رابطه نورهای شهری با خطر ابتلا به آلزایمر

خط سلامت: نورهای مصنوعی شبانه، ساعت بدن ما را به هم می‌ریزند و باعث می‌شوند خوب نخوابیم.

رابطه نورهای شهری با خطر ابتلا به آلزایمر

قرار گرفتن در معرض نور مصنوعی در شب، ریتم شبانه‌روزی بدن را مختل کرده و با کاهش کیفیت خواب، خطر ابتلا به اختلالات شناختی مانند آلزایمر را افزایش می‌دهد.

به گزارش خط سلامت، محققان هشدار می‌دهند قرار گرفتن در معرض نور شدید چراغ‌های خیابان و مغازه‌ها در طول شب می‌تواند خطر ابتلا به بیماری آلزایمر را، به ویژه در جوانان، افزایش دهد.

یافته‌های تحقیق

رابین وُیت-زوالا، استادیار مرکز پزشکی دانشگاه راش در شیکاگو، می‌گوید: نتایج به‌دست‌آمده نشان می‌دهد که شیوع آلزایمر در ایالات متحده با قرار گرفتن در معرض نور شب، به‌خصوص در افراد زیر ۶۵ سال، ارتباط دارد. آلودگی نوری شبانه، که به عنوان یک عامل محیطی غیرقابل تغییر شناخته می‌شود، می‌تواند به عنوان یک عامل خطر برای ابتلا به آلزایمر عمل کند.

روش‌شناسی

گروه تحقیقاتی وُیت-زوالا، نقشه‌های آلودگی نوری شامل چراغ‌های خیابان، روشنایی جاده‌ها و تابلوهای نوری را بررسی کردند و ۴۸ ایالت را به پنج گروه تقسیم کردند که از کمترین تا بیشترین شدت نور شب متغیر بودند. نور مصنوعی شبانه می‌تواند ساعت بیولوژیکی ۲۴ ساعته بدن را مختل کرده و بر کیفیت خواب تأثیر منفی بگذارد. این در حالی است که کم‌خوابی و بی‌خوابی به طور مستقیم با زوال شناختی مرتبط هستند.

تأثیر عوامل خطر

در این مطالعه، تأثیر آلودگی نوری بر شیوع آلزایمر در میان سالمندان قوی‌تر از عوامل خطری مانند سوء‌مصرف الکل، بیماری مزمن کلیوی، افسردگی و چاقی بود. با این حال، دیابت، فشار خون بالا و سکته مغزی بیشتر از آلودگی نوری در ابتلا به آلزایمر نقش داشتند.

تأثیر بر جوانان

محققان دریافتند که شدت نور شب بیش از هر عامل خطر دیگری بر افراد زیر ۶۵ سال تأثیر می‌گذارد. با این حال، هنوز دلیل تأثیر نور شبانه بر جوانان مشخص نیست. آن‌ها به ساختار ژنتیکی اشاره می‌کنند و بیان می‌کنند که جوانان بیشتر در مناطق شهری زندگی می‌کنند و سبک زندگی آن‌ها به گونه‌ای است که در معرض نور شهری قرار دارند.

توصیه‌ها

نویسندگان این مطالعه توصیه می‌کنند برای جلوگیری از ورود نور مضر به خواب، از چشم‌بند یا پرده‌های ضخیم استفاده کنید.

نور داخلی و خواب

اگرچه محققان روی نور داخلی خانه مطالعه نکرده‌اند، اما اذعان دارند که نور آبی ناشی از صفحه نمایش تلفن همراه و کامپیوتر تأثیر قابل توجهی بر خواب دارد. آن‌ها همچنین پیشنهاد می‌کنند که در خانه از نورهای گرم یا تنظیم‌کننده‌های نور استفاده شود تا کیفیت خواب بهبود یابد.

برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید.
ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
اتاق درمان