چگونه حافظه‌ خود را تقویت کنیم؟

خط سلامت: افزایش حافظه از اهمیت زیادی برخوردار است. چگونه حافظه‌خود را تقویت کنیم تا فراموشی ها کاهش پیدا کند..

چگونه حافظه‌ خود را تقویت کنیم؟

افزایش حافظه و قدرت یادگیری ، از راه‌های زیادی امکان پذیر است. بدون شک استفاده از نوعی سیستم یادآور مفید است و ایجاد فهرست کارهای روزانه تضمین می‌کند که افراد کارهای مهم خود را از یاد نبرند. اما اطلاعات مهمی که باید در حافظه‌ بلندمدت خود تثبیت کنند چه؟ برای این کار باید تلاش کنند.

به گزارش خط سلامت افزایش حافظه و داشتنِ حافظه‌ای قوی برای به‌خاطر سپردنِ مفاهیم و استفاده درست و به‌جا از آنها کمکی بزرگ برای هر فردی می باشد.بهتر است که راه‌های تقویت حافظه را شناخت و برای انجام آنها اقدام کرد.

افزایش حافظه و تکنیک های موثر بر آن

افزایش حافظه و داشتنِ حافظه‌ای قوی برای به‌خاطر سپردنِ مفاهیم و استفاده درست و به‌جا از آنها کمکی بزرگ برای هر فردی می باشد.بهتر است که راه‌های تقویت حافظه را شناخت و برای انجام آنها اقدام کرد.

افزایش حافظه‌ دغدغه خیلی از افراد است. از اینکه نتوانند مفاهیمی را به خاطر بسپارند یا  در سنین سالمندی به زوال عقلی یا آلزایمر مبتلا شود. اما باید گفت که حافظه انسان مانند یک ماهیچه‌ است. شاید این تشبیه کمی عجیب به نظر برسد اما شباهت این دو در این است که هر چقدر با عضلات خود کار کنند آن عضله قدرتمند تر خواهد شد ولی اگر از آن استفاده نکنند به مرور تحلیل رفته و ضعیف تر می‌شود. مغز انسان هم به همین شکل است هر قدر که از آن برای یادگیری مفاهیم یا مهارت‌های جدید استفاده کنند حافظه‌ قوی تری خواهند داشت. برای همین باید سعی کنند مدام مغز خود را به چالش بکشند و برای این کار می‌توانند از راهکارهای زیر استفاده کنند.

توجه و تمرکز

توجه یکی از اجزای اصلی حافظه و عامل موثر برای بهبود حافظه است. برای اینکه اطلاعات از حافظه‌ی کوتاه‌مدت به حافظه‌ی بلند‌مدت منتقل شود، باید با دقت به اطلاعات مدنظر توجه شود. افراد باید سعی کنند در مکانی بدون عوامل حواس‌پرتی مانند تلویزیون، موسیقی و سایر عوامل بر‌هم‌زننده‌ی تمرکز مطالعه کنند. شاید خلاصی از شر حواس‌پرتی‌ها مشکل باشد، به‌خصوص اگر هم‌اتاقی‌هایی پر‌قیل‌وقال یا کودکانی پرسر‌و‌صدا در اطرافشان باشند. بنابراین زمان کوتاهی را به تنهایی اختصاص دهند. از هم‌اتاقی‌هایشان بخواهند کمی به آنها فضا بدهند یا از همسرشان بخواهند که بچه‌ها را یک ساعت بیرون ببرد تا بتوانند روی کارشان تمرکز کنند.

هرگز مطالعه‌ را به شب قبل از امتحان موکول نکنند

برای تقویت حافظه مرتب مطالعه کنند. چندین بار خواندن مطالب زمان لازم برای پردازش کافی اطلاعات را به آنها می‌دهد. طبق تحقیقات، دانش‌آموزانی که منظم مطالعه می‌کنند در مقایسه با دانش‌آموزانی که مطالعه‌ی خود را پشت سر هم و در زمانی طولانی انجام می‌دهند، مطالب را بهتر به خاطر می‌آورند.

اطلاعات را سازمان‌دهی کنند

محققان دریافته‌اند که اطلاعات در حافظه در دسته‌های مرتبط سازمان‌دهی می‌شوند. پس با سازمان‌دهی مطالبی که مطالعه می‌کنند، از این مزیت بهره‌مند می‌شوند. سعی کنند مفاهیم و اصطلاحات مشابه را با هم گروه‌بندی کنند یا گروه بندی بهتر مفاهیم مرتبط از یادداشت‌ها و مباحث کتاب‌های درسی خود طرحی کلی ایجاد کنند.

از یادیار استفاده کنند

یادیار روشی است که دانش‌آموزان اغلب برای بهبود یادآوری مطالب از آن استفاده می‌کنند. این ترفند راهی ساده برای به‌خاطرسپردن اطلاعات است. مثلاً شاید اصطلاحی را که باید به خاطر بسپارید با چیزی خیلی معمولی که برایشان آشناست مرتبط کنند. بهترین یادیارها آن‌هایی هستند که در آن‌ها از تصاویر مثبت استفاده شده است یا طنز و نوآورانه‌اند. مثلاً برای یادآوری بهتر بخش خاصی از اطلاعات، شعری قافیه‌دار، آهنگ یا جوک بسازند.

توضیح دهند و تکرار کنند

برای به‌خاطرآوردن مطالب باید آنچه را مطالعه می‌کنند در حافظه‌ی بلند‌مدت خود رمزگذاری کنند. یکی از مؤثرترین روش‌های رمزگذاری مرور ذهنی تفصیلی است. نمونه‌ای از این روش روخوانی تعریف یک اصطلاح کلیدی، بررسی تعریف آن اصطلاح و سپس خواندن توضیحات مفصل‌تر از معنای آن اصطلاح است. پس از چند بار تکرار این فرایند، احتمالاً متوجه خواهند شد که یادآوری اطلاعات بسیار آسان‌تر می‌شود.

مفاهیم را مجسم کنند

تجسم مطالب برای بسیاری از افراد سودمند است. به عکس‌ها، نمودارها و دیگر تصاویر کتاب‌های درسی خود توجه کنند. اگر هیچ نشانه‌ی بصری یا تصویری نیست که کمکشان کند، سعی کنند خودشان آن‌ها را ایجاد کنند. در حاشیه‌ی یادداشت‌ها نمودارها یا شکل‌هایی را بکشند یا برای گروه‌بندی موضوعات مرتبط در مطالبی که می‌خوانند، از ماژیک‌های نشانه‌گذاری (هایلایت) یا خودکارهای رنگی استفاده کنند.

اطلاعات جدید را به چیزهایی ربط دهند که می‌دانند

برقراری ارتباط بین مطالب حافظه را تقویت می‌کند. هنگامی که در حال مطالعه‌ی مطالب نا آشنا هستند، به این فکر کنند که این مطالب با آنچه بلدند چه ارتباطی دارند. با ایجاد رابطه بین موضوعات جدید و خاطرات، احتمال یادآوری مطالبی را که به‌تازگی مطالعه کرده‌اند افزایش چشمگیری می‌دهید.

بلند بخوانند

طبق تحقیقات، خواندن مطالب با صدای بلند توانایی نگهداری این مطالب در ذهن را به میزان جالب‌توجهی افزایش می‌دهد. مربیان و روان‌شناسان همچنین کشف کرده‌اند که اگر دانش‌آموزان مفاهیم جدید را به دیگران آموزش دهند، توانایی درک و یادآوری‌شان افزایش می‌‌یابد. پس آنها می‌توانند مطالب جدید را به یکی از دوستان یا هم‌کلاسی‌های خود آموزش دهند تا بهتر در ذهنشان جای بگیرند.

گاهی اوقات حتی درست‌کردن کارت راهنما ( فلش‌کارت) از اصطلاحات مختلفی که باید به خاطر بسپارند، سبب تثبیت بهتر اطلاعات در ذهن آنها می‌شود. 

طبق تحقیقات، خواندن مطالب با صدای بلند توانایی نگهداری این مطالب در ذهن را به میزان جالب‌توجهی افزایش می‌دهد.

به مطالب دشوار بیشتر توجه کنند

تابه‌حال توجه کرده‌اید که گاهی اوقات به‌خاطرسپردن اطلاعات ابتدا یا انتهای یک فصل آسان‌تر است؟ محققان دریافته‌اند که ترتیب اطلاعات ممکن است در یادآوری نقش داشته باشد و این ویژگی را، اثر موقعیت ترتیبی، نامیده‌اند. اگرچه ممکن است یادآوری مطالب میانی دشوار باشد، با صرف زمان اضافی برای تمرین این مطالب می‌توانند بر این مشکل غلبه کنند. راهکار دیگر این است که سعی کنند آنچه را یاد گرفته‌اند بازسازی کنند تا به‌خاطرسپردن آن‌ها آسان‌تر شود. وقتی با مفهوم بخصوص دشواری مواجه می‌شوند، زمان بیشتری را صرف حفظ‌کردن مطالب کنند.

روال مطالعه‌شان را تغییر دهند.

یکی دیگر از راه‌های بسیار خوب برای افزایش قدرت یادآوری این است که گاهی روال مطالعه‌ی خود را تغییر دهند. اگر به مطالعه در مکانی خاص عادت دارند، سعی کنند دفعه‌ی بعد برای مطالعه به مکان دیگری بروند. اگر هنگام عصر مطالعه می‌کنند، سعی کنند هر روز صبح چند دقیقه را به مرور مطالبی که شب قبل مطالعه کرده‌اند اختصاص دهند. با نوآوری در روال مطالعه‌شان می‌توانند اثربخشی تلاش‌های خود را افزایش دهند و حافظه‌ی بلند‌مدت خود را تا حد زیادی تقویت کنند.

به‌اندازه‌ کافی بخوابند تا به افزایش قدرت یادگیری و حافظه کمک کنند

مدت‌هاست که محققان می‌دانند خواب برای حافظه و یادگیری مهم است. طبق تحقیقات، چرت‌زدن بعد از یادگیری مطالب جدید، واقعاً کمکشان می‌کند که سریع‌تر یاد بگیرند و بهتر به خاطر بسپارند. سال ۲۰۱۴، محققان با انجام تحقیقی دریافتند که خوابیدن پس از یادگیری مطالب جدید، به تغییرات فیزیکی در مغز منجر می‌شود. موش‌های کم‌خواب در مقایسه با موش‌هایی که استراحت خوبی داشتند، پس از یادگیری رشد دندریتی کمتری داشتند. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید.

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

منبع: نشر میلکان

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان