همنشینی گربه با این افراد باعث پنجه کشیدن شان می شود+چه کنیم گربه روی مبل و کاناپه پنجه نکشد؟

خط سلامت: چرا گربه‌ها عاشق خرابکاری مبلمان هستند؟ راز این عادت پر دردسر و ترفندهای ساده‌ای که خانه شما را از چنگال‌های تیز نجات می‌دهد! اگر مبلمانتان زیر دست‌های هنرمند گربه‌تان دچار آسیب شده، نگران نباشید، با چند راهکار خلاقانه می‌توانید هم گربه‌تان را خوشحال نگه دارید و هم از وسایل خانه محافظت کنید.

 همنشینی گربه با این افراد باعث پنجه کشیدن شان می شود+چه کنیم گربه روی مبل و کاناپه پنجه نکشد؟

آیا مخاطب شما صاحب یک گربه خانگی است یا به دنبال اطلاعات عمومی درباره رفتار گربه‌ ها است؟

به گزارش خط سلامت، چرا گربه‌ ها عاشق چنگ زدن مبل و کاناپه هستند؟ گربه شما هم همین طور است؟ کارشناسان راه‌حل‌هایی برای جلوگیری از این رفتار پیشنهاد داده‌اند.

برخی از گربه‌ها رفتارهای مخربی دارند. شخصیت خاص آن‌ها گاهی اوقات دلیل این رفتار است، اما این امکان هم وجود دارد که صاحب‌شان محیطی امن یا برنامه بازی مناسبی برای آن‌ها فراهم نکرده باشد. طبق مطالعه‌ای جدید، این هم می‌تواند عاملی برای زیاد چنگ زدن گربه‌ها باشد.

کاناپه، صندلی، بالش، فرش، ... همه این‌ها ممکن است قربانی پنجه‌های گربه شوند. همه ما ممکن است راه‌حل‌هایی برای دور نگه داشتن گربه‌ها از مبلمان داشته باشیم، اما این بار محققان به‌طور دقیق‌تر به این موضوع پرداخته‌اند. آن‌ها در مطالعه‌ای که در مجله علمی دامپزشکی فرانتیرز منتشر شده، به بررسی دلایل پنجه زدن گربه‌ها پرداخته‌اند.

چرا گربه‌ ها به مبل چنگ می‌زنند؟

در این مطالعه، محققان به علت چنگ زدن گربه‌ها به مبلمان پرداخته‌اند. آن‌ها اشاره کرده‌اند چنگ زدن به‌طور طبیعی بخشی از زندگی گربه‌های خانگی است، زیرا گربه‌ها هنوز غرایز شکار و کاوشگری خود را حفظ کرده‌اند. در محیط‌های بسته مانند آپارتمان، این غرایز معمولا نمی‌توانند به‌درستی بروز کنند، و چنگ زدن می‌تواند راهی برای تخلیه این غرایز باشد.

در این پژوهش‌ها، محققان دریافتند برخی گربه‌ها بیشتر از بقیه چنگ می‌زنند که این موضوع به شخصیت آن‌ها بازمی‌گردد. رفتار آن دسته از گربه‌هایی که بیشتر چنگ می‌زنند ممکن است نتیجه سرکوب این غرایز و سطح بالای استرس در آنها باشد.

در این تحقیق آمده است: در طبیعت، بازی فردی گربه با شکار مرتبط است و نیازمند هیجان زیاد در مدت زمان کوتاه و تکراری است. کمبود بازی‌های مناسب یا فرصت‌های ناکافی برای شکار، می‌تواند باعث ایجاد ناامیدی شود که در نهایت به چنگ زدن و پنجه کشیدن بیشتر برای کاهش استرس منجر می‌شود.

محققان همچنین دریافته‌اند افزایش رفتارهای بازیگوشی، تعداد دفعات پنجه کشیدن و فعالیت شبانه می‌تواند نشان‌دهنده این باشد که برنامه بازی گربه مناسب نبوده و محیط آن پاسخگوی نیازهای او نیست. این مسئله می‌تواند منجر به رفتارهای مخرب و حتی بروز خشونت شود. برای مقابله با این مشکل، نویسندگان مطالعه چندین راه‌حل پیشنهاد کرده‌اند.

چگونه از اسکرچر استفاده کنیم؟

بسیاری از صاحبان گربه‌ها برای جلوگیری از حمله گربه به صندلی مورد علاقه‌شان، اقدام به خرید اسکرچر یا پنجه‌گیر (گریفوآر) می‌کنند. این وسیله که معمولا به شکل ستونی است که روی آن با نخ کنفی پوشانده شده، برای آن درست شده که گربه ناخن‌هایش را روی آن بکشد. اما این مهم است که این وسیله در جای درستی از خانه قرار داده شود.

محققان تأکید کرده‌اند مکان اسکرچر تأثیر بسزایی در رفتار چنگ زدن گربه دارد. به‌طور کلی گربه‌ها پنجه زدن را در مناطقی انجام می‌دهند که از نظر اجتماعی برایشان معنادار است، مانند اتاق نشیمن یا اتاق‌های مشترک. این رفتار نوعی از بیان احساسات آن‌هاست.

بنابراین، باید اسکرچر را در همین مناطق قرار داد تا بیشترین شانس برای دور کردن توجه گربه از مبلمان فراهم شود: گربه‌ها ممکن است مکان‌های خاصی را ترجیح دهند که با قلمرو و عادات نشانه‌گذاری آن‌ها مطابقت دارد. با دقت به رفتار گربه‌تان می‌توانید محل مناسب قرار دادن این وسیله را پیدا کنید.

استرس

نتایج این مطالعه در فرانسه که در آن بیش از هزار و ۲۰۰ صاحب گربه در مورد عادات و رفتارهای حیوان‌ خانگی‌شان مورد بررسی قرار گرفتند، نشان داد که علاوه بر شخصیت گربه، محیط او نیز در رفتار و حرکت چنگ زدنش بسیار مهم است و وضعیت روانی یا استرس او نیز عامل تعیین‌کننده‌ای است.

برای کاهش سطح استرس ناشی از سرکوب غرایز اولیه گربه، چندین راهکار پیشنهاد شده است. اولین راهکار، ایجاد یک جایگاه مرتفع یا مکانی است که گربه بتواند به اتاق تسلط داشته باشد و احساس امنیت کند. همچنین ایجاد پناهگاه‌هایی که در آن گربه بتواند تنها و بدون مزاحمت باشد، توصیه شده است.

این توصیه‌ها به‌ویژه در خانه‌هایی که کودکان حضور دارند، اهمیت بیشتری پیدا می‌کند، زیرا همزیستی با کودکان می‌تواند به طور چشمگیری استرس گربه‌ها را افزایش دهد. فعالیت‌ها و تقاضاهای مکرر کودکان ممکن است گربه‌ها را بیش از حد تحریک کند.

در تحقیق کارشناسان گفته شده بازی بیش از حد می‌تواند سطح استرس گربه را به دلیل تحریک مداوم افزایش دهد.» با این حال، بازی کوتاه‌تر اما منظم‌تر با گربه نیز می‌تواند به کاهش پنجه کشیدن کمک کند.

دکتر یاسمین سالگیرلی دمیر‌باش، پژوهشگر حوزه دامپزشکی از دانشگاه آنکارا و نویسنده اصلی این مطالعه، بر این نکته تأکید کرده است که تنوع در فرصت‌های بازی می‌تواند استرس گربه را کاهش داده و حیوان را تشویق به رفتارهای سازنده‌تر کند.

برگزاری چندین جلسه بازی کوتاه که شبیه به شکارهای موفق باشد، می‌تواند علاقه گربه را حفظ کرده و استرس او را کاهش دهد. بنابراین، درک رفتار گربه ضروری است تا بتوانید از تخریب مبلمان یا فضای داخلی خانه جلوگیری کنید.

در صورتی که این روش‌ها را کارآمد نیافتید، با دامپزشک یا رفتارشناس گربه مشورت کنید.

برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید.
ارسال نظر

آخرین اخبار
خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
اتاق درمان