خواب دیرهنگام، خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را ۴۶ درصد افزایش می‌دهد

خط سلامت: مطالعات جدید نشان می‌دهد که زمان میانه خواب ممکن است نقشی مهم در افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ داشته باشد.

خواب دیرهنگام، خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را ۴۶ درصد افزایش می‌دهد

تحقیقاتی که اخیراً در هلند انجام شده، نشان می‌دهد که افراد با الگوی خواب دیر هنگام بیشتر در معرض خطر ابتلا به این بیماری هستند. این یافته‌ها نگرانی‌هایی را درباره تأثیر عادات خواب بر سلامت متابولیک و ابتلا به دیابت ایجاد کرده است.

به گزارش خط سلامت دانشمندان مرکز پزشکی دانشگاه لیدن در هلند در یک مطالعه بزرگ بر روی ۵۰۰۰ فرد دارای اضافه وزن که در مطالعه اپیدمیولوژی چاقی هلندی شرکت داشتند، به بررسی ارتباط بین زمان خواب و خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ پرداختند.

میانگین سنی این افراد ۵۶ سال و میانگین شاخص توده بدنی (BMI) آنها ۳۰ بود که مرز بین اضافه وزن و چاقی را نشان می‌دهد. شرکت‌کنندگان پرسشنامه‌هایی درباره زمان‌های معمول خواب و بیداری خود پر کردند و محققان با استفاده از این داده‌ها، زمان میانه خواب (MPS) آنها را محاسبه کردند.

بر اساس این داده‌ها، شرکت‌کنندگان به سه گروه تقسیم شدند:

۲۰ درصد از آنها میانه خواب خود را در ساعت ۲:۳۰ بامداد تجربه می‌کردند.

۲۰ درصد دیگر بین ساعت ۲:۳۰ تا ۴ بامداد.

۶۰ درصد باقی‌مانده نیز میانه خواب دیرتر از ۴ صبح داشتند.

مطالعه افراد به مدت متوسط ۶.۶ سال ادامه یافت و نتایج نشان داد که کسانی که میانه خواب دیرتری داشتند، ۴۶ درصد بیشتر در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ نسبت به افراد با میانه خواب متوسط بودند. همچنین این افراد شاخص توده بدنی بالاتری داشتند و دور کمرشان به طور متوسط ۱.۹ سانتی‌متر بزرگتر بود.

نقش خوراکی‌های آخر شب:

یکی از نظریه‌های مطرح‌شده توسط محققان این است که شب‌زنده‌داران ممکن است به دلیل تمایل بیشتر به خوردن غذا در ساعات پایانی شب، در معرض این خطر باشند. اگرچه این عامل در مطالعه به صورت مستقیم اندازه‌گیری نشد، محققان پیشنهاد می‌کنند که نخوردن غذا پس از ساعت شش عصر می‌تواند تأثیرات مثبتی بر متابولیسم داشته باشد.

مطالعات دیگر نیز ارتباط بین شب‌زنده‌داری و افزایش خطر دیابت و بیماری‌های قلبی را تأیید کرده‌اند. محققان امیدوارند با بررسی‌های بیشتر، تأثیرات تغییر الگوی خواب بر سلامتی را بهتر درک کنند.

 
برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید.
ارسال نظر

آخرین اخبار
خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان