رازهای تربیت کودک شیطون: دلایل و راهکارهای روانشناختی

خط سلامت: کودکان خردسال اغلب فاقد مهارت های زبانی هستند تا به طور مستقیم به ما بگویند که ممکن است به چه چیزی نیاز داشته باشند . گاهی اوقات وقتی گرسنه، خسته یا بی حوصله هستند، بد رفتار می کنند

رازهای تربیت کودک شیطون: دلایل و راهکارهای روانشناختی

شیطنت کودکان ، بخشی جدایی‌ناپذیر از دوران کودکی است. این رفتارها که اغلب والدین را به چالش می‌کشد، نشانه‌ای از کنجکاوی، انرژی و رشد کودک است. کودکان با شیطنت‌های خود، دنیای اطراف شان را کشف می‌کنند، مهارت‌های اجتماعی را می‌آموزند و با محدودیت‌ها آشنا می‌شوند. والدین در این مسیر، نقش راهنمایی و هدایت‌گری را بر عهده دارند و باید بین تشویق کنجکاوی و تعیین حدود، تعادل برقرار کنند.

شیطنت کودکان و آرامش والدین

یکی از چالش‌های اصلی والدین در مواجهه با شیطنت کودکان، حفظ آرامش و صبر است. واکنش‌های تند و عصبی والدین، نه تنها مشکل را حل نمی‌کند، بلکه می‌تواند به روابط عاطفی بین والد و کودک آسیب برساند. به جای سرزنش و تنبیه، والدین باید تلاش کنند تا علت شیطنت کودک را درک کنند و با او به گفت‌وگو بنشینند. ایجاد یک فضای امن و دوستانه، به کودک کمک می‌کند تا احساس کند می‌تواند آزادانه احساسات و نیازهای خود را بیان کند.

به گزارش خط سلامت شیطنت کودکان، گاهی اوقات می‌تواند به حدی شدید باشد که بر زندگی روزمره خانواده تأثیر بگذارد. در چنین مواردی، والدین نیاز به کمک حرفه‌ای دارند. یک مشاور کودک می‌تواند به والدین کمک کند تا راهکارهای مؤثری برای مدیریت رفتارهای مشکل‌ساز کودک پیدا کنند. همچنین، مشاوره گروهی برای والدین، فرصتی است تا تجربیات خود را با سایر والدین به اشتراک بگذارند و از راهکارهای آن‌ها بهره‌مند شوند.

خنده راهی موثر در کاهش شیطنت

خنده سبب ترشح اکسی توسین در مغز می شود و معمولا کودکان افرادی را که با آن ها می خندند قابل اعتماد و صمیمی می دانند، از طرفی حرکات بدنی برای رشد مغز ضروری است و زمانی که کودکان فعالیت بدنی دارند قدرت جسمی خود را تجربه می کنند که این سبب افزایش عزت و اعتماد به نفس می شود و کودک بر توانایی هایش آگاهی پیدا می کند.

کودکان در بازی یاد می گیرند خشم و توانمندی های خود را مدیریت کنند و این تمرینی است برای آینده، بنابر این بازی با متکا، کشتی گرفتن و یا خانه سازی میان مبل ها برای کودکان بسیار مفید است اما بی نظمی منزل و خطر آفرین بودن بازی دغدغه همیشگی والدین است.

کنترل شیطنت کودکان 

محدودیت هایی تعیین کنید قبل از اینکه عصبانی شوید

موقعیت بازی را ارزیابی کنید

قبل از تذکر دادن با کودک دوست شوید

از قوانین و شروط خود کوتاه نیایید

هنگام بازی های دسته جمعی مطمئن شوید کسی اذیت نمی شود

گریه کودک به این معنی نیست که دنیا به پایان رسیده

برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید.
ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان