چگونه کودکان قد بلند می شوند ؟ +فرمول غذایی

خط سلامت: رشد کودکان مهم ترین دغدغه والدین محسوب می شود و عواملی نظیر تغذیه و ژنتیک بر رشد کودکان موثر هستند.

چگونه کودکان قد بلند می شوند ؟ +فرمول غذایی

رشد کودکان اهمیت زیادی در سلامتی آن ها در بزرگسالی دارد و کودکی که مراحل رشدی خود را به درستی طی کرده است عملکرد بهتری در آینده خواهد داشت.

به گزارش خط سلامت رشد قدی کودکان یکی از موضوعات مهم در رشد است.

رشد قدی کودکان و عوامل موثر

رشد کودکان تحت تاثیر عوامل مختلفی قرار می گیرد. با وجود اینکه عوامل ژنتیکی بیشترین نقش را در تعیین رشد قد فرد دارند، اما مسائل محیطی دیگری مانند تغذیه و ورزش نیز نقش قابل ملاحظه‌ای در رشد کودک به ویژه رشد قدی او دارند.

مواد مغذی مؤثری در رشد قدی از بین عوامل تغذیه‌ای، برای رشد استخوان‌ها ضروری است و نقش به سزایی در رشد کودکان دارند، این مواد مغذی شامل پروتئین با کیفیت بالا، مواد معدنی نظیر کلسیم، فسفر و منیزیم و همچنین ویتامین‌های گروه D و A هستند.

رشد قد و پروتئین

پروتئین یکی از بهترین مواد مغذی برای رشد و افزایش قد در کودکان است همچنین پروتئین یکی از مواد مغذی مهم برای سلامت ماهیچه‌ها، استخوان‌ها، پوست، بافت‌ها و تمام اندام‌های بدن محسوب می‌شود.

تغذیه دوران کودکی می‌تواند تا درصد قابل ملاحظه‌ای در قد نهایی فرد، تعیین کننده باشد. مواد معدنی مثل کلسیم، فسفر و منیزیوم از جمله مواد معدنی هستند که در استحکام و سلامت استخوان‌ها و دندان‌ها نقش دارند و از آنجا که رشد قد مستلزم رشد و استحکام استخوان‌ها است، تأمین این مواد معدنی از جمله عوامل تغذیه‌ای مهم است.

رشد قد و ویتامین D

ویتامین D ریزمغذی دیگری است که در استحکام استخوان‌ها و افزایش قد نقش دارد، این ویتامین باعث افزایش جذب ماده معدنی کلسیم می‌شود و از این طریق نقش خود را در افزایش تراکم و سختی استخوان‌ها ایفا می‌کند ضمن اینکه کمبود آن ضمن ایجاد اختلال در رشد، می‌تواند باعث کوتاهی استخوان و در نهایت کوتاهی قد شود

رشد قد و مصرف شیر

شیر و فرآورده‌های کم چرب آن یکی از گروه‌های هرم راهنمای غذایی روزانه را تشکیل می‌دهند که باید در برنامه غذایی همه افراد باشد، شیر، ماست، دوغ، پنیر و کشک در این گروه غذایی قرار دارند، این مواد غذایی تأمین کننده پروتئین با کیفیت بالا هستند از این رو مصرف آن‌ها توسط افرادی که به ویژه در شرایط رشد هستند مانند کودکان و نوجوانان در حال رشد و زنان باردار بسیار حائز اهمیت است، به طوری که مصرف حدود سه لیوان شیر می‌تواند بخش قابل ملاحظه‌ای از نیاز به پروتئین روزانه را در کنار سایر منابع پروتئینی تأمین کند.

از دیگر مواد مغذی موجود در شیر و لبنیات می‌توان به ماده معدنی کلسیم اشاره کرد، این ماده مغذی به همراه فسفر و منیزیم در استحکام و سلامت استخوان‌ها و دندان‌ها نقش مهمی دارد، به همین دلیل مصرف منظم روزانه شیر و لبنیات از نرمی استخوان، کندی رشد و خرابی دندان‌ها به ویژه در کودکان جلوگیری کرده و باعث رشد قد می‌شود.

شیر یا معادل‌های آن می‌تواند نیاز بدن به کلسیم را در تا حد چشمگیری تأمین کند و بر عکس کمبود مصرف شیر و لبنیات منجر به کاهش مواد مغذی مورد نیاز برای رشد به ویژه رشد قدی خواهد شد.

به یاد داشته باشید تغذیه صحیح شامل همه گروه‌های غذایی به همراه داشتن فعالیت بدنی باعث حفظ سلامت و رشد و نمو به ویژه در کودکان و نوجوانان است. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

منبع: مهر

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
اتاق درمان