این دانه کوچک دوست روان شما است

خط سلامت: اگر در زندگی انتخاب های تان را عوض کنید طبیعی است که اضطراب و استرس ها کاهش پیدا می کند.

این دانه کوچک دوست روان شما است

به گزارش خط سلامت یکی از مهمترین انتخاب های روزانه افراد به مواد غذایی و خوردنی های آنان در رژیم غذایی شان مربوط است.

رژیم غذایی متنوع و متعادل

پیروی از یک رژیم غذایی متنوع و متعادل شامل مقادیر کافی کربوهیدرات، چربی‌ها و پروئین‌ها به کاهش اضطراب کمک می‌کند. غذاهای کامل، سبزیجات، میوه‌ها، حبوبات، غلات کامل، گوشت کم چرب و به ویژه ماهی می‌توانند برای این منظور مفید باشند.

دانه‌ چیا

از غذاهای دیگری که می‌توانند موثر واقع شوند می‌توان به بوقلمون و سایر غذاهای حاوی تریپتوفان مانند تخم مرغ، شکلات تلخ، پنیر، آناناس، موز، جو و توفو اشاره کرد. همچنین آجیل‌ها به ویژه بادام منبعی خوبی برای ویتامین E هستند که برای درمان اختلالات خلقی تاثیر مفید دارند. دانه‌های گیاه "چیا" نیز منبع مناسبی از امگا ۳ شمرده می شود.

منابع پروتئینی مانند گوشت کم چرب، ماهی، آجیل‌ها و لبنیات، تامین کننده اسید آمینه‌هایی هستند که بدن آنها را به انتقال دهنده‌های عصبی مربوط به خلق و خو مانند سروتونین تبدیل می‌کنند.

اسفناج و برگ چغندر نیز هر دو مقادیر بالایی منیزیم دارند و دارچین خواص ضد التهابی دارد.

همچنین شواهد حاکی از آن است رژیم غذایی با میزان بالای غذاهای فرآوری شده باعث افزایش اضطراب می‌شود.

زمان مناسب مراجعه به روانشناس بالینی

در صورت تجربه استرس یا اضطراب به طور کل بهتر است به روانشناس بالینی مراجعه کنید. روانشناس بالینی ممکن است از گفتار درمانی یا درمان رفتاری شناختی (CBT) برای مدیریت اضطراب و استرس استفاده کند. همچنین ممکن است داروهای مختلفی برای کنترل اضطراب تجویز کند.

پیروی از رژیم غذایی که شامل ترکیبات آنتی اکسیدان و ضد التهابی بوده و همچنین ویتامین‌ها و مواد معدنی کافی داشته باشد می‌تواند باعث کاهش التهاب و استرس اکسیداتیو شود. در عین حال کاهش میزان غذاهای حاوی قند، نمک و چربی‌های اضافه به ویژه چربی‌های ترانس، الکل، قند و قهوه در رژیم غذایی در کنترل این اختلال موثر است. افزایش فعالیت‌ جسمانی لذت بخش بر سلامت روان اثرات مثبت دارد. برای ورود به صفحه ی اینستاگرام کلیک کنید. تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان