در برابر کنجکاوی های ذهنی فرزندان چگونه پاسخ دهید ؟

خط سلامت: تربیت جنسی کودک ضرورت دارد. یکی از اصلی ترین دلایلی که بخوبی اهمیت تربیت جنسی کودک را نشان می دهد این است که تربیت جنسی کودک احتمال بروز سوء استفاده جنسی را کاهش می دهد

در برابر کنجکاوی های ذهنی فرزندان چگونه پاسخ دهید ؟

خانواده در تربیت جنسی و ارائه اطلاعات صحیح و مناسب به خصوص در دوران کودکی دارای نقش باارزشی است.

به گزارش خط سلامت با این حال خانواده‌ها در ایران برای تأمین سلامت جنسی فرزندان شان چندان آموزشی ندیده‌اند و با احساس شرم و حیا ممکن است از زیر بار این مسؤولیت شانه خالی کنند و میدان را برای منابع غیرمعتبر و حتی زیانبار خالی نمایند. بنابراین ضروری است والدین، خصوصاً مادران، داررای کودک خردسال تحت جلسات آموزشی قرار گیرند. 

تربیت جنسی و خانواده

روانشناسان معتقدند کودکان دبستانی و نوجوانان معمولاً از دوستان خود خیلی بیشتر از والدین و بزرگسالان اطلاعات جنسی به دست می‌آورند.

تربیت جنسی و تحقق سلامت جنسی از طریق آموزش‌های صحیح و مناسب بر هیچ کس پوشیده نیست. آموزش جنسی کودکان، نوجوانان و جوانان یک جنبه حساس و بااهمیت از یادگیری است.

از طرفی ابزارهای رسانه ‌ای، برخی مواقع کودکان را در برابر گسترهای از اطلاعات غیرضروری و نامناسب قرار می‌دهد که باعث می شود فرزندان اطلاعات جنسی گسترده‌ای کسب کنند که حتی والدین از آنها بی‌خبرند. برخی پژوهش ها نشان داده است بهترین منبع برای تربیت جنسی کودک پدر و مادر، خصوص مادران، هستند.

 والدین و آموزش تربیت جنسی 

 والدین مطلع باشند اگر می خواهند فرزندان خود را در زمینه­ جنسی درست تربیت کنند، ابتدا باید به اطلاعات مناسب در زمینه شخصیت فرزند خود، شناخت صحیح آنها و اصول و راه‌های درست تربیت جنسی دست یابند و نسبت به علائم تحول کودک خود در سنین مختلف توجه کافی داشته باشند.

بدین منظور به مطالعه کتاب‌های موجود در بازار بپردازند و در کارگاه‌های مرتبط در این زمینه شرکت کنند. اصول برقراری رابطه دوستانه با فرزند خود را دریابند، راه‌های آموزش صحیح مسائل جنسی و پاسخ مناسب به پرسش‌های جنسی کودکان را فراگیرند و بتوانند در مواقع لزوم و در برابر سوالات فرزندان در هر سنی چگونه باید چاسخ دهند و واکنش مناسبی داشته باشند. مراجعه به روانشناس کودک و کمک گرفتن از او نیز می تواند در این زمینه موثر باشد.  برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

 

 

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان