استفاده از هوش مصنوعی برای تشخیص بیماری‌های تنفسی + ابتکار جدید گوگل

خط سلامت:در تازه‌ترین گزارش‌ها، سرفه به‌عنوان یک نشانه مهم از مشکلات سلامتی، بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است.

استفاده از هوش مصنوعی برای تشخیص بیماری‌های تنفسی + ابتکار جدید گوگل

طبق گزارش‌های اخیر، تیمی از محققان در هند با همکاری گوگل ، از یک مدل هوش مصنوعی برای شناسایی بیماری‌های تنفسی از جمله سل (TB) و بیماری مزمن انسدادی ریه (COPD) استفاده می‌کنند.

به گزارش خط سلامت مدل بیوآکوستیک بنیادین گوگل، با نام HeAR، که در مارس گذشته رونمایی شد، نقش کلیدی در این پروژه دارد. به گزارش منابع معتبر، این مدل با استفاده از 300 میلیون قطعه داده صوتی، از جمله 100 میلیون صدای سرفه، آموزش داده شده است. این داده‌ها از منابع متنوع و ناشناس جمع‌آوری شده‌اند تا امکان تشخیص دقیق‌تر بیماری‌ها فراهم شود.

مدیر مهندسی Google Research، شرایا شتی، در مورد عملکرد این مدل گفت: «مدل HeAR توانایی تشخیص الگوهای صوتی مرتبط با سلامت را داراست و می‌تواند به عنوان پایه‌ای قوی برای تحلیل‌های پزشکی مورد استفاده قرار گیرد. نتایج نشان داده‌اند که HeAR نسبت به دیگر مدل‌ها در طیف وسیعی از وظایف و برای استفاده با میکروفون‌های مختلف، عملکرد بهتری دارد.»

از سوی دیگر، شرکت Salcit Technologies، مستقر در هند، از این مدل در اپلیکیشن Swaasa خود برای تحلیل صدای سرفه و تشخیص بیماری سل استفاده می‌کند. شرایا شتی توضیح می‌دهد که سل، هرچند یک بیماری قابل‌درمان است، همچنان سالانه میلیون‌ها نفر را مبتلا می‌کند. بهبود تشخیص و استفاده از هوش مصنوعی می‌تواند در تسهیل دسترسی به خدمات بهداشتی و کاهش هزینه‌ها نقش مهمی ایفا کند.

این پیشرفت نشان می‌دهد استفاده از تکنولوژی‌های پیشرفته نظیر هوش مصنوعی می‌تواند به بهبود کیفیت مراقبت‌های بهداشتی و تسهیل دسترسی به این خدمات در سراسر جهان کمک کند.

برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید.
ارسال نظر

آخرین اخبار
خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان