کاهش خطر بیماری‌های قلبی و دیابت با مصرف منظم چای و قهوه

خط سلامت: نتایج پژوهشی جدید نشان می‌دهد که نوشیدن روزانه چند فنجان قهوه یا چای می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های جدی مانند دیابت نوع ۲، بیماری‌های قلبی-عروقی و سکته مغزی را کاهش دهد.

کاهش خطر بیماری‌های قلبی و دیابت با مصرف منظم چای و قهوه

مطالعه‌ای روی ۱۸۸ هزار نفر نشان داد مصرف ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلی‌گرم کافئین در روز می‌تواند تا ۵۰ درصد خطر ابتلا به بیماری‌های کاردیومتابولیک را کاهش دهد، اما مصرف بیش از حد این نوشیدنی‌ها ممکن است نتایج منفی به همراه داشته باشد.

به گزارش خط سلامت، مطالعات اخیر نشان می‌دهد که نوشیدن چند فنجان قهوه یا چای کافئین‌دار در روز می‌تواند به کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های جدی مانند دیابت نوع ۲، بیماری‌های قلبی-عروقی و سکته مغزی کمک کند. این تحقیق، که در نشریه «غدد و سوخت‌وساز بالینی» منتشر شده، بر روی ۱۸۸ هزار نفر از بیوبانک بریتانیا در بازه سنی ۳۷ تا ۷۳ سال انجام شده است.

چائوفو که، استادیار در دانشگاه سوچو چین و یکی از نویسندگان این مطالعه، اظهار کرده است که «مصرف کافئین در دُزهای مختلف می‌تواند تأثیرات متفاوتی بر سلامت داشته باشد.» به گفته او، نوشیدن دو تا سه فنجان قهوه یا حداکثر سه فنجان چای در روز می‌تواند به عنوان مقدار بهینه کافئین در نظر گرفته شود.

این پژوهش نشان می‌دهد افرادی که روزانه ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلی‌گرم کافئین مصرف می‌کنند، کمتر در معرض بیماری‌های کاردیومتابولیک قرار دارند. در مقابل، افرادی که کمتر از ۱۰۰ میلی‌گرم در روز مصرف می‌کنند، در خطر بیشتری هستند. جالب است که مصرف‌کنندگان قهوه به ویژه کاهش خطر ۵۰ درصدی در ابتلا به این بیماری‌ها را نشان می‌دهند. افرادی که کافئین را از چای یا ترکیب هر دو نوشیدنی دریافت می‌کنند، حدود ۴۰ درصد کمتر در معرض خطر هستند.

با این حال، دکتر لوک لافین، مدیر مرکز اختلالات فشار خون در کلینیک کلیولند، تأکید می‌کند که نتایج باید با احتیاط تفسیر شوند و میانه‌روی بهترین راه است.

علاوه بر این، مطالعات دیگر نیز به ارتباط بین مصرف بیش از حد کافئین و افزایش خطر بیماری‌های زوال عقل و سکته اشاره کرده‌اند، در حالی که پیوندهای مثبتی بین کافئین و بهبود سلامت کلیه، دیابت نوع ۲ و نارسایی قلبی نیز وجود دارد.

دکتر استیون کوپکی، متخصص پیشگیری از بیماری‌های قلبی در کلینیک مایو، بیان می‌کند که نحوه مصرف کافئین نیز بر تأثیر آن بر سلامتی تأثیرگذار است و باید از مصرف بیش از حد آن اجتناب کرد.

نکته مهم این است که این مطالعه فقط شامل افرادی است که به‌طور منظم قهوه یا چای سبز و سیاه می‌نوشند، در حالی که این نوشیدنی‌ها حاوی ترکیبات شیمیایی متعددی هستند که تنها یکی از آن‌ها کافئین است. او همچنین هشدار می‌دهد که نوشیدنی‌های شیرین یا خامه‌دار ممکن است به دلیل کالری و قند بالا، خطر بیماری‌های کاردیومتابولیک را افزایش دهند.

برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید.
ارسال نظر

آخرین اخبار
خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
اتاق درمان