شکلات تلخ را چند درصد بخورید؟

خط سلامت: شکلات تلخ از خوشمزه‌ترین و سالم‌ترین نوع شکلات‌هاست که مقادیر بالایی از آنتی‌اکسیدان‌ گیاهی دارد که برای سلامت و کنترل بیماری‌های قلب و عروق و مغز بسیار مفید است.

شکلات تلخ را چند درصد بخورید؟

شکلات تلخ یکی از لذیذترین و محبوب‌ترین خوراکی‌های جهان است که از دانه‌های درخت کاکائو درست می‌شود. این ماده غذایی علاوه بر طعم دلپذیر، دارای خواص متعددی برای سلامتی هم هست و  منبع خوبی از فیبر محلول و مواد معدنی مانند پتاسیم، فسفر، روی و سلنیوم است.

به گزارش خط سلامت اگرچه شکلات خوراکی خوشمزه‌ای است اما باید درنظر داشته باشیم همیشه مغذی نیست. برای مثال، شکلات سفید فاقد مواد جامد کاکائو است. این به آن معنا است که این ماده خوردنی یک شیرینی است، نه یک شکلات.

شکلات تلخ چیست؟

شکلات تلخ نسبتا، نزدیکترین فرآورده به دانه‌های کاکائوی طبیعی است. این محصول ترکیب مواد جامد حاصل از آسیاب دانه‌ها و کرۀ  کاکائو است و برای درجه بندی میزان تلخی مد نظر مصرف کنندگان، به آن شکر افزوده شده و شکلات‌های تلخ با درصدهای مختلف تلخی که هم اکنون در بازار موجود است را تشکیل می دهد.

خواص شگفت انگیز شکلات تلخ

شکلات تلخ دارای خواص بسیار زیادی است و پیشنهاد می‌کنیم، اگر شما علاقه‌مند به طعم خاص آن هستید حتما آن را در رژیم غذایی خود قرار دهید.

حاوی آنتی اکسیدان

در ترکیبات این دانۀ جادویی، آنتی اکسیدان بسیار زیادی وجود دادر که برای سلامت قلب و جلوگیری از بروز حملات قلبی مناسب است.

کاهش سطح کلسترول

 مصرف شکلات تلخ با کاهش سطح کلسترول موجود در شریان‌ها، از افزایش فشار خون و انباشته شدن چربی در رگ‌ها، جلوگیری نموده و خطر حملات قلبی را کاهش می‌دهد.

حاوی منیزیم و آهن

در ترکیبات شکلات تلخ، مقدار قابل توجهی منیزیم و آهن وجود دارد که از مهمترین عناصر برای سلامتی هستند و تاثیر بسزایی در انقباضات عضلانی و اکسیژن رسانی دارند .در هر یک گرم شکلات تلخ (معادل 28 گرم ) مقدار 64.4 میلی گرم منیزنیم و 3.37 میلی گرم آهن وجود دارد.

حاوی منگنز و مس

جدا از این دو ماده معدنی غنی، شکلات تلخ حاوی منابع ارزشمند دیگری مانند منگنز و مس است که در تنظیم سوخت و ساز بدن و ترشح بیشتر آنزیم‌های تولید کننده انرژی و افزایش سرعت انتقال دهنده‌های عصبی تاثیر دارند. از این رو افرادی که شکلات تلخ مصرف می‌کنند از لحاظ سطح انرژی نسبت به افراد دیگر، بالاتر هستند و مغز این افراد سرعت پردازش بالاتری دارد.

تاثیر بر باکتری های مفید روده

از دیگر خواص مهم شکلات تلخ می‌توان به تاثیر آن بر باکتری‌های مفید روده اشاره نمود. درون سیستم گوارش بدن، باکتری‌هایی وجود دارند که به حفظ سلامتی روده و از بین بردن باکتری‌های مضر کمک می‌کنند. مصرف شکلات تلخ مانند یک سوخت برای این باکتری‌های مفید بوده و به حفظ سلامت سیستم گوارش کمک می‌کند. طبق تحقیقات انجام شده، ارتباط خاصی میان عملکرد سیستم گوارش و حالات روحی افراد وجود دارد .بنابراین مصرف شکلات تلخ با کیفیت، تاثیر مستقیم بر بهبود روحیه شما دارد.

جلوگیری از ترشح هورمون‌ های استرس

شکلات تلخ با افزایش سرعت پردازش مغز و آزادسازی هورمون‌های شادی، باعث جلوگیری از ترشح هورمون‌های استرس می‌شود. بسیاری از افراد به علت استرس، دچار پرخوری عصبی خواهند شد و مصرف شکلات تلخ به مقدار لازم و در زمان مناسب، باعث کاهش اضطراب شده و روحیه را بهبود می‌بخشد.

دیگر فواید شکلات تلخ

دیگر فواید شکلات تلخ شامل موارد زیر است:

افزایش و بهبود عملکرد مغز

تاثیر بر عملکرد مقاومت به انسولین در بدن

دارای خاصیت ضد التهابی

موثر در لاغری  برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

منبع: فیت کلاب

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان