اختلال استرس پس از سانحه چیست؟

خط سلامت: اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) ،بعد از اتفاق یا سانحه ناگوار یا آسیب برای فرد ایجاد می شود.

اختلال استرس پس از سانحه چیست؟

اختلال استرس پس از سانحه (PTSD)​ در نتیجه قرار گرفتن مکرر در معرض آسیب یا عوامل خطر نیز ایجاد می شود.

به گزارش خط سلامت اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) ویژگی های خاصی دارد.

اختلال استرس پس از سانحه (PTSD)

اختلال استرس پس از سانحه (PTSD)  احساس‌های منفی مثل احساس گناه و افکاری، چون مسئول دانستن خود را مطرح می‌کنند. هرچه سانحه وحشتناک‌تر و ماندگارتر باشد، احتمال بروز اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) نیز بیشتر است.

ماهیت اختلال استرس پس از سانحه (PTSD)

جدا از ماهیت خود حادثه آسیب زا، عوامل دیگری مثل ساختار‌های شخصیتی حساس (افرادی که از حساسیت‌های عاطفی بیشتری برخوردارند)، وراثت (وجود سابقه این اختلال یا اختلال‌های اضطرابی در خانواده)، هوش نسبتا پایین، دستاورد تحصیلی پایین نیز در احتمال ابتلا نقش دارند.

همچنین موقعیت اجتماعی اقتصادی پایین، تعلق به اقلیت‌های قومی و نژادی، جوان‌تر بودن و جنسیت نیز در احتمال ابتلا به این اختلال موثر هستند.

بهبود اختلال استرس پس از سانحه (PTSD)

نیمی از بیماران مبتلا به این اختلال در عرض چند ماه بهبود می‌یابند، اما بقیه گاهی تا سال‌ها درگیر آن هستند. همین امر توجه به روان درمانی را مهم‌تر می‌کند و این افراد باید به متخصصان سلامت روان مراجعه کنند.

ویژگی اختلال استرس پس از سانحه (PTSD)

این افراد، حوادث را به طور مکرر در ذهن مرور می‌کنند. این مرور به شکل کابوس یا رویا‌های آشفته یا به شکل تصاویر ذهنی مزاحم اتفاق می‌افتد. این یادآوری‌ها موجب احساس‌های فیزیولوژیک مثل تپش قلب شدید، تنگی نفس یا ناراحتی هیجانی مانند خشم، غم، دل گیری، نا امیدی می‌شود.

همچنین این افراد تلاش می‌کنند تا از عواملی که ایجاد کننده وحشت هستند نیز اجتناب کنند. مثل خودداری از تماشای فیلم یا تلویزیون یا اخبار مرتبط با یک رویداد یا حادثه وحشتناک. همچنین واکنش‌هایی مانند غرق شدن در افکار، خلق پایین، افکار نا امیدانه (من بی مصرفم، دنیا به هم ریخته است) در آن‌ها مشاهده می‌شود. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

منبع: تابناک

ارسال نظر

آخرین اخبار
خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان