این 17 رژیم خوشرنگ و ارزان در عید نمی گذارد چاق شوید

خط سلامت: کاهش وزن مهم ترین هدف برای افراد چاق است تا هر چه سریع تر به تناسب اندام دلخواه خود دست پیدا کنند.

این 17 رژیم خوشرنگ و ارزان در عید نمی گذارد چاق شوید

کاهش وزن نیاز به رعایت اصول رژیم غذایی مناسب دارد تا ویتامین ها و مواد مغذی بدن تامین شود.

به گزارش خط سلامت رژیم های غذایی متعددی برای کاهش وزن در دنیا وجود دارد که در همه آن ها مصرف سبزیجات یکی از رکن های اساسی است.

کاهش وزن با سبزیجات

کاهش وزن و لاغری با کمک سبزیجات نیاز بدن را برای انواع ویتامین ها تامین می کند.  سبزیجات به دلیل محتوای کم کالری، برای کاهش وزن بسیار موثر هستند. یعنی کاهش وزن با خوردن سبزیجات به سادگی اتفاق می افتد. به این دلیل مقامات بهداشتی در سراسر جهان توصیه می کنند که همه مردم به ویژه بزرگسالان هرروز چندین وعده سبزیجات مصرف کنند. اما مصرف سبزیجات ممکن است برای برخی افراد دشوار باشد.

زیرا برخی افراد، خوردن سبزیجات را ناخوشایند می دانند و نمی توانند به سادگی سبزیجات مصرف نمایند. در حالی که استفاده مداوم از سبزیجات به جای گوشت و غذاهای پرکالری کلید اصلی کاهش وزن است. بنابراین در این مقاله از سری مقالات تناسب اندام و تغذیه مجله خبری چشمک، به  رژیم کاهش وزن با کمک سبزیجات پرداخته ایم. ما ۱۷ روش منحصر به فرد را برای تان توضیح می دهیم. با این روش ها به سادگی می توانید سبزیجات را در وعده های غذایی خود بگنجانید و هرگز از خوردن آن ها خسته نشوید.

تهیه سوپ های مختلف با سبزیجات

سوپ ها، راهی عالی برای مصرف همزمان چندین وعده سبزیجات هستند. شما می توانید سبزیجات را با پوره کردن و اضافه کردن ادویه ها و ترشی ها، مانند سوپ کینوآ، اسفناج بروکلی، سوپ قارچ …درست کنید. علاوه بر این، افرادی که گوشت خوار هستند، می توانند مقداری سبزیجات در سوپ های حاوی گوشت هم اضافه نمایند. زیرا افزودن حتی تعداد کمی از سبزیجات اضافی مانند کلم بروکلی به سوپ ها راهی عالی برای کاهش وزن است. به علاوه در ضمن کاهش وزن، سبزیجات  منبع خوبی برای افزایش مصرف فیبر، ویتامین ها و مواد معدنی هستند.

لازانیای کدو سبز

یکی دیگر از راه های خلاقانه برای خوردن بیشتر سبزیجات، تهیه لازانیای کدو سبز بدون پاستا است. لازانیا سنتی نوعی غذای ماکارونی است که از لایه‌بندی رشته‌های لازانیا با سس، پنیر و گوشت درست می‌شود. این غذا بسیار خوشمزه است. اما معمولاً کربوهیدرات بسیار بالایی دارد و در آن از سبزیجات استفاده نمی شود. یک روش عالی برای تهیه این غذای خوشمزه به طوری که محتوای کربوهیدرات کمتری داشته باشد. در عوض مواد مغذی بیشتری داشته باشد، جایگزین کردن رشته های لازانیا با نوارهای کدو سبز است. کدو سبز علاوه بر مواد معدنی و فیبر، منبع غنی ویتامین های B و ویتامین C است.

دستور لازانیا مورد علاقه خود را بگیرید و آن رشته ها را با نوارهای کدو سبز برش خورده با پوست کن سبزیجات جایگزین کنید. اما نکته مهم این است که کدو حلوایی را نمک بزنید. بگذارید 15 دقیقه بماند و آن را با دستمال کاغذی خشک کنید تا آب اضافی آن گرفته شود.

نودل های گیاهی

نودل های گیاهی به راحتی درست می شوند و راهی عالی برای قرار دادن سبزیجات بیشتر در برنامه غذایی است. آن ها همچنین یک جایگزین عالی برای غذاهای پر کربوهیدرات مانند پاستا هستند. ای نودل ها با قرار دادن سبزیجات در یک اسپیرالایزر ساخته می شوند که آن ها را به شکل رشته ای تبدیل می کند. شما همچنین می توانید آن ها را خرد کنید. یا  با ماندولین برش دهید. یا روش های دیگر. لازم است فقط آن ها را به دلخواه برش دهید.

اضافه کردن سس های دلخواه به سبزیجات

افزودن سس های دلخواه به سبزیجات ساده برای افزایش مصرف سبزیجات است، به خصوص اگر بچه‌های حساسی دارید.قطعا آن ها سبزیجات را با سس های تند و تلخ خواهند خورد. شما می توانید سس ها را خودتان تهیه کنید. مانند سس مارینارا. به سادگی  می توانید مقداری سبزیجات و سبزی های دلخواه تان را در مخلوط کن بریزید. سبزیجات مانند پیاز، هویج، فلفل دلمه ای و سبزیجات برگ دار مانند اسفناج. به این مواد اگر دوست داشتید مقداری روغن زیتون هم بزنید. عالی می شود.

پوره کردن سبزیجات ریشه بو داده می تواند سس های غنی با حسی شبیه آلفردو ایجاد کند. هویج، سیب زمینی شیرین، کدو حلوایی، شلغم، یام بنفش، چغندر و سرمه را در نظر بگیرید.

پیتزای گل کلم

گل کلم را می توانید بسیار متنوع درست کنید. می‌ توانید آن را به مقداری برنج بریزید. کمی تفت دهید، پوره کنید تا حالت ابریشمی پیدا کند. زمانی که حالت ابریشمی به خود گرفت آن را به شکل پوسته پیتزا درست کنید. در واقع جایگزین کردن پوسته پیتزای معمولی که از آرد درست می شود با  با پوسته گل کلم فکر هوشمندانه ای است. زمانی که پوسته پیتزا آماده شد، می توانید مواد خود را اضافه کنید، مانند سبزیجات تازه، سس گوجه فرنگی و پنیر. یک فنجان یعنی ۱۰۰ گرم، گل کلم حاوی ۵ گرم کربوهیدرات و ۲۶ کالری است. به علاوه، فیبر، ویتامین ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان های فراوان دارد.

املت سبزیجات

املت یک راه آسان و همه کاره برای افزودن سبزیجات به برنامه غذایی شماست. به علاوه تخم مرغ مواد مغذی خوبی نیز به آن اضافه می شود. چند دانه تخم مرغ را با مقدار کمی کره یا روغن در تابه ای درست کنید. سپس آن ها را دور موادی که اغلب شامل پنیر، گوشت، سبزیجات یا ترکیبی از این سه است، بریزید.

هر نوع سبزی طعمی عالی در املت دارد و شما می توانید آن ها را برای مقدار زیادی مواد مغذی اضافه کنید. اسفناج، پیاز، پیازچه، بوک چوی، قارچ، فلفل دلمه ای و گوجه فرنگی از مواد افزودنی رایج هستند.

بلغور جو دوسر مرزه

جو دوسر نباید شیرین باشد. بلغور جو دوسر می تواند سبزیجات بیشتری را به صبحانه شما اضافه کند. البته با میوه های تازه، کشمش یا دارچین عالی است. می توانید تخم مرغ، ادویه جات و سبزیجات زیادی را نیز به آن اضافه کنید. کلم پیچ مواد مغذی خوبی به همراه دارد، البته قارچ ها نیز چنین هستند. آن ها سرشار از پروتئین، ویتامین D و ویتامین B12 هستند. این فواید باعث می شود که شما آن ها را به یک برنامه غذایی گیاهی اضافه کنید.

استفاده از کاهو به عنوان بسته بندی یا سبزیجات دیگربه عنوان نان فکر خوبی است. شما می توانید به جای تورتیلا و نان گندم  از کاهو استفاده کنید. این راهی آسان برای خوردن سبزیجات بیشتر است. بسته بندی کاهو می تواند بخشی از چندین نوع غذا باشد. اغلب برای تهیه ساندویچ های کم کربوهیدرات و برگرهای بدون نان استفاده می شود.

سبزیجات گریل 

کباب های گیاهی طعم زیادی را روی چوب آماده مهمانی به خود جذب می کند. برای درست کردن آن ها، سبزیجات خرد شده را به دلخواه روی سیخ بریزید و روی کباب پز یا باربیکیو بپزید. فلفل دلمه ای، پیاز، قارچ، کدو سبز و گوجه فرنگی برای کباب سبزیجات عالی هستند. البته به علاوه این سبزیجات شما می توانید از هر نوع دیگر سبزیجات هم استفاده کنید.

همبرگر گیاهی

همبرگرهای گیاهی جایگزینی آسان برای همبرگرهای گوشتی سنگین تر هستند. می توان به آن ها سبزیجات بیشتری هم اضافه کرد. پیت برگر گیاهی را می توان با ترکیب سبزیجات با تخم مرغ، آجیل یا آرد آجیل و چاشنی درست کرد. سیب زمینی شیرین و لوبیا سیاه نیز معمولا برای تهیه همبرگر گیاهی استفاده می شود. البته توجه داشته باشید که همه برگرهای بدون گوشت پر از سبزیجات نیستند. به برچسب ها دقت کنید تا برخی از آن ها را پیدا کنید که سبزیجات را به عنوان مواد اصلی تشکیل دهنده خود دارند.

فلفل دلمه ای شکم پر

فلفل دلمه‌ای را نصف کنید. سپس با گوشت پخته، لوبیا، برنج و ادویه‌ها پر کنید. سپس آن ها را در فر قرار بدهید تا خوب پخته شوند. اگر آن ها را خام و ترد می‌پسندید. می‌توانید لایه‌هایی از پنیر خامه‌ای، برش‌های مرغ یا بوقلمون و ادویه‌ها را برای یک غذای سرد اضافه کنید. فلفل دلمه ای منبعی غنی از بسیاری از ویتامین ها و مواد معدنی، به ویژه ویتامین های A و C است. هم چنین می‌توانید با افزودن سبزیجات بیشتر، محتوای غذایی فلفل دلمه‌ای پر شده را افزایش دهید. مقداری پیاز، اسفناج یا گل کلم برنجی را به این دستور پخت فلفل شکم پر به سبک ایتالیایی اضافه کنید.

برنج گل کلم

برنج گل کلم از نبض گل‌های گل کلم در غذاساز به صورت دانه‌های کوچک درست می‌شود. شما می توانید آن را به صورت خام یا پخته به عنوان جایگزین برنج معمولی استفاده کنید. همچنین برنح گل کلم به عنوان ماده اصلی برای سایر غذاها عمل می کند و خورش ها و سوپ ها را حجیم می کند. کربوهیدرات برنج گل کلم به طور قابل توجهی کمتر از برنج معمولی است. این برنج دارای ۵ گرم کربوهیدرات در هر فنجان، در مقایسه با ۵۳ گرم در یک فنجان برنج سفید است.

به علاوه، گل کلم سرشار از ویتامین C، ویتامین K، فولات و پتاسیم است. فراموش نکنید شما همچنین می توانید سبزیجات دیگری مانند کلم بروکلی، چغندر، هویج، کدو سبز و سیب زمینی شیرین را نیز برنج درست کنید.  برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

منبع: چشمک

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان