زگیل تناسلی خطرناک تر از آن که فکرش را کنید+ 5 راه درمان را بشناسید

خط سلامت: زگیل تناسلی یکی از شایع ترین بیماری های مقاربتی در سراسر جهان است. زگیل تناسلی توده های پوستی هستند که توسط ویروس پاپیلومای انسانی( HPV ) ایجاد می شوند.

 زگیل تناسلی خطرناک تر از آن که فکرش را کنید+ 5 راه درمان را بشناسید

 زگیل تناسلی یکی از  عوارض منفی عفونت های مقاربتی است. پژوهش ها نشان داده است بیش از 100 نوع ویروس HPV وجود دارد که تنها برخی از آنها باعث ایجاد زگیل تناسلی روی پوست می شوند.

زگیل تناسلی و ویروس ( HPV )  

به گزارش خط سلامت انواع خاصی از HPV باعث ایجاد زگیل تناسلی می شود. ویروس پاپیلومای انسانی( HPV )،  رشد سریع سلول ها را در لایه بیرونی پوست تحریک می کند. در بیشتر موارد، زگیل‌های معمولی روی انگشتان دست، نزدیک ناخن‌ها یا روی دست‌ها ظاهر می‌شوند. 

زگیل تناسلی از طریق تماس مستقیم با ویروس HPV ایجاد می شود. ویروس پاپیلومای انسانی ( HPV ) یک ویروس مسری است.

 زگیل تناسلی از طریق تماس فرد به فرد یا تماس مستقیم با جسمی که توسط فرد مبتلا به ویروسHPV  استفاده شده است، منتقل شود.  ویروسی که باعث زگیل تناسلی می شود به سایر نقاط بدن فرد مبتلا نیز سرایت می کند.

زگیل تناسلی چیست؟

زگیل تناسلی که یکی از شایع ترین بیماری های مقاربتی در سراسر جهان است در ناحیه شرمگاهی، روی اندام تناسلی، داخل یا اطراف مقعد یا در واژن ظاهر می شود.

زگیل تناسلی اغلب در دسته های سه یا چهار تایی ظاهر می شود، به سرعت رشد کرده و گسترش می یابند. آنها معمولاً دردناک نیستند، اما گاهی باعث درد خفیف، خونریزی و خارش می شوند. پژوهش ها نشان داه است اشکال خاصی از ویروس HPV باعث سرطان دهانه رحم می شود .

زگیل تناسلی مسطح

زگیل تناسلی مسطح در نوجوانان و کودکان بیشتر از بزرگسالان دیده می شود. زگیل‌ تناسلی مسطح کوچک‌تر از سایر زگیل‌ها هستند و عموماً به صورت گروهی روی صورت ایجاد می‌شوند. زگیل های تناسلی مسطح هم چنین روی پاها ظاهر می شوند، به خصوص در دختران و زنان.

زگیل تناسلی چگونه درمان می شود؟

در بیشتر موارد، زگیل های روی پوست بی ضرر هستند و بدون درمان از بین می روند. با این حال، زگیل تناسلی باید توسط پزشک ارزیابی شود.

برخی از روش های رایجی که به درمان زگیل تناسلی کمک می کنند، عبارتند از:

انجماد (کرایوتراپی)

انجماد (کرایوتراپی) با محصولات اسپری انجماد، بدون نسخه یا توسط پزشک انجام می گیرد. در روش کرایوتراپی از نیتروژن مایع برای منجمد کردن زگیل استفاده می شود.

سایر داروها

درمان زگیل تناسلی شامل تجویز بلئومایسین است که برای از بین بردن ویروس ایجاد کننده آن به زگیل تزریق می شود. همچنین ایمیکویمود یک داروی ایمونوتراپی که سیستم ایمنی را برای مبارزه با ویروس زگیل تحریک می کند. این به عنوان یک کرم تجویزی ارائه می شود. اگرچه ایمیکویمود برای زگیل تناسلی تایید شده است، اما روی انواع دیگر زگیل نیز به خوبی عمل می کند.

جراحی جزئی

زمانی که زگیل‌ تناسلی را نمی‌توان با روش‌های درمانی دیگر از بین برد، پزشک جراحی را برای برداشتن زگیل انجام دهد. پزشک مربوطه پایه زگیل را با استفاده از یک سوزن الکتریکی یا با کرایوسرجری (انجماد عمیق) از بین می برند.

جراحی لیزری

در این روش از یک پرتو شدید نور (لیزر) برای سوزاندن و تخریب بافت زگیل تناسلی استفاده می شود.

 می توان از زگیل تناسلی پیشگیری کرد؟

کنترل زگیل تناسلی در محیط های مرطوب دشوار است. فرد مبتلا به زگیل تناسلی هرگز نباید منطقه زگیل را تحریک کند، زیرا این کار باعث گسترش ویروس می شود.

برخی اقدامات برای جلوگیری از زگیل تناسلی عبارتند از:

نداشتن تماس جنسی

استفاده از کاندوم در طول فعالیت جنسی

داشتن رابطه جنسی با شریکی مطمئن و ایمن

اجتناب از رابطه جنسی با افرادی که علائم قابل مشاهده زگیل تناسلی دارند

دریافت واکسن HPV. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید.

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

 

 

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان