راههایی که باور نمی کنید به ایدز مبتلا شوید

خط سلامت: ایدز یک بیماری بدون درمان است . اغلب افراد گمان می کنند ایدز فقط از راه رابطه جنسی انتقال می یابد. اما راه های زیادی برای انتقال ویروس ایدز وجود دارد.

راههایی که باور نمی کنید به ایدز مبتلا شوید

ایدز از راه های گوناگونی منتقل می شود و برخی تصورات غلط درباره انتقال آن وجود دارد که در این مطلب بررسی شده است.

به گزارش خط سلامت درست است که ایدز ( HIV ) یک ویروس است، مانند سرماخوردگی یا آنفولانزا اما مثل آنها پخش نمی شود.در واقع، ابتلا به آن بسیار سخت تر است.

ایدز فقط از طریق مایعات خاص بدن پخش می شود: خون، مایع منی، مایع پیش منی، مایع واژن ، رکتوم و شیر مادر. در آغوش گرفتن و دست دادن بی خطر است.

گاهی از بوسیدن منتقل می شود، اما به ندرت اتفاق می افتد. ایدز از طریق بزاق منتقل نمی شود. اگر فردی که آلوده است و خونریزی لثه یا زخم دارد را ببوسند، در صورت وجود بریدگی یا زخم در اطراف یا در دهان به دلیل تماس خون با خون، به ایدز مبتلا می شوند.

عرق و اشک ناقل ایدز نیستند و حتی با وجود اینکه اثری از خون دارند، هیچ موردی از ایدز از استفراغ یا ادرار گزارش نشده است.

داروهای موثر ایدز

با داروها احتمال اینکه یک فرد آلوده به ایدز آن را از طریق رابطه جنسی به شریک زندگی خود بدهد تا حد زیادی کاهش می یابد. با این حال حتی زمانی که از داروهای ایدز استفاده می شود، از لوازم پیشگیری برای کاهش احتمال انتقال ویروس و ابتلا به سایر عفونت های مقاربتی استفاده کنند.

در رابطه مقعدی هر یک از طرفین ایدز را از دیگری دریافت می کنند، اما فردی که نفوذ می کند در معرض خطر بیشتری است.

درمان موثر ضد ویروسی در شریک آلوده به ایدز، شانس انتقال ایدز را کاهش می دهد. با این حال لوازم پیشگیری باید برای جلوگیری از ایدز و سایر عفونت های مقاربتی استفاده می شود.

نوشیدن از یک لیوان مشکلی ندارد. اشتراک لیوان و ظروف غذاخوری بی خطر است. ایدز در بزاق نیست و به محض خارج شدن از بدن به سرعت می میرد.

از غذایی که یک فرد مبتلا به ایدز می پزد منتقل نمی شود، حتی اگر آثاری از خون یا مایع دیگری در آن وجود داشته باشد. ویروس در فرآیند پخت و پز یا اسید معده زنده نمی ماند.

هر یک از لوازم آماده سازی داروهای تزریقی سرنگ در صورت استفاده فرد مبتلا به ایدز، انتقال ویروس را دارند.

 اگر سوزن ها قبلا روی فرد مبتلا به ایدز استفاده شده باشد و استریل نشده باشد با تتو و پیرسینگ انتقال می یابد. اما CDC می گوید هیچ موردی گزارش نشده است که فردی از این طریق به ویروس مبتلا شود.

زنان آلوده به ایدز ویروس را در دوران بارداری یا هنگام زایمان یا از طریق شیر به کودک منتقل می کنند. با این حال، اگر مادر از داروهای ایدز (درمان ضد ویروسی) در طول بارداری و زایمان استفاده کند، این شانس بسیار کاهش می یابد.  برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان