عفونت‌های منتقل‌شونده از راه رابطه جنسی + تفاوت‌های کلیدی بین سوزاک و کلامیدیا

خط سلامت: کلامیدیا و سوزاک، دو نوع شایع از این عفونت‌ها، هر ساله میلیون‌ها نفر را در سراسر جهان تحت تأثیر قرار می‌دهند.

عفونت‌های منتقل‌شونده از راه رابطه جنسی + تفاوت‌های کلیدی بین سوزاک و کلامیدیا

کلامیدیا و سوزاک ، دو نوع شایع از این عفونت‌ها، هر ساله میلیون‌ها نفر را در سراسر جهان تحت تأثیر قرار می‌دهند. با وجود شباهت‌های فراوان در نحوه انتقال و تشخیص این عفونت‌ها، تفاوت‌هایی نیز در علل، علائم و درمان آن‌ها وجود دارد.

به گزارش خط سلامت در این مقاله به بررسی جامع کلامیدیا و سوزاک، علائم، علل، روش‌های تشخیص، درمان و راه‌های پیشگیری از آن‌ها خواهیم پرداخت.

کلامیدیا چیست؟

کلامیدیا یک عفونت شایع منتقله از راه جنسی (STI) است که توسط باکتری Chlamydia trachomatis ایجاد می‌شود. این عفونت یک STI قابل پیشگیری و درمان است که عمدتاً از طریق رابطه جنسی منتقل می‌شود. بر اساس داده‌های سازمان جهانی بهداشت، بیش از ۱۲۸ میلیون عفونت در سال ۲۰۲۰ در بزرگسالان بین ۱۵ تا ۴۹ سال در سطح جهانی گزارش شده است.

این عفونت به طور معمول بدون علامت است، اما برخی افراد ممکن است علائمی، مانند: ترشحات واژنی و ادرار غیرعادی را تجربه کنند. همچنین می‌تواند خطر ابتلا به عفونت HIV را افزایش دهد و منجر به مشکلات بهداشتی دیگری مانند نازایی در زنان شود. درمان به موقع این عفونت برای جلوگیری از عوارض آن بسیار مهم است.

سوزاک چیست؟

سوزاک یک عفونت منتقله از راه جنسی است که توسط باکتری Neisseria gonorrhoeae ایجاد می‌شود و می‌توان آن را پیشگیری و درمان کرد. مانند کلامیدیا، این عفونت نیز از طریق رابطه جنسی می‌شود. بر اساس داده‌های سازمان جهانی بهداشت، تقریباً ۸۲.۴ میلیون عفونت جدید در سال ۲۰۲۰ در بزرگسالان در سطح جهانی گزارش شده است.

در حالی که افرادی که به این عفونت مبتلا هستند ممکن است هیچ علامتی نداشته باشند، برخی مردان و زنان ممکن است ترشحات بیشتری از حد معمول را تجربه کنند. این مشکل جدی و رو به رشد است که باید به موقع به آن رسیدگی شود، زیرا می‌تواند خطر ابتلا به چندین مشکل بهداشتی را افزایش دهد. همچنین می‌تواند نازایی را در زنان و مردان افزایش دهد و خطر ابتلا به عفونت HIV را افزایش دهد.

کلامیدیا و سوزاک: علائم آن‌ها چیست؟

بر اساس داده‌های سازمان جهانی بهداشت، روزانه بیش از یک میلیون STI در افراد بین ۱۵ تا ۴۹ سال به دست می‌آید. یکی از آن‌ها کلامیدیا است. بر اساس گزارش WHO، در سال ۲۰۲۰ حدود ۱۲۸.۵ میلیون عفونت جدید کلامیدیا در بین افراد بالای ۱۵ سال در سطح جهانی گزارش شده است. دکتر مادهو جونجا، متخصص زنان و زایمان در هند، می‌گوید: این عفونت می‌تواند هم مردان و هم زنان را تحت تأثیر قرار دهد و عمدتاً ناحیه تناسلی را درگیر می‌کند، اما همچنین می‌تواند رکتوم و گلو را نیز عفونت کند.

علائم کلامیدیا

کلامیدیا اغلب به عنوان یک عفونت "خاموش" شناخته می‌شود زیرا بسیاری از افراد علائم قابل توجهی را تجربه نمی‌کنند. اما برخی افراد ممکن است علائم زیر را تجربه کنند:

ترشح واژنی غیرعادی که ممکن است مایع‌تر باشد و بوی شدیدی داشته باشد.

احساس سوزش و درد در حین ادرار کردن

ناراحتی یا درد در ناحیه پایین شکم

ناراحتی یا درد در حین رابطه جنسی

لکه‌بینی یا خونریزی که خارج از دوره قاعدگی طبیعی رخ می‌دهد

درد، ترشح یا خونریزی اگر عفونت به رکتوم گسترش یابد

علائم سوزاک

در مورد سوزاک که عمدتاً غشاهای مخاطی ناحیه تناسلی را عفونت می‌کند، اما همچنین می‌تواند گلو و رکتوم را تحت تأثیر قرار دهد، بیشتر زنان هیچ علامتی ندارند. اگر علائمی وجود داشته باشد، این علائم معمولاً خفیف هستند و می‌توانند با عفونت واژنی اشتباه گرفته شوند. بر اساس مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات متحده، علائم این عفونت منتقله از راه جنسی شامل موارد زیر است:

درد در حین ادرار کردن

ترشح شدید واژنی به رنگ زرد یا سبز

خونریزی در واژن بین قاعدگی‌ها

اگر گلو عفونت کند، علائم ممکن است شامل گلودرد باشد

کلامیدیا و سوزاک: علل آن‌ها چیست؟

کلامیدیا عفونتی است که عمدتاً به وسیله باکتری Chlamydia trachomatis ایجاد می‌شود. در اینجا عوامل کلیدی که به انتقال آن کمک می‌کنند، آورده شده است:

برقراری رابطه جنسی بدون محافظت با یک شریک آلوده. باکتری‌ها می‌توانند از طریق مایعات بدنی منتقل شوند.

داشتن شرکای جنسی متعدد خطر ابتلا به کلامیدیا را افزایش می‌دهد، به ویژه اگر شرکا آزمایش STI نداشته باشند.

زنان باردار مبتلا به کلامیدیا می‌توانند این عفونت را در حین زایمان به نوزاد خود منتقل کنند که می‌تواند منجر به عوارضی مانند ذات‌الریه یا کنژکتیویت در نوزاد شود.

استفاده از ابزارهای جنسی مشترک 

کلامیدیا و سوزاک: چگونه درمان می‌شوند؟

آنتی‌بیوتیک‌ها در درمان کلامیدیا مؤثر هستند. اگر افراد آنتی‌بیوتیک‌های خود را به درستی مصرف کنند، بیش از ۹۵ درصد از آن‌ها می‌توانند بهبود یابند.

آنتی‌بیوتیک‌های زیر معمولاً برای درمان کلامیدیا تجویز می‌شوند:

داکسی‌سیکلین، که باید هر روز حداقل به مدت یک هفته مصرف شود.

یک دوز ۱ گرمی آزیترومایسین سپس ۵۰۰ میلی‌گرم یک بار در روز به مدت دو روز.

 

برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید.
ارسال نظر

آخرین اخبار
خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
اتاق درمان