این وعده غذایی موجب سلامت روانی و اجتماعی است

خط سلامت: یک مطالعه جدید اسپانیایی نشان داده است خوردن یک صبحانه متعادل در خانه به سلامت روانی اجتماعی بهتر در کودکان و نوجوانان منجر می شود.

این وعده غذایی موجب سلامت روانی و اجتماعی است

به گزارش خط سلامت یافته ها حاکی از آن است که نخوردن صبحانه یا خوردن آن خارج از خانه با خطر بیشتر مشکلات سلامت جسمی و روانی مرتبط است.

همانطور که اغلب گفته می شود، صبحانه مهم ترین وعده غذایی در روز است.

اما با توجه به گزارشات مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری تقریبا 20 درصد از کودکان در ایالات متحده صبحانه نمی خورند. علاوه بر این، کودکان خانواده‌های کم‌درآمد و نوجوانان با هر وضعیت اجتماعی-اقتصادی بیشتر احتمال دارد صبحانه را حذف کنند.

آکادمی اطفال آمریکا (AAP) توصیه می‌کند کودکان و نوجوانان صبحانه را برای داشتن وزن‌های سالم‌تر، تغذیه بهتر، حافظه بهتر، نمرات تست‌های بهتر و توجه بهتر مصرف کنند. صبحانه به تامین تعادل مواد مغذی در طول روز کمک می کند، که در صورت فراموشی صبحانه ممکن است رسیدن به آن دشوارتر باشد.

صبحانه منظم

برای جوانان، خوردن یک صبحانه منظم به طور مثبت با عملکرد مدرسه و پیشرفت تحصیلی مرتبط بوده است.

در حال حاضر، یک مطالعه جدید شامل کودکان و نوجوانان اسپانیایی نشان داده است خوردن صبحانه در خانه با سلامت روانی اجتماعی بهتر نیز مرتبط است.

تاثیر نخوردن صبحانه بر سلامت روانی و اجتماعی

سلامت روانی اجتماعی اصطلاحی است که برای توصیف بهزیستی عاطفی، اجتماعی و جسمانی استفاده می شود که شامل بهزیستی روانی و همچنین رفاه اجتماعی و جمعی است.

در مطالعه جدید، سلامت روانی 3772 کودک و نوجوان در اسپانیا با استفاده از پرسشنامه نقاط قوت و دشواری (SDQ) با 5 خرده مقیاس اندازه گیری شد:

مشکلات عاطفی

مشکلات هدایت

بیش فعالی

مشکلات همسالان

رفتار اجتماعی

شرکت کنندگان در هر حوزه امتیاز گرفتند و نمره کلی بالاتر نشان دهنده مشکلات روانی اجتماعی بود. عادات غذایی صبحانه مانند مکان و انتخاب غذا نیز امتیازدهی شد.

دکتر خوزه فرانسیسکو لوپز-گیل، دکتری، محقق فوق دکتری در دانشگاه کاستیا-لامانچا در اسپانیا و نویسنده اصلی این مطالعه، گفت : ارتباط بین نخوردن صبحانه و مشکلات سلامت روانی اجتماعی قبلاً در برخی مقالات علمی توضیح داده شده است. با این حال، این واقعیت که خوردن صبحانه خارج از خانه با مشکلات سلامت روانی اجتماعی بیشتر همراه است، جنبه جدیدی از مطالعه ما است.

محققان شرکت کنندگان را بر اساس مکان و اینکه آیا صبحانه خورده اند به 3 دسته تقسیم کردند:

در خانه

خارج از خانه

بدون صبحانه

تمام نتایج توسط یک پرسشنامه SDQ به رهبری والدین جمع آوری شد. از شرکت کنندگان، 98.9 درصد صبحانه خوردند که 95.8 درصد آن را در خانه انجام دادند.

جوانانی که صبحانه را حذف کردند یا صبحانه را بیرون از خانه خوردند، نمرات SDQ بالاتر و احتمال بیشتری برای مشکلات روانی اجتماعی داشتند.

احتمال ابتلا به مشکلات سلامت روانی اجتماعی برای وضعیت صبحانه (یعنی صبحانه یا حذف صبحانه ) و پس از آن محل صبحانه (یعنی در خانه یا خارج از خانه) بیشتر از نوع غذا برای صبحانه بود.

تأثیر انتخاب غذا بر سلامت روانی اجتماعی

این مطالعه با استفاده از دستورالعمل های بررسی سلامت ملی اسپانیا، آنچه را که جوانان می خوردند ارزیابی کرد.

محققان غذاها و نوشیدنی ها را به 5 دسته تقسیم کردند:

قهوه، شیر، چای، شکلات، کاکائو، ماست و غیره

نان، نان تست، کلوچه، شیرینی و غیره

میوه، آب میوه یا هر دو

تخم مرغ، پنیر، ژامبون و غیره

غذاهای دیگر

سپس محققان به تأثیراتی که ممکن است غذاهای مختلف بر سلامت روانی اجتماعی داشته باشند، پرداختند.

دکتر لوپز گیل گفت: نخوردن برخی از گروه‌های غذایی، مانند لبنیات یا غلات، با مشکلات سلامت روانی اجتماعی بیشتری همراه بود، در حالی که نخوردن سایر گروه‌ها (مثلاً گوشت فرآوری‌شده) با مشکلات روانی اجتماعی کمتری همراه بود .

نتایج ما حاکی از اهمیت خوردن این وعده غذایی، در صورت امکان در خانه، از جمله برخی غذاها (مانند لبنیات، غلات)، و همچنین به حداقل رساندن سایرین (مثلاً گوشت های فرآوری شده) است.

عوامل دیگر

دکتر لوپز-گیل به عوامل دیگری که ممکن است در تعیین سلامت روانی اجتماعی دخیل باشند اشاره کرد: یکی از دلایل احتمالی برای توجیه این نتایج این است که غذا خوردن در خانه معمولاً با همراهی اعضای خانواده می تواند یک زمان رسمی یا غیررسمی را فراهم کند که در آن والدین بتوانند با رفاه عاطفی فرزندان خود ارتباط برقرار کنند.

به طور مشابه، دکتر لوپز-گیل خاطرنشان کرد غذا خوردن در خارج از خانه با مصرف مواد غذایی پر انرژی و چربی بالا و همچنین کمبود ریزمغذی ها مرتبط است که می تواند این یافته را توضیح دهد. برای ورود به صفحه ی اینستاگرام کلیک کنید. تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان