چرا برخی افراد در خواب صحبت می کنند؟

خط سلامت: صحبت کردن در خواب از مشکلات برخی افراد به شمار می رود.

چرا برخی افراد در خواب صحبت می کنند؟

بسیاری از افراد در خواب صحبت می کنند. هنگام صحبت در خواب خواه فقط کلمات تصادفی، جملات کامل یا حتی یک مونولوگ کامل باشد.

به گزارش خط سلامت نیمی از افراد گاهی اوقات در خواب صحبت می کنند و این می تواند برای اطرافیان که آن را می شنوند گیج کننده باشد.

آیا تا به حال شنیده اید که همسرتان در خواب چیزی بگوید که اصلا منطقی نباشد؟ دریابید که چرا مردم گاهی اوقات در خواب صحبت می کنند. 

 

حرف زدن در خواب

حرف زدن در خواب نوعی پاراسومنیا است.  پاراسومنیا تمام کارهایی است که ما در خواب انجام می دهیم و در واقع نباید در آن لحظه انجام دهیم.

مثل در خواب راه رفتن، صحبت کردن، حرکت کردن و ... وقتی می خوابید مراحل مختلفی را پشت سر می گذارید مانند خواب عمیق یا خواب REM (حرکت سریع چشم). در تمام این مراحل، صحبت کردن در خواب ممکن است رخ دهد.

به خصوص زمانی که مغز شما از یک مرحله به مرحله دیگر حرکت می کند.  این بدان معنی است که هر چیزی که فرد کنار شما می گوید، ممکن است ربطی به چیزی که او در مورد آن خواب می بیند نداشته باشد.

علل حرف زدن در خواب

چرا بعضی ها در خواب حرف می زنند؟ ظاهراً کارشناسان هنوز در مورد یک علت توافق ندارند. اما آنها دریافتند صحبت کردن در خواب اغلب در چند عضو یک خانواده رخ می دهد.

این باعث می شود احتمال اینکه صحبت کردن در خواب در واقع ژنتیکی باشد، بیشتر می شود. اما ممکن است به برخی مسائل مربوط به سلامت روان نیز مرتبط باشد مانند افرادی که رویدادهای استرس زا و آسیب زا را تجربه کرده اند و دچار اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) شده اند یا برای افرادی که اضطراب یا افسردگی دارند.

راهی برای تقویت خاطرات

صحبت در خواب می تواند راهی برای تقویت خاطرات باشد. وقتی می خوابید، خاطرات پایدارتر می شوند. مغز همه چیزهایی را که در آن روز اتفاق افتاده است بررسی می کند و تصمیم می گیرد که کدام یک مهم هستند و کدام یک نیستند. به همین دلیل است که گاهی اوقات می توانید با پاسخ به سؤالی که تمام روز به آن فکر می کردید بیدار شوید.

این بدان معناست وقتی در خواب صحبت می کنید، ممکن است به مغزتان کمک کنید تا تمام چیزهای مهمی را که در طول روز برای شما اتفاق افتاده است، به خاطر بسپارید. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید.

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

 

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان