نقشه ذهنی افراد متجاوز را بر آب کنید

خط سلامت: تربیت جنسی کودک احتمال سوء استفاده جنسی از کودکان را کاهش می دهد.

 نقشه ذهنی افراد متجاوز را بر آب کنید

تربیت جنسی کودک مانند همه انواع تربیت، اهداف مثبت و سازنده ای را دنبال می کند. به گزارش خط سلامت یکی از اصلی ترین اهداف تربیت جنسی کودک، پیشگیری از سوء استفاده جنسی است.

تربیت جنسی و پیشگیری از آسیب

به گزارش خط سلامت پژوهش ها حاکی از آن است که تربیت جنسی احتمال بروز سوء استفاده جنسی را کاهش می دهد.

بسیاری از کودکان، زمانی که مورد آزار جنسی قرار می‌گیرند، سعی می کنند در رابطه با این موضوع با والدین خود صحبت نکنند. محققان در جستجو برای یافتن پاسخی منطقی برای این پنهان کاری از جانب کودکان، به یافته های جالبی دست یافتند. مشخص شده است کودکان از اینکه برای پدر و مادر یا هر شخص حامی دیگری، تجربه مورد سوءاستفاده قرار گرفتن را تعریف کنند، می ترسند. برخی دیگر از دلایل عبارت است از:

تاکید بر رازداری از جانب فرد سوء استفاده کننده

افرادی که از کودکان سوءاستفاده جنسی می کنند، از قربانیان خود می خواهند موضوع را مانند یک راز پیش خود نگاه دارند. کودکان گاهی تمایل دارند با فرد سوءاستفاده‌کننده شریک راز باشند؛ به ویژه اگر از قبل هم آن فرد رابشناسند. تربیت جنسی کودک احتمال بروز چنین رفتارهایی را کاهش می دهد.

القای احساس شرم از جانب آزاردهندگان

تربیت جنسی از طریق افزایش آگاهی کودک، احتمال مود استفاده جنسی قرار گرفتن را کاهش می دهد.

افرادی که از کودکان سوء استفاده جنسی می کنند، معمولا احساس شرم را به قربانیان خود وارد می‌کنند. مثلاً می‌گویند: «اگر به پدر و مادرت چیزی بگویی، آبرویت می‌رود» یا «اگر پدر و مادرت بفهمند، از دست تو بسیار خشمگین می‌شوند». 

تربیت+جنسی

تهدید کردن کودک

افرادی که از کودکان سوء استفاده جنسی می کنند، معمولاً کودک را تهدید می کنند که اگر جریان را تعریف کند، بلایی بر سر او خواهد آورد. تهدید شدن از جانب یک فرد بزرگسال، احتمال مخفی کردن سوء استفاده جنسی را در کودکان، خصوصا کودکانی که با تربیت جنسی آشنایی ندارند، افزایش می دهد.

اهمیت تربیت جنسی کودک

کودکان از آسیب‌پذیرترین گروه‌های جامعه هستند و خطر سوء استفاده جنسی افراد گوناگون در خانواده یا اجتماع، همواره آنها را تهدید می‌کند. بسیاری از کودکان آزار و سوء استفاده جنسی را به عنوان یک راز درون خود نگه می­‌دارند. این امر منجر به بروز مشکلات عاطفی ـ روانی زیادی برای کودکان می شود. برای مثال، تحقیقات نشان می‌دهد تجربه بدرفتاری و سوء استفاده جنسی در دوران کودکی اثرات بلندمدتی بر تمام جنبه‌های سلامت، رشد، هوش و بهزیستی روانی دارد. همچنین عامل عزت نفس پایین، مشکلات ارتباطی، هیجانی و بیماری های روانی چون اضطراب، رفتار پرخاشگرانه، اختلال افسردگی و افزایش خطر خودکشی و رفتارهای پرخطر در آینده است. با توجه به آنچه گفته شد تربیت جنسی کودکان، برای جلوگیری از سوء استفاده جنسی ضرورت پیدا می کند.  برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان