اگر زگیل عود کرد چه کار باید کرد؟ + این روش را برای زگیل تناسلی بکار نبرید

خط سلامت: زگیل‌ها، برجستگی‌های کوچکی روی پوست هستند که معمولاً درد ندارند اما ممکن است خارش ایجاد کنند. برخی انواع زگیل‌ها، به ویژه زگیل‌های کف پا، می‌توانند دردناک باشند.

اگر زگیل عود کرد چه کار باید کرد؟ + این  روش را برای زگیل تناسلی بکار نبرید

زگیل ها، توده‌های کوچک و بی‌ضرری روی پوست هستند که معمولاً دردناک نیستند. با این حال، برخی انواع زگیل‌ها می‌توانند باعث خارش یا حتی درد شوند، به خصوص اگر در نواحی با فشار بیشتر مانند کف پا قرار گرفته باشند.

زگیل چیست؟

به گزارش خط سلامت، زگیل ها توده های کوچکی روی پوست هستند که معمولاً درد ایجاد نمی کنند. برخی از زگیل ها خارش دارند و ممکن است درد داشته باشند، به خصوص اگر روی پاهای شما باشند. پنج نوع زگیل وجود دارد:

  • زگیل های معمولی معمولا روی دست ها ظاهر می شوند.
  • زگیل های مسطح معمولا روی صورت و پیشانی ظاهر می شوند.
  • زگیل تناسلی (کاندیلوما)  در ناحیه تناسلی، ناحیه شرمگاهی و بین ران ها ظاهر می شود.
  • زگیل های کف پا در کف پا یافت می شوند.
  • زگیل های زیر زبانی و اطراف زبانه در زیر یا اطراف ناخن های دست و پا دیده می شوند.

علائم زگیل

علامت اولیه زگیل، رشد گوشتی با سطح خشن روی پوست شما است.

چه چیزی باعث زگیل می شود؟

زگیل نوعی عفونت است که توسط ویروس های  خانواده ویروس پاپیلومای انسانی  (HPV) ایجاد می شود. بیش از 100 نوع HPV وجود دارد. زگیل می تواند در تمام قسمت های بدن شما رشد کند. آنها می توانند روی پوست، داخل دهان، اندام تناسلی و ناحیه رکتوم رشد کنند.

انواع رایج HPV تمایل به ایجاد زگیل روی پوست (مانند دست ها و انگشتان) دارند. سایر انواع HPV تمایل به ایجاد زگیل در ناحیه تناسلی و رکتوم دارند. برخی از افراد به طور طبیعی در برابر ویروس های HPV مقاوم تر هستند و به نظر نمی رسد که به راحتی به زگیل مبتلا شوند.

زگیل چگونه تشخیص داده می شود؟

در بیشتر مواقع، پزشک شما تنها با نگاه کردن به زگیل می‌تواند آن را تشخیص دهد. در برخی موارد، آنها همچنین ممکن است زگیل را بتراشند تا به دنبال نقاط ریز بگردند. اینها نشانه های لخته شدن رگ های خونی هستند و در برخی زگیل ها شایع هستند.

در برخی موارد، پزشک ممکن است مطمئن نباشد که رشد پوست شما زگیل است یا خیر. در این صورت، ممکن است بخشی از زگیل را بردارند تا برای شناسایی به آزمایشگاه بفرستند.

آیا می توان از زگیل پیشگیری یا از آن جلوگیری کرد؟

برخی از زگیل ها قابل پیشگیری هستند، برخی دیگر نمی توانند. زگیل ممکن است به طور طبیعی رخ دهد، بسته به اینکه چه چیزی باعث آنها شده است. اما زگیل همچنین ممکن است از طریق تماس از فردی به فرد دیگر منتقل شود. همچنین ممکن است با استفاده از حوله یا اشیاء دیگری که توسط فردی که زگیل دارد، زگیل ایجاد شود.

زگیل‌های ناحیه تناسلی بسیار مسری هستند و می‌توانند در حین رابطه جنسی دهانی، واژینال یا مقعدی به فرد دیگری منتقل شوند. اگر شما یا همسرتان در ناحیه تناسلی زگیل دارید، مهم است که رابطه جنسی محافظت نشده نداشته باشید. زگیل ها همچنین می توانند در دهانه رحم (داخل واژن) بدون اینکه شخص بداند رشد کند. سپس ممکن است عفونت را به شریک جنسی خود منتقل کنند.

برداشتن زگیل

زگیل ها اغلب خود به خود ناپدید می شوند، اگرچه ممکن است ماه ها یا سال ها طول بکشد تا این کار انجام شود. اما برخی زگیل ها به خودی خود از بین نمی روند و نیاز به درمان دارند. درمان ممکن است احتمال گسترش زگیل ها به سایر نواحی بدن شما یا افراد دیگر را کاهش دهد.

زگیل روی پوست

راه های زیادی برای از بین بردن زگیل های رایج از روی پوست (مانند انگشتان، پاها و زانوها) وجود دارد. با پزشک خود در مورد اینکه کدام درمان برای شما مناسب است صحبت کنید. همچنین قبل از درمان زگیل روی صورت خود با پزشک خود صحبت کنید.

  • استفاده از اسید سالیسیلیک می‌توانید با گذاشتن اسید سالیسیلیک روی زگیل‌ها، زگیل‌ها را در مکان‌هایی مانند دست، پا یا زانو درمان کنید. پس از حمام یا دوش گرفتن، پوست خود را با یک حوله خشک کنید. سپس سالیسیلیک اسید را بمالید. اسید در عمق بیشتری فرو می رود و زمانی که روی پوست مرطوب استفاده می شود بهتر عمل می کند. قبل از اینکه روز بعد دوش بگیرید یا حمام کنید، از سنگ سنباده یا سنگ پا برای جدا کردن سطح مرده زگیل ها استفاده کنید. اسید را هر روز به مدت چندین هفته طبق دستور استفاده کنید.
  • استفاده از کانتاریدین  پزشک ممکن است ماده شیمیایی کانتاریدین را روی زگیل‌های شما رنگ کند. اکثر مردم هنگام استفاده از مواد شیمیایی دردی احساس نمی کنند. با این حال، ممکن است حدود 3 تا 8 ساعت بعد کمی درد و تاول در زگیل را تجربه کنید. دستورالعمل های پزشک خود را برای مراقبت در منزل دنبال کنید. هنگامی که برای ویزیت بعدی به پزشک مراجعه می کنید، پوست مرده زگیل را از بین می برد. اگر بعد از یک درمان زگیل از بین نرفت، پزشک ممکن است درمان دیگری را پیشنهاد کند.
  • استفاده از نیتروژن مایع پزشک ممکن است از نیتروژن مایع برای منجمد کردن زگیل استفاده کند. این درمان را کرایوتراپی یا کرایوسرجری می نامند. این یک فرآیند دو مرحله ای است که به پوست اطراف زگیل آسیبی نمی رساند. استفاده از نیتروژن مایع روی زگیل کمی ناراحتی ایجاد می کند. برای از بین بردن کامل زگیل، درمان‌ها ممکن است هر 1 تا 3 هفته و در مجموع 2 تا 4 بار مورد نیاز باشد. اگر هیچ بهبودی مشاهده نشد، پزشک ممکن است نوع دیگری از درمان را توصیه کند.
  • سایر درمان های زگیل روی پوست را پزشک ممکن است انتخاب کند زگیل را بسوزاند، آن را برش دهد یا با لیزر از بین ببرد. این درمان ها موثر هستند، اما ممکن است جای زخم باقی بگذارند. آنها معمولاً برای زگیل هایی که با درمان های دیگر از بین نمی روند، اختصاص داده می شوند.

زگیل در ناحیه تناسلی

زگیل تناسلی باید توسط پزشک معالجه شود. زگیل های ناحیه تناسلی را می توان برداشت، اما هیچ درمانی برای عفونت ویروسی که باعث زگیل می شود وجود ندارد. این بدان معنی است که زگیل ها حتی پس از برداشتن ممکن است دوباره عود کنند.

توجه داشته باشید زگیل های روی پوست و زگیل های ناحیه تناسلی به روش های مختلفی از بین می روند. هیچ درمان خانگی یا داروهای بدون نسخه را برای از بین بردن زگیل در ناحیه تناسلی امتحان نکنید. می توانید با قرار دادن برخی مواد شیمیایی روی ناحیه تناسلی خود به آن آسیب بزنید.

زندگی با زگیل

در اکثر مواقع، درمان زگیل روی پوست با موفقیت انجام می شود و زگیل ها برای همیشه از بین می روند. احتمال بازگشت زگیل تناسلی بیشتر است. اگر زگیل عود کرد، به پزشک خود مراجعه کنید تا در مورد راه های دیگر درمان آنها صحبت کند.

برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید.
ارسال نظر

آخرین اخبار
خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان