خواص جینسینگ برای مردان و زنان چیست؟

خط سلامت: جینسنگ به تقویت سیستم ایمنی کمک می کند. این ویژگی برای حفظ سلامت زنان و مردان در مواجهه با بیماری‌ها مفید می باشند.

خواص جینسینگ برای مردان و زنان چیست؟

جینسینگ برای کمک به افسردگی، اضطراب و به عنوان یک درمان طبیعی خستگی مزمن استفاده می‌شود. این گیاه برای تقویت سیستم ایمنی، مبارزه با عفونت‌ها و کمک به مردان مبتلا به اختلال نعوظ شناخته شده است.

به گزارش خط سلامت جینسینگ کاربرد دارویی بالقوه ای دارد. از ریشه این گیاه برای بهبود مشکلات خلقی از جمله افسردگی و اضطراب، حافظه، تقویت مو ، سیستم ایمنی بدن، محرک و درمان سردرد و همچنین درمان ناباروری، تب و سوء هاضمه استفاده می شود.

جینسینگ چیست؟

جینسینگ گیاهی سرشار از آنتی اکسیدان و یکی از محبوب ترین گیاهان دارویی در جهان است. جینسینگ در اصل به عنوان یک داروی گیاهی در چین باستان استفاده ‌شده است. حتی اسناد مکتوب در مورد قدمت آن به حدود 100 سال بعد از میلاد مسیح  باز می‌گردد.

مصرف جینسینگ در زنان باردار و کودکان مجاز است؟

اگرچه جینسینگ گیاهی با خواص فوق العاده است، اما وقتی صحبت از زنان باردار می‌شود عوارض جانبی عمده ای دارد.

 جینتسینگ در بدن گرما ایجاد می‌کند که نه برای مادر باردار خوب است و نه برای جنین. بدون شک، جینسینگ یک گیاه عالی است. با این حال، علاوه‌بر داشتن چنین فواید سلامتی فوق العاده، به طور کلی در دوران بارداری حداقل در سه ماهه اول توصیه نمی‌شود.

انواع جینسینگ

جینسینیگ آسیایی

جینسنگ آسیایی که به نام‌های جینسینگ قرمز و جینسینگ کره ای نیز شناخته می‌شود، کلاسیک و اصلی است که هزاران سال شهرت داشته است. اغلب در طب سنتی چینی به عنوان مکمل انرژی و گرم کننده بدن استفاده می‌شود. این فرم همچنین می‌تواند به ضعف، خستگی، دیابت نوع 2، اختلال نعوظ و حافظه ضعیف کمک کند.

جینسینگ آمریکایی

جینسینگ آمریکایی در سراسر مناطق شمالی آمریکای شمالی، از جمله نیویورک، پنسیلوانیا،  ویسکانسین و انتاریو، کانادا رشد می‌کند. با افسردگی مبارزه می‌کند، قند خون را متعادل می‌کند، از ناراحتی‌های گوارشی ناشی از اضطراب حمایت می‌کند، تمرکز را بهبود می‌بخشد و سیستم ایمنی را تقویت می‌کند. در مقایسه، گونه آمریکایی خفیف‌تر از نوع آسیایی است، اما هنوز هم بسیار درمانی است.

جینسینگ سیبری

جینسینگ سیبری یا گیاه سیبریایی اژدها، به طور وحشی در روسیه و آسیا رشد می‌کند.  جینسنگ سیبری برای افزایش انرژی، مقاومت در برابر استرس، افزایش تحمل فیزیکی، و حتی تقویت سیستم ایمنی استفاده می‌کنند. همچنین، این گیاه خواص ضد التهابی و آنتی‌اکسیدانی نیز دارد.

جینسینگ هندی

جینسینگ هندی که به نام آشواگاندا نیز شناخته می‌شود، گیاهی مشهور در آیورودا برای افزایش طول عمر است. برخی از ویژگی‌های مشابه با جینسنگ کلاسیک است اما تفاوت‌های زیادی نیز دارد. می‌توان آن را بیشتر به صورت طولانی مدت مصرف کرد. به بهبود سطوح هورمون تیروئید (TSH، T3 و T4)، تسکین اضطراب، تعادل کورتیزول، بهبود کلسترول، تنظیم قند خون و بهبود سطح تناسب اندام کمک می‌کند.

جینسینگ برزیلی

جینسینگ برزیلی، همچنین به عنوان ریشه سوما شناخته می‌شود، در سراسر جنگل‌های بارانی آمریکای جنوبی رشد می‌کند و در پرتغالی به معنای برای همه چیز به دلیل مزایای متنوع آن است. ریشه سوما حاوی اکدیسترون است که از سطوح سالم تستوسترون در مردان و زنان حمایت می کند و همچنین باعث سلامت عضلانی، کاهش التهاب، مبارزه با سرطان، بهبود عملکرد جنسی و افزایش استقامت می شود.

طریقه مصرف جینسینگ

نحوه مصرف جینسنگ معمولاً به نوع محصول جینسنگ، شکل مصرف ازجمله قرص جیسینگ، مایع، چای یا گیاه خشک، دوز، و نیازهای فردی متغیر است. همچنین، برخی افراد ممکن است به گونه‌های مختلف جینسنگ حساسیت نشان دهند. در هر صورت، قبل از شروع مصرف جینسنگ، بهتر است با پزشک مشورت شود. در زیر چند طریقه مصرف جینسنگ آورده شده است:

مصرف ریشه جینسینگ

برای خوردن ریشه جینسنگ، ابتدا باید آن را شست و به مدت ۱۵ دقیقه بر روی بخار گذاشت تا نرم شود. در مرحله بعد، پس از نرم شدن، ریشه به قطعات کوچک تقسیم شود و یک مقدار کوچک از آن جویده شود. اگر طعم جینسنگ غیر قابل تحمل است، با عسل میل شود.

مصرف دمنوش جینسینگ

برای درست کردن دمنوش جینسنگ، ریشه را بتراشید و پوست کنده شده را در آبی نزدیک به جوش اضافه کنید. سپس به مدت ۵ دقیقه بگذارید ریشه در آب باقی بماند و بعد آن را از ظرف خارج کنید. چون جینسنگ طعم خاصی ندارد، می‌توان برای بهتر شدن طعم آن از عسل و زنجبیل استفاده شود.

مصرف قرص جینسینگ

بسیاری افراد از قرص و کپسول جنسینگ به عنوان مکمل غذایی استفاده می‌کنند. برای مصرف مناسب، بهتر است ۱ تا ۲ عدد قرص جنسینگ در طول روز با صبحانه مصرف شود. این امر به حفظ تعادل و سلامت بدن کمک می کند.

مصرف پودر خشک جنسینگ

می‌توان پودر جنسینگ را به نوشیدنی‌ها یا غذاهای گرم و سرد افزوده و از آن برای تقویت طعم و مزه بهره‌مند شد. معمولاً مصرف یک چاشنی چای‌قهوه یا یک قاشق چای‌خوری پودر جنسینگ در روز توصیه می‌شود.

بهترین زمان مصرف قرص جینسینگ

بهترین زمان مصرف قرص جینسنگ همرا با وعده غذایی می‌باشد تا به هضم بهتر و احتمال ایجاد عوارض معده یا دیگر عوارض مشابه جلوگیری کند. در برخی موارد، بهترین زمان مصرف قرص جینسنگ پلاس یوروویتال ممکن است صبح باشد، زیرا مصرف در این زمان می‌تواند به افزایش انرژی و تمرکز در طول روز کمک کند. همچنین، اگر فردی مشکلی مانند خستگی یا کاهش انرژی در طول روز را دارد، توصیه می شود قرص را صبحانه خود میل نمایید.

با این حال، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید تا بهترین زمان مصرف قرص جینسنگ را بر اساس وضعیت سلامتی و نیازهای فردی خود مشخص کنید. همچنین، در صورتی که داروهای دیگر مصرف می‌کنید، تداخلات ممکن با داروها را با پزشک خود بررسی کنید.

خواص جینسینگ برای زنان

تنظیم قاعدگی و کاهش درد پریود

جینسنگ می‌تواند به تنظیم عملکرد تخمدان‌ها کمک کند و باعث داشتن پریودهای منظم شود. خاصیت ضدالتهابی و آرامش‌بخشی جینسنگ می‌تواند به کاهش درد پریود و بهبود عادت ماهانه کمک کند.

بهبود علائم یائسگی

جینسنگ می‌تواند به تا حد زیادی علائم یائسگی مانند گرگرفتگی، نوسانات خلقی، اضطراب، استرس، و کاهش میل جنسی را کاهش دهد. برخی مطالعات نشان می‌دهند که جینسنگ در تنظیم هورمون‌ها، به خصوص در دوران پس از بارداری یا در سنین پیش از یائسگی، تأثیرگذار می باشد.

پیشگیری از سرطان سینه

جینسنگ حاوی آنتی‌اکسیدان‌هاست که نقش مؤثری در کاهش ریسک سرطان دارند. بر این اساس، مصرف این گیاه می‌تواند ریسک سرطان‌های مربوط به زنان، مانند سرطان سینه، را به طور قابل‌توجهی کاهش دهد.

تقویت انرژی و کاهش خستگی

جینسینگ به عنوان یک تقویت‌دهنده عمومی و افزایش دهنده انرژی شناخته می‌شود. برای زنانی که احساس خستگی و کاهش انرژی می‌کنند، مصرف جینسینگ ممکن است مفید باشد.

تقویت سیستم ایمنی

برخی تحقیقات نشان داده‌اند که جینسنگ به تقویت سیستم ایمنی کمک می کند. این ویژگی برای حفظ سلامت زنان در مواجهه با بیماری‌ها مفید می باشند.

خواص جینسینگ برای مردان

افزایش انرژی و تحرک

جینسنگ به عنوان یک تقویت‌دهنده عمومی شناخته می‌شود و به افزایش انرژی و تحرک فیزیکی در مردان کمک می کند.

تنظیم هورمون تستوسترون

برخی تحقیقات نشان داده‌اند که مصرف جینسینگ به تنظیم هورمون تستوسترون، هورمون مرتبط با عملکرد جنسی، سلامت جنسی و افزایش میل جنسی کمک می کند.

افزایش نیتریک اکساید

جنسینگ به افزایش ترشح نیتریک اکساید که در گشادی عروق خونی نقش دارد و بهبود عملکرد جنسی کمک می کند.

بهبود عملکرد جنسی

برخی افراد معتقدند که جینسنگ می‌تواند به بهبود عملکرد جنسی، افزایش نعوظ و تأخیر انزالی کمک کند.

کاهش استرس و اضطراب

خواص ضداسترس جینسینگ برای کاهش استرس و اضطراب مرتبط با فشارهای روزمره مفید است.

بهبودکیفیت اسپرم

در مطالعاتی که روی جینسینگ انجام شد، عصاره این گیاه به افزایش تولید پروتئین‌ها و اسیدهای نوکلئیک در بیضه تاثیر مثبت داشته است. این موضوع نشان می‌دهد که این قرص می‌تواند به بهبود کیفیت و تعداد اسپرم‌ها کمک کند.

عوارض جانبی جینسینگ

استفاده از جینسینگ ممکن است باعث بروز عوارض جانبی در برخی افراد می شود. این عوارض متناسب با دوز مصرفی، مدت زمان مصرف، و ویژگی‌های فردی متفاوت می باشند. برخی از عوارض جانبی معمول جینسینگ عبارتند از: عصبی بودن، بیخوابی، سردرد، سرگیجه، ناراحتی معده، واکنش های پوستی، درد سینه، فشار خون بالا، اسهال، استفراغ، عکس العمل های آلرژیتیک و تغییر چرخه قاعدگی

افرادی که از داروهای دیابت استفاده می کنند باید هنگام استفاده از جینسینگ سطح قند خون خود را به دقت کنترل کنند تا مطمئن شوند که این سطوح خیلی پایین نمی آیند.

علاوه بر این، جینسینگ اثر داروهای ضد انعقاد را کاهش می دهد.

مصرف جنسینگ همراه با کافئین تداخل ایجاد می‌کند که برای سلامت و ایمنی فرد خطرساز است.

سخن آخر

جینسینگ یک مکمل گیاهی است که قرن‌هاست به دلیل فواید بی شماری که برای سلامتی دارد استفاده می‌شود. انواع مختلفی از جینسینگ وجود دارد که هر کدام خواص و فواید منحصر به فرد خود را دارند.

تحقیقات نشان داده است جینسینگ پتانسیل افزایش باروری، ارتقای سلامت شناختی، حمایت از عملکرد سیستم ایمنی، تقویت خلق و خو و حتی حمایت از سلامت باروری را دارد. جینسینگ معمولاً به راحتی مصرف می‌شود و عوارض جانبی کمی دارد.برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

منبع عصر ترکیه

ارسال نظر

آخرین اخبار
خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
اتاق درمان