل مانند آلزایمر و سایر بیماری‌ها

مغز میزان مصرف اکسیژن بالا و اسیدهای چرب غیراشباع فراوان در غشای سلول عصبی دارد. محققان فرض می‌کنند که اگر آسیب تجمعی رادیکال‌های آزاد به نورون‌ها در طول زمان منجر به زوال شناختی و بیماری‌های تخریب‌کننده عصبی، مانند بیماری آلزایمر شود، مصرف آنتی‌اکسیدان‌های کافی یا مکمل (مانند ویتامین E) ممکن است از مغز در برابر آسیب‌های مختلف محافظت کند.

منابع ویتامین ایی

شما می‌توانید ویتامین‌ای مورد نیاز بدن خود را از راه‌های مختلفی تامین کنید. مصرف مواد غذایی حاوی این نوع ویتامین و مصرف مکمل‌های ویتامین E دو تا از بهترین و راحت‌ترین راه‌های تامین این ویتامین در بدن است.

مواد غذایی حاوی ویتامین E

غذاهای متعددی ویتامین E را فراهم می‌کنند. آجیل، دانه‌ها و روغن‌های گیاهی از جمله بهترین منابع آلفا توکوفرول هستند و مقادیر قابل توجهی در سبزیجات برگ سبز و غلات غنی شده موجود است. بیشتر ویتامین ایی در رژیم‌های غذایی آمریکایی به شکل گاما توکوفرول از سویا، کانولا، ذرت و سایر روغن‌های گیاهی و محصولات غذایی است. سایر مواد غذایی حاوی ویتامین E عبارتند از:

روغن جوانه گندم

روغن آفتابگردان

گلرنگ و سویا

دانه‌های آفتابگردان

بادام زمینی

کره بادام زمینی

چغندر

سبزی کولارد

اسفناج

کدو حلوایی

فلفل دلمه‌ای قرمز

مارچوبه

انبه

آووکادوها

مکمل‌های ویتامین E

به دلایل مختلفی ممکن است مواد غذایی که در طول روز مصرف می‌کنید ویتامین ایی مورد نیاز بدن شما را تامین نکند. در این شرایط برای اینکه بتوانید از فواید این ویتامین بهره‌مند شوید، می‌توانید از مکمل‌های ویتامین E استفاده کنید. با توجه به این موضوع شما عزیزان با خرید قرص‌ ویتامین E و استفاده از این مکمل‌ها می‌توانید میزان مورد نیاز این ویتامین را در بدن خود تامین نموده و از مشکلات کمبود ویتامین ایی در بدن در امان بمانید.

هر کدام از این قرص‌ها میزان متفاوتی را از این نوع ویتامین دارند و بر اساس میزان نیاز روزانه بدن خود می‌توانید قرص ویتامین E مناسب را تهیه کنید. مقدار توصیه شده مصرف روزانه باید با نظر پزشک با توجه به شرایط سلامتی شما مشخص شود.

بهترین زمان مصرف ویتامین E

در صورتی که می‌خواهید با مصرف قرص ویتامین E، این ویتامین را در بدن خود تامین کنید بهتر است آن را بعد از غذا مصرف کنید. این ویتامین با غذا بیشتر جذب بدن می‌شود و تاثیر آن بیشتر می‌شود؛ همچنین مصرف روزانه آن بعد از غذا موجب می‌شود تا شما مصرف این قرص را فراموش نکنید و به صورت مرتب آن را مصرف کنید.

کمبود ویتامین E

کمبود ویتامین E نادر است و علائم کمبود آشکار، در افراد سالمی که ویتامین E کمی از رژیم غذایی خود دریافت می‌کنند، مشاهده نشده است. نوزادان نارس با وزن بسیار کم (کمتر از ۱۵۰۰گرم) ممکن است کمبود ویتامین E داشته باشند. مکمل‌های ویتامین E در این نوزادان ممکن است خطر برخی از عوارض مانند عوارضی که شبکیه چشم را تحت تأثیر قرار می‌دهند کاهش دهد، اما همچنین می‌تواند خطر عفونت را افزایش دهد.

از آنجایی که دستگاه گوارش برای جذب ویتامین E به چربی نیاز دارد، افراد مبتلا به اختلالات سوء جذب چربی بیشتر از افراد بدون این اختلالات دچار کمبود می‌شوند. علائم کمبود شامل نوروپاتی محیطی، آتاکسی، میوپاتی اسکلتی، رتینوپاتی و اختلال در پاسخ ایمنی است. به عنوان مثال افراد مبتلا به بیماری کرون، فیبروز سیستیک یا ناتوانی در ترشح صفرا از کبد به دستگاه گوارش، اغلب مدفوع چرب دارند یا اسهال مزمن دارند. در نتیجه، گاهی اوقات به اشکال محلول در آب ویتامین E نیاز دارند.

برخی از افراد مبتلا به ابتالیپوپروتئینمی، یک اختلال ارثی نادر که منجر به جذب ضعیف چربی در رژیم غذایی می‌شود، به دوزهای عظیم ویتامین E (تقریبا ۱۰۰ میلی گرم بر کیلوگرم یا ۵ تا ۱۰ گرم در روز) نیاز دارند. کمبود ویتامین E ثانویه به ابالیپوپروتئینمی (اختلال ارثی است که جذب طبیعی چربی و ویتامین‌های خاصی را از رژیم غذایی دچار مشکل می‌کند) باعث مشکلاتی مانند انتقال ضعیف تکانه‌های عصبی، ضعف عضلانی و تحلیل شبکیه می‌شود که نتیجه آن کوری است.

عوارض کمبود ویتامین E

با توجه به دلایل مواجه شدن با کمبود ویتامین ایی در بدن در صورتی که شما میزان کافی از این ویتامین را در بدن خود تامین نکنید ممکن است با برخی مشکلات سلامتی مواجه شوید. برخی از عوارض کمبود ویتامین E عبارت است از:

ضعف عمومی: کمبود ویتامین ایی می‌تواند باعث احساس ضعف عمومی و کاهش انرژی در افراد شود. این احساس کاهش انرژی می‌تواند به کاهش کارایی و فعالیت‌های روزمره فرد منجر شده و کیفیت زندگی او را تحت تأثیر قرار دهد.

تنگی نفس: کمبود ویتامین E می‌تواند تأثیرات منفی بر سیستم تنفسی داشته باشد و باعث تنگی نفس و مشکلات در تنفس گردد. این اثرات ممکن است در برابر عوامل خطرزا مانند آلرژی‌ها و عفونت‌های تنفسی، اثرات بیشتری داشته باشد.

مشکلات قلبی: ویتامین ایی نقش مهمی در حفظ سلامت قلب و عروق دارد. کمبود آن می‌تواند باعث افزایش خطر بروز مشکلات قلبی-عروقی شود، از جمله افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی مانند ایسکمی قلبی و سکته قلبی.

ضعف عضلات: ویتامین E نقش مهمی در عملکرد عضلات دارد. کمبود آن می‌تواند منجر به ضعف و کاهش قدرت عضلات شود، که می‌تواند در تحرک و فعالیت‌های روزمره تأثیرات منفی داشته باشد.

تغییرات در پوست: کمبود ویتامین ایی می‌تواند به تغییرات در پوست منجر شود، از جمله خشکی، التهاب و تحریک پوست. این تغییرات می‌توانند به مشکلات پوستی مانند خارش، قرمزی و ترک‌های پوستی منجر شوند.

مشکلات بینایی: ویتامین ایی نقش مهمی در حفظ سلامت چشم دارد. کمبود آن می‌تواند باعث افزایش خطر بروز مشکلات بینایی مانند دگرگونی‌های آناتومیکی چشم و حتی بروز بیماری‌های مرتبط با پیری چشم شود.

مشکلات در جذب چربی: ویتامین E نقش مهمی در فرایند جذب و استفاده از چربی‌ها در بدن دارد. کمبود آن می‌تواند منجر به مشکلات در جذب چربی‌ها و در نتیجه افزایش خطر بروز بیماری‌های مرتبط با چربی‌ها مانند بیماری‌های قلبی-عروقی شود.

افزایش خطر عفونت: سیستم ایمنی بدن نیز به ویتامین ایی برای عملکرد بهینه خود وابسته است. کمبود ویتامین E می‌تواند باعث ضعف سیستم ایمنی شود و باعث افزایش خطر ابتلا به عفونت‌های مختلف گردد. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید.

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

منبع: مجله مثبت سبز

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان