کمبود خواب چه رابطه ای با آلزایمر دارد؟

خط سلامت: خواب کافی برای سلامت بدن و روان لازم است. برخی افراد به دلایلی خواب خوب را تجربه نمی کنند. کمبود خواب موجب بروز بیماری های گوناگونی می شود.

کمبود خواب چه رابطه ای با آلزایمر دارد؟

خواب کافی لازمه سلامتی است. خواب کم و نامناسب زمینه بروز بیماری های روانی و جسمی را فراهم می کند که آلزایمر جز آنها است.

به گزارش خط سلامت جفری ایلیف و بیل رونی، دانشمندان مغز در دانشگاه علوم و بهداشت اورگان، به MRI نگاه می کنند. این مدرسه دارای یک واحد MRI ویژه حساس است که باید قادر باشد دقیقاً زمانی که مغز در طول خواب از سموم پاک می شود، تشخیص دهد.

شواهد فزاینده ای وجود دارد نشان می دهد کمبود خواب مغز را در برابر بیماری آلزایمر آسیب پذیر می کند.

خواب و آلزایمر

جفری ایلیف، دانشمند مغز در دانشگاه بهداشت و علوم اورگان در پورتلند می گوید: «تغییر در عادات خواب در واقع زمینه را برای زوال عقل فراهم می کند.»

ایلیف توضیح می دهد به نظر می رسد مغز در طول خواب سموم مرتبط با آلزایمر را پاک می کند و حداقل در میان حیوانات تحقیقاتی که به اندازه کافی جامد چشم بسته نمی‌ شوند، این سموم تجمع کرده و به مغز آسیب می رسانند.

ایلیف و سایر دانشمندان در OHSU در حال انجام مطالعه ای روی افراد هستند که باید ارتباط بین مشکلات خواب و بیماری آلزایمر را در انسان روشن کند.

چندین دهه است که مشخص بوده است که نوعی پیوند وجود دارد. اختلالات خواب در میان افراد مبتلا به آلزایمر بسیار شایع است.

ایلیف می‌گوید برای مدت طولانی، محققان فکر می‌کردند این صرفاً به این دلیل است که این بیماری «مراکز مغز را که مسئول تنظیم خواب هستند از بین می برد». اما دو کشف اخیر نشان داده اند این رابطه پیچیده تر است.

اولین یافته در سال 2009 ظاهر شد، زمانی که محققان دانشگاه واشنگتن در سنت لوئیس نشان دادند پلاک های چسبنده آمیلوئید مرتبط با آلزایمر با سرعت بیشتری در مغز موش های کم خواب ایجاد می شوند.

سپس، در سال 2013، ایلیف یکی از اعضای تیمی بود که کشف کرد چگونه کمبود خواب به ایجاد پلاک‌های آلزایمر سرعت می بخشد: یک فرآیند پاکسازی قابل توجه در طول خواب عمیق، حداقل در حیوانات، در مغز انجام می‌شود.

ایلیف می‌گوید آنچه اتفاق می‌افتد این است: «مایعی که در قسمت بیرونی مغز قرار دارد، مایع مغزی نخاعی - مایعی تمیز و شفاف است - شروع به گردش مجدد به داخل و از طریق مغز در امتداد خارج رگ‌های خونی می‌کند.»

ایلیف می‌گوید : این فرآیند، از طریق سیستم گلیمفاتیک، به مغز اجازه می‌ دهد تا سموم، از جمله سمومی که پلاک‌ های آلزایمر را تشکیل می‌دهند، پاک کند.

او می گوید: «این حداقل یک راه ممکن را نشان می دهد که اختلال در خواب موجب ابتلا به بیماری آلزایمر است.»

جفری ایلیف، دانشمند مغز در دانشگاه علوم و بهداشت اورگان، در حال بررسی حذف سموم در مغز موش ها بوده است. او با بیل رونی، مدیر مرکز تحقیقات تصویربرداری پیشرفته دانشگاه، برای ثبت نام افراد در مطالعه ای مشابه در سال 2016 همکاری خواهد کرد.

ایلیف با نگاه کردن به پنجره ای که در جمجمه ایجاد شده بود، سیستم گلیمفاتیک را در موش های زنده مطالعه کرد. این سیستم شامل یک لیزر قدرتمند و میکروسکوپ پیشرفته بود.

راه حل ممکن است شامل یکی از قدرتمندترین دستگاه های تصویربرداری تشدید مغناطیسی جهان باشد که در زیرزمینی در OHSU قرار دارد. بیل رونی ، مدیر مرکز تحقیقات تصویربرداری پیشرفته دانشگاه، می‌گوید: واحد MRI بسیار حساس است، باید بتواند تغییراتی را که دقیقاً نشان‌ دهنده روشن شدن سیستم گلیمفاتیک در مغز افراد است، تشخیص دهد.

خواب عمیق

هنگامی که انسان وارد خواب عمیق می شود و حذف سم شروع می شود، باید تغییر خاصی در سیگنال دریافتی از مولکول های نمک خاص ایجاد شود. این نشان می دهد که مایع شروع به حرکت آزادانه در مغز کرده است.

رونی می‌گوید در مغزهای جوان و سالم، سیگنال باید "قوی" باشد که نشان می‌دهد سیستم حذف سموم به خوبی کار می‌کند. در مغز افراد مسن و کسانی که احتمال ابتلا به آلزایمر وجود دارد، سیگنال باید ضعیف تر باشد.

رونی و ایلیف از بنیاد پل جی آلن کمک مالی دریافت کرده اند تا رویکرد خود را آزمایش کنند. آنها امیدوارند در یک سال آینده اسکن مغز شرکت کنندگان را آغاز کنند.

با این حال، یک چالش، یافتن افرادی است که بتوانند در تونل تنگ و پر سر و صدا دستگاه تشدید مغناطیسی به خواب بروند.

اگر حق با رونی و ایلیف باشد، این آزمایش به شدت این استدلال را تقویت می کند که کمبود خواب منجر به بیماری آلزایمر می شود. راهی برای شناسایی افرادی که سلامت آنها در معرض خطر است، زیرا به اندازه کافی عمیق نمی خوابند، ارائه دهد و راه را برای درمان های جدید هموار می کند. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان