12 روش مؤثر برای خلاص‌شدن از افکار و احساسات منفی

خط سلامت: احساسات بخش مهمی از وجود هر انسانی است که دائما در حال درگیری با آن است. بی توجهی یا توجه زیاد به آن باعث بروز مشکل روانی در افراد می شود.

12 روش مؤثر برای خلاص‌شدن از افکار و احساسات منفی

احساسات دریچه ای به قلب انسان است و خلق و خوی هر فرد با احساسات او مرتبط است.

به گزارش خط سلامت احساسات منفی و مثبت هستند.

احساساست منفی و راهکارهای مقابله ای

احساساست منفی تجربه ای ناخوشایند است که زندگی و روابط افراد را تحت تاثیر قرار می دهد و مانعی برای پیشرفت و موفقیت هستند و باعث پخش انرژی منفی می شود و فشار زیادی بر روح فرد وارد می کند. کمک به مدیریت احساسات منفی نظیر خشم، ناراحتی و.. به کیفیت زندگی فرد بهبود می بخشد.  راه های زیر برای غلبه بر احساسات منفی پیشنهاد می شود:

تنفس صحیح و عمیق

وقتی افکار منفی به سراغ شما می‌آیند، نفس آهسته اولین قدم است. هر کار دیگری انجام می‌دهید، کنترل را به دست بگیرید. حتی می‌توانید یک صحنه آرامش‌بخش را تجسم کنید. هرچه توانایی خود را برای انجام چنین تجسم‌هایی افزایش دهید، آرامش سریع‌تر به شما باز خواهد گشت.

دوست‌داشتن خود

دوست‌داشتن خود باعث می‌شود از احساسات منفی خارج شوید و خود را بیشتر از همیشه دوست داشته باشید و سعی کنید با موفقیت‌های کوچک خود خوشحال شوید و برای خود هدیه بگیرید.

نوشتن احساسات

یکی از قوی‌ترین راه‌ها برای غلبه بر احساسات ناخوشایند این است که آنها را از ذهن خود دور کنید که نوشتن می‌تواند در این مورد کمک کند.

نکات مثبت را پیدا کنید

سعی کنید ناامیدی‌ها را کنار بگذارید و از تجربیات خود به دنبال چیزهای مثبت و خوب باشید و روی آنها تمرکز کنید و از هر شکستی، درس بگیرید و در فکر آن باشید که از این درس چگونه در آینده استفاده کنید.

مهربانی با خود

گاهی اوقات بهترین راه برای مقابله با احساسات منفی این است که با خودتان مهربان باشید و کاری کنید که ارزش واقعی شما را حفظ کند. باید بهترین عکس‌العمل را داشته باشید تا احساسات منفی از شما دور شود.

احساسات خود را کنترل کرده و بپذیرید

تا زمانی که دیگران را به‌خاطر اشتباهات و احساسات منفی خود سرزنش می‌کنید، خود را ناتوان می‌کنید و اجازه تغییر را به خود نمی‌دهید. تغییر این رفتار و کنترل احساسات به دفع افکار منفی کمک زیادی می‌کند.

انجام کارهای ساده و درعین‌حال مناسب

اگر از کسی عصبانی یا ناامید هستید، می‌توانید با او تماس بگیرید یا با او ملاقات کنید و مشکلات خود را حل کنید. اغلب اوقات با انجام کارهای ساده‌ای ازاین‌دست می‌توانید از شر احساسات بد و منفی خلاص شوید و از بدتر شدن مشکل جلوگیری کنید.

صمیمی بودن با یکی از دوستان یا اعضای خانواده

مهم‌ترین قدم این است که بر احساسات منفی خود غلبه کنید و سپس حتماً یک فرد نزدیک و مورداعتماد را در نظر بگیرید تا با شما صحبت کند و احساسات شما را درک کند و با شما همدردی کند؛ زیرا اگر با مقاومت و مخالفت روبرو شوید به‌سختی قادر به انجام این کار خواهید بود.

احساسات بر شما غلبه می‌کنند

اجازه ندهید احساساتتان بر شما غلبه کند و وحشت نکنید و واکنش ناگهانی نشان ندهید. برای اولین قدم کمی به عقب برگردید، موضوع را بررسی کنید و این بار منطقی‌تر قضاوت کنید و حتماً سعی کنید احساسات مثبت را جایگزین کنید.

از محرک‌ها دوری کنید

اگر افراد یا چیزهایی هستند که معمولاً شما را تحریک می‌کنند، تاحدامکان از آنها دوری کنید. همه ما روزانه به‌اندازه کافی استرس داریم، بودن در کنار افرادی که ما را تحریک می‌کنند به آن می‌افزاید و احساسات منفی را دوچندان می‌کند.

حس شوخ‌طبعی را افزایش دهید

شوخ‌طبعی باعث ایجاد حس خوب و مثبت هم در شما و هم در اطرافیانتان می‌گردد و باعث می‌شود افکار و اتفاقات منفی از شما دور شود و همچنین افراد زیادی تمایل دارند در کنار شما باشند.

ورزش و رژیم غذایی سالم

ورزش شما را از افکار و احساسات منفی دور می‌کند. ترشح اندورفین در مغز را افزایش می‌دهد و استرس و فشار را تا حد زیادی کاهش می‌دهد؛ بنابراین بهتر است حداقل سه بار در هفته ورزش را در برنامه خود قرار دهید تا به‌تدریج احساسات بد و منفی از شما دور شود. شما همچنین باید یک رژیم غذایی سالم و مناسب می‌توانید به بدن و روح خود در کنار هم کمک کنید. 

برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

منبع: دلتا

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان