این گیاه زرد رنگ دنیایی از خاصیت دارد!

خط سلامت: زردچوبه (به انگلیسی: turmeric) گیاهی است که از خانواده زنجبیل می‌باشد و ریشه‌ی زرد رنگی دارد. این گیاه یک و نیم متر طول و ساقه‌های متورم گونه دارد و به شکل سنبل گل می‌دهد. گل‌های گیاه زردچوبه نیز دارای رنگ‌های سبز مایل به زرد است. زردچوبه در مناطق گرمسیری مانند هند، ایران و تایلند رشد می‌کند.

این گیاه زرد رنگ دنیایی از خاصیت دارد!

بر اساس تحقیقات انجام شده، زردچوبه دارای ترکیبات مختلفی است. ماده فعال اصلی زردچوبه، کورکومین (curcumin) نام دارد که خواص ضد التهابی، ضد اکسیدانی و ضد باکتریایی زردچوبه به این ماده بازمی گردد. اسید‌های والرینیک، فلاندرن، کاپریلیک و سابی نیل از جمله مهم‌ترین ترکیبات دیگر این ماده هستند. البته مواد دیگری نیز همچون برونئول و تورمرول نیز در زردچوبه یافت می‌شوند.

به گزارش خط سلامت زردچوبه گیاهی فراموش شده است؛ گیاهی که همه فایده آن محدود به آشپزخانه به عنوان یک ادویه رنگ دهنده غذا شده و شاید هیچ‌کس نداند که دنیایی از خاصیت در این گیاه زرد رنگ نهفته است و در درمان ده‌ها بیماری کاربرد دارد. دکتر ابراهیمی، کارشناس و درمانگر طب سنتی نسخه‌های ترکیبی با پایه زردچوبه را برای برطرف کردن مشکلات جسمی پیشنهاد می‌دهد.

زردچوبه در درمان کبد چرب کاربرد دارد. افرادی که مشکل کبد چرب دارند می‌توانند زردچوبه را داخل کپسول ریخته و بعد از خوردن غذا آن را بخورند و یا زردچوبه را با عسل مخلوط کرده و از آن هفته‌ای چند بار استفاده کنند. البته یادتان باشد قبل از خود درمانی به وسیله این گیاه دارویی حتماً از نوع مزاجتان آگاه شوید.

برای مثال اگر مزاج گرم و خشک دارید برای درمان کبد چرب سراغ زردچوبه نروید، چون مصرف زردچوبه به روشی که در بالا توضیح داده شد در افراد دارای مزاج گرم و خشک باعث ایجاد کهیر یا استفراغ می‌شود. البته درمانگران طب سنتی هیچ‌وقت توصیه نمی‌کنند که افراد با مزاج گرم مصرف این گیاه را کنار بگذارند بلکه این افراد در درمان بیماری‌ها نباید خیلی روی آن حساب کنند. چون ممکن است نتیجه معکوس برایشان داشته باشد.

آلزایمر بیماری سرد و خشک است و مصرف گرمی‌ها مثل زردچوبه می‌تواند برای درمان یا کاهش روند پیشرفت بیماری مفید باشد. زردچوبه ویتامین‌هایی دارد که به تقویت حافظه کمک می‌کند. مصرف آن در کنار عسل چون مزاج گرم و تر دارد بسیار تاثیرگذار است. پس اگر از ابتلا به آلزایمر واهمه دارید می‌توانید هفته‌ای دو یا سه بار مخلوط زردچوبه و عسل را نوش جان کنید.

 بهترین ماده گیاهی و ادویه برای تقویت مغز و حافظه

ادویه زردچوبه برای تقویت حافظه

زردچوبه ادویه ای است که در غذاهای آسیایی استفاده می شود و رنگ زرد و نارنجی آن ناشی از وجود رنگدانه ای موسوم به کورکومین است و ترکیب زرد دراین ادویه نیز مربوط به این ماده است که در بهبود حافظه و تمرکز در بزرگسالان نقش بسیاری دارد. کورکومین اثرات متعددی مانند درمان بیماری هایی نظیر آلرژی، دیابت و زخم معده دارد و باعث کاهش التهاب و بهبود جریان خون می شود که به افزایش عملکرد مغز کمک می کند. زردچوبه با بهبود حافظه و خلق و خو در افراد دچار زوال حافظه خفیف ناشی از افزایش سن موجب کاهش ریسک آلزایمر می شود.برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید.

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

منبع: فارس

ارسال نظر

آخرین اخبار
خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
اتاق درمان