تربیت جنسی کودک بر عهده کیست؟ / 2 معلم تربیت جنسی را بشناسید

خط سلامت: تربیت جنسی کودک فرایندی مستمر است که به دوره سنی خاصی محدود نمی شود. پدر و مادر خصوصاً مادران، اولین کسانی هستند که با سؤالات و کنجکاوی‌های جنسی کودک مواجه می‌شوند؛ به این ترتیب آنها نقش مهمی در تربیت جنسی کودک ایفا می کنند.

تربیت جنسی کودک بر عهده کیست؟ / 2 معلم تربیت جنسی را بشناسید

تربیت جنسی کودک حداقل تا نوجوانی ادامه دارد.

به گزارش خط سلامت به عقیده برخی محققان والدین، خصوصا مادران، از طریق پاسخگویی مناسب به کنجکاوی های جنسی کودک نقش مهمی در تربیت جنسی فرزند خود ایفا می کنند.

چرا تربیت جنسی کودک ضروری است؟

پژوهش ها نشان داده است تربیت جنسی کودک بیش از هر چیزی دیگر از رفتار و کلام والدین تاثیر می پذیرد. باتوجه به اینکه پس از ورود کودک به مدرسه، او در معرض اطلاعات جنسی متنوعی از جانب همسالانش قرار می گیرد که بسیاری از آن ها واقعی نیستند؛ تربیت جنسی کودک ضرورت دارد. یکی از اصلی ترین دلایلی که بخوبی اهمیت تربیت جنسی کودک را نشان می دهد این است که تربیت جنسی کودک احتمال بروز سوء استفاده جنسی را کاهش می دهد؛ همچنین آمارها نشان داده است تربیت جنسی نقش مهمی در کاهش نرخ بروز بیماری های مقاربتی ایجاد می کند.

بهترین افراد برای تربیت جنسی کودک

امروزه ضرورت تربیت جنسی و تحقق سلامت جنسی از طریق آموزش‌های صحیح و مناسب بر هیچ کس پوشیده نیست. آموزش جنسی کودکان، نوجوانان و جوانان یک جنبه حساس و بااهمیت از یادگیری است. از طرفی ابزارهای رسانه ‌ای، برخی مواقع کودکان را در برابر گسترهای از اطلاعات غیرضروری و نامناسب قرار می‌دهد که باعث می شود فرزندان اطلاعات جنسی گسترده‌ای کسب کنند که حتی والدین از آنها بی‌خبرند. برخی پژوهش ها نشان داده است بهترین منبع برای تربیت جنسی کودک پدر و مادر، خصوص مادران، هستند.

تربیت جنسی و مسائل فرهنگی 

 روانشناسان معتقدند کودکان دبستانی و نوجوانان معمولاً از دوستان خود خیلی بیشتر از والدین و بزرگسالان اطلاعات جنسی به دست می‌آورند. وقتی صحبت از اطلاعات جنسی، زشت و تابو است و در محدوده­ امور ناگفتنی است، این اطلاعات از طریق همسالان، همکلاسی‌ها و دوستان در اختیار فرد قرار می‌گیرد؛ اما تا چه حد این اطلاعات مناسب سن، صحیح و قابل‌اطمینان خواهد بود؟

در مورد اوایل کودکی اشخاص آگاهی‌دهنده مشخص هستند. بنا بر برخی پژوهش‌ها خانواده نقش بسیار مهمی را در آموزش و تربیت جنسی فرزندان بر عهده دارد. به نظر می‌رسد تا قبل از بلوغ، والدین، خصوصاً مادران اولین کسانی هستند که با سؤالات و کنجکاوی‌های جنسی کودک مواجه می‌شوند و نقش تعیین‌کننده‌ای در تربیت جنسی کودکان و آموزش مراقبت بهداشت جنسی دارند. برخی منابع، والدین و معلمان را مناسب­‌ترین انتخاب برای آموزش سلامت جنسی معرفی کرده­‌اند.

والدین؛ بهترین گزینه برای تربیت جنسی کودک

با آنکه والدین نقش مهمی در تربیت جنسی کودک دارند؛ اما به علت آنکه بسیاری از والدین از نحوه آموزش جنسی بی‌اطلاع هستند، همچنین به دلایلی چون خجالت بین والدین، معلمان و مشاوران، هماهنگی نداشتن بین والدین و مدارس در ارائه اطلاعات، کم بودن اطلاعات والدین، معلمان و مربیان و گسترش وسایل ارتباط جمعی همچون رایانه، اینترنت، فیلم و لوح‌های فشرده، این وسایل جای افراد مسؤول در آموزش را گرفته و لذا خانواده‌ها نتوانسته‌اند نقش مناسبی در ارائه صحیح اطلاعات و تربیت جنسی داشته باشند. در نتیجه، منبع کسب اطلاعات جنسی فرزندان دوستان، هم‌محلی­‌ها و هم‌کلاسی­‌ها بوده‌اند.

خانواده در تربیت جنسی و ارائه اطلاعات صحیح و مناسب به خصوص در دوران کودکی دارای نقش باارزشی است. با این حال خانواده‌ها در ایران برای تأمین سلامت جنسی فرزندانشان چندان آموزشی ندیده‌اند و با احساس شرم و حیا ممکن است از زیر بار این مسؤولیت شانه خالی کنند و میدان را برای منابع غیرمعتبر و حتی زیانبار خالی نمایند. بنابراین ضروری است والدین، خصوصاً مادران، داررای کودک خردسال تحت جلسات آموزشی قرار گیرند.

چگونه والدین بهترین تربیت جنسی را ارائه دهند؟

لازم است والدین مطلع باشند که اگر می خواهند فرزندان خود را در زمینه­ جنسی درست تربیت کنند، ابتدا باید به اطلاعات مناسب در زمینه شخصیت فرزند خود، شناخت صحیح آنها و اصول و راه‌های درست تربیت جنسی دست یابند و نسبت به علائم تحول کودک خود در سنین مختلف توجه کافی داشته باشند. بدین منظور به مطالعه کتاب‌های موجود در بازار بپردازند و در کارگاه‌های مرتبط در این زمینه شرکت کنند. اصول برقراری رابطه دوستانه با فرزند خود را دریابند، راه‌های آموزش صحیح مسائل جنسی و پاسخ مناسب به پرسش‌های جنسی کودکان را فراگیرند و بتوانند در مواقع لزوم واکنش مناسبی داشته باشند. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید.

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

 

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان