این علائم نشان می دهد که رابطه دوستی تان سمی است

خط سلامت: دوستی ارتباطی عمیق است که بر کیفیت زندگی افراد تاثیر به سزایی می گذارد و حتی عاملی برای افزایش طول عمر است اما این در حالی است که در انتخاب دوست دقت لازم انجام شود.

این علائم  نشان می دهد که رابطه دوستی تان سمی است

دوستی همان قدر که می تواند بر اخلاقیات و زندگی افراد رنگی تازه و زیبا ببخشد همان قدر نیز می تواند روح و زندگی را از افراد بگیرد و بیشتر احساس تنهایی ایجاد شود.

به گزارش خط سلامت برخی دوستی ها به اصطلاح سمی محسوب می شوند زیرا باعث آسیب روانی و زیان دیدن فرد می شود.

دوستی های سمی و نشانه ها

دوستی سمی شما را آشفته تر می کنند و نه تنها کمکی نمی کنند بلکه بعد از مدتی در رابطه فرسوده می شوید و تمایل به قطع ارتباط پیدا می کنید. دوستی های سمی ویژگی های زیر را دارند:

دوست تان شما را وادار می‌کند با دوستان دیگرش رقابت کنید

دوست شما همیشه می‌گوید که چقدر دیگر دوستانش از شما جالب تر هستند و چگونه اوقات خوبی را با هم سپری می‌کردند و باعث می‌شود احساس حسادت و بی فایده بودن کنید.

بیشتر اوقات در مورد مسائل او صحبت می‌کنید، اما او به مشکلات شما علاقه ای ندارد

دوست شما مشتاق است که خبرها و مشکلات خود را به شما بگوید، اما به محض اینکه سعی می‌کنید چیزی در مورد خود بگویید، یک پیام فوری دریافت می‌کند تا به آن پاسخ دهد یا دلیل دیگری برای گوش ندادن به شما پیدا می‌کند. قطع رابطه با دوست صمیمی اینجا واجب به نظر می‌رسد.

دوست تان از شما با تحقیر انتقاد می‌کند اما انتقاد شما را نمی پذیرد

صداقت در روابط بسیار مهم است، منتقدان واقعی که حسن نیت دارند، می‌توانند بسیار کمک کننده باشند. اما یک دوست سمی وقتی می‌گوید که باید به باشگاه بروید یا مدل موهای‌تان را عوض کنید، شما را تحقیر می‌کند. هدف او گفتن حقیقت نیست بلکه تحقیر شماست. اما اگر شما هم همین کار را انجام دهید، دوست‌تان واقعاً خشمگین می‌شود.

بیشتر شما قرار ملاقات می‌گذارید 

به نظر نمی رسد آنها علاقه ای به برقراری ارتباط با شما داشته باشند و به رابطه شما کمکی نمی کنند. برعکس این موضوع می‌تواند زمانی باشد که دوست تان بیش از حد به شما چسبیده باشد و تمام وقت شما را بخواهد که این هم اصلا خوب نیست.

دوست تان فکر می‌کند که شما باید تغییر کنید

اگر اتفاقی با هم دعوا کردید، دوستتان فکر می‌کند که این شما هستید که همیشه اشتباه می‌کنید. اما آنها از طرف دیگر همیشه در رفتار خود به هر نحوی حق دارند یا موجه هستند. در این مورد قطع رابطه با دوست صمیمی هرچند سخت ولی واجب است. 

دوست‌تان نوسان عاطفی دارد

این یعنی گاهی خیلی گرم است و گاهی سرد. ناهماهنگی و غیرقابل پیش بینی بودن رفتار دوستتان همیشه شما را غافلگیر می‌کند. دیروز تلفنی چت خوبی داشتید و امروز شما را نادیده می‌گیرد و مدام از خودتان می‌پرسید چه اشتباهی کرده‌اید.

همیشه نگرانید که کاری کنید دوستتان خشمگین شود

دوست شما اغلب از دست شما رنجیده و عصبانی می‌شود، به همین دلیل است که شما همیشه در حضور او احساس تنش دارید و از اشتباه کردن می‌ترسید.

چرا جدا شدن از یک دوست سمی اینقدر سخت است؟

در حالی که طبیعی به نظر می‌رسد رابطه ناخوشایند را به راحتی پایان دهیم، اما این کار همیشه ساده نیست. بیشتر ما بنا به دلایل زیر با دوست‌مان قطع رابطه نمی‌کنیم.

دوستان سمی هم می‌توانند ویژگی‌های مثبت خود را داشته باشند. یان یاگر روانشناس در کتابش می‌گوید که علائم سمی او فقط هر از گاهی آشکار می‌شوند و در بقیه زمان‌ها، دوست تان آماده کمک به شماست. در این مورد، تمام جوانب مثبت و منفی رابطه‌تان را بسنجید. اگر این شخص همیشه عهد خود را زیر پا می‌گذارد، وسایل شما را می‌گیرد و پس نمی دهد، از کمک شما استفاده می‌کند یا اسرار شما را به دیگران می‌گوید، شاید آمادگی او برای رفتن به سینما یا کافه با شما چندان مهم نباشد.

ما از تنها ماندن می‌ترسیم. این ترس دلیل مهمی است که چرا آدم‌ها نگرش بد دیگران را تحمل می‌کنند. اما اگر رفتار دوستانه داشته باشید، روابط جدید پیدا خواهید کرد.

روابط شما طولانی است و خاطرات خوبی دارید. حتی اگر یک دوستی قدیمی به جز عصبانیت چیزی به همراه نداشته باشد، گذشته مشترک شما می‌تواند شما را در تصمیم خود برای قطع رابطه دچارتردید کند. این جدایی می‌تواند شبیه به جدایی با عشق باشد. تنها کاری که می‌توانید انجام دهید این است که صبور باشید و آنچه صلاح‌تان است انتخاب کنید.

شما نمی توانید احساسات خود را درک کنید. ممکن است طیف وسیعی از احساسات را نسبت به این شخص تجربه کنید: عشق، خشم و عصبانیت. اما باید تصمیم بگیرید که کدام احساسات غالب هستند و انتخاب کنید که آیا می‌خواهید این رابطه را ادامه دهید یا نه.

شما فکر می‌کنید که لایق این نگرش هستید. گاهی اوقات سعی می‌کنید بهانه ای برای رفتار دوست سمی خود پیدا کنید و فکر کنید: “شاید آنها درست می‌گویند و من خیلی حساس هستم؟” اما اگر برای اینکه با شما مهربانانه رفتار شود باید عاری از نقص باشید، آیا واقعاً دوستی این است؟

دوستان مشترک دارید. اگر نمی‌خواهید دوستانتان را مجبور به انتخاب کنید، بهتر است از یک جنگ آشکار و جدایی رسمی اجتناب کنید. سعی کنید به آرامی و به تدریج از او فاصله بگیرید تا از شایعات و اتهامات دوری کنید.

دوستی سیستم ایمنی را قوی تر و عمر شما را طولانی تر می‌کند. ما معتقدیم که عشق می‌تواند پایان یابد اما دوستان برای همیشه با هم هستند. گاهی اوقات به همین دلیل است که نمی توانیم یک رابطه سمی را قطع کنیم. اما طبق برخی مطالعات، این نوع ارتباط، فشار خون ما را بالاتر می‌برد و جدای از ناراحتی‌های روانی، به بروز بیماری‌های التهابی کمک می‌کند. از حذف دوستانی که دیگر به شما نزدیک نیستند نترسید، مطمئناً دوستان واقعی و وفادار جدیدی خواهید یافت.  برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

منبع: خبرنامه

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان